24.04.2009, 00:00
PJ Harvey & John Parish "'A Woman A Man Walked by"'
PJ koos vana sõbraga, võimalik, et üks rock-daami võtmeplaate.
PJ Harvey & John Parish
“A Woman A Man Walked By”
(Universal/Island)
Kui Polly Jean Harvey 90ndate algul oma
esimeste plaatidega tuli, meeldis ta mitmetele. Iseasi, et kuidas täpselt
meeldis. Öeldi ka banaalsusi – “uue põlvkonna Patti
Smith” näiteks –, aga mindi ka ausalt omadega sassi, sest
Harvey seltsis oli omamoodi ebamugav. Tema muusika näitas rock’i
stilistikat kogu tolle macho-mentaalsuses – bluusi, Led Zeppelini, punki
–, kuid tulemus paistis imelikult mõlkis olevat. Ja vähe
sellest – Harvey laulis nii, nagu oleks too rock mõlkis just tema
naisekehasse löödud hoopidest, ning lubas armidel ja sinikatel
välja paista, hingehaavadest rääkimata. Harvey
tõlgenduses oli rock-muusika kuritarvituse vahend. Ja kui rock oli oma
algselt ideelt määratud võitlema ja võitma, siis
rääkis nüüd just võidetu räsitud
hääl.
See ei saanud kaua kesta ja tõepoolest
– juba 90ndate keskpaigaks oli Harvey mõnedki kunagistest
kriisidest kunstipärasemaks lahendanud, laulud “paremaks”
voolinud. Kuid iial pole temast saanud turvalist ja klassitsistlikku
karjääri à la Nick Cave. Revanšiks ilmuvad kõige
kiuste sellised plaadid nagu “A Woman A Man Walked By”, tegelikult
lihtsalt kõrvalprojekt vana sõbra ja ammuse bändikaaslasega,
kuhu Harvey ise heliloominguga ju panustanud ei olegi. Samas jälle ei
imestaks ma hoopiski, kui just sellest plaadist siin saab tulevaste
retrospektiivide arvates üks tema võtmeteoseid.
Aga
enne, kui õiged sõnad jälle üles leitakse, läheb
kaotsi PJ Harvey ise. Erinevate häälte ja kõneviiside
küllus ei luba teisiti arvata. “The Chair” leinab, nimilugu
sõimleb, “Passionless, Pointless” võtab maskiks
diivalikku dramatismi, “Leaving California” kõlab oma
kõrgete vokaaltoonidega nagu lo fi-mutta uppuv Kate Bush ning
“April” meenutab Marge Simpsonit tühjas kõrtsis purjus
Portisheadi saatel. John Parishi saatemuusika lihtsalt laseb asjadel juhtuda,
kuid orkestreeringute üksikasjad jäävad meelde ka vokaalist
sõltumata – bandžo laulus “Sixteen, Fifteen, Fourteen”
või “The Soldier” oma mängutoosimelanhooliaga
või The Falli meenutav “Pig Will Not”, eriti just selle
tontlik lõpuminut.
Mulle tundub, et seda plaati on natuke
nagu liiga vara arvustada. Veel üks nädal. Või kuu. Või
veel parem – aasta-kaks. Igatahes pole mul nende remiksitud ego-riismete
põhjal praegu veel vähematki aimu, mis PJ Harveyst edasi
võiks saada – midagi head, või midagi hoopis muud... Plaat
ise aga, jah, see on parem, kui julgesin loota.
9