plaadid
Junkie XL
"Radio JXL: A Broadcast From The Computer Hell
Cabin"
(Roadrunner Records)
Elvise karjääri päästnud hollandlase juurde on kogunenud järgmised abivajajad.
Tom Holkenborgi rusikas sobib silmaauku neile, kes hindavad tantsumuusikas kõvemaid väärtusi, et mitte öelda puhast sadomasohhismi. Ajal, mil hausihipid maale suvitama sõidavad ning flower power’i leebe terror ilmutab vaibumise märke, võime sellest linna tolknema jäänud vilemeeste rõõmuks ometi rääkida.
Siiamaani on Junkie XLi suurim õnnestumine Elvise unustatud b-pool "A Little Less Conversation", mis träänsiliistule tõmmatuna leidis tee kõigi märtrannamäede plaadikohvrisse. Käesoleval plaadil seda lugu küll ei leidu, aga…
"Radio JXL: A Broadcast From The Computer Hell Cabin" on töönarkomaanist hollandlase ambitsioonikas suurprojekt, mida minusugune paksu kultuurikihiga inimene võib vabalt võrrelda Vardo Rumesseni "Joonase lähetamisega" feat. Eduard Tubin. Tavakasutajale on kättesaadavad epopöa kaks esimest osa "3PM" ning "3AM", kolmanda ("7AM") mahalaadimiseks tuleks ära käia aadressil www.RadioJXL.com. Tunnistan, et mina oma nina sinna ei toppinud. Töömahukas ning selgeid väsimuse märke ilmutav album äratab väljaspool siseringi tähelepanu vaid ilmatupika ning kohati väga prominentse külalisartistide listiga.
Seekord teevad Junkiele "Elvist" Robert Smith, Dave Gahan, Peter Tosh, Chuck D, Gary Numan, Solomon Burke, Terry Hall, Anouk, Saffron ja Grant Nicholas. Miks nad seda teevad? Tosh-kadunuke ei saa enam midagi kosta, aga näiteks Chuck D selgitas intervjuus Areenile oma osalust niimoodi: "Mind ei huvita. Räpp-artistina olen ma terve karjääri olnud selle poolest tuntud, et ma ei karda midagi ete võtta. Paljud räpparid kardavad erinevate asjadega katsetada. Nad kardavad, et see kahjustab nende mainet."
Siin avaldub muidugi eriti selgelt see kuulsuste seas levinud arusaam, et tantsumuusikaprodutsentidel polegi mainet, mida koostöö erinevate popstaaridega võiks kahjustada. Aga võib-olla ei olegi. Peaasi, et tantsida saab. 5
Mart Juur
Joe Jackson Band
"Volume 4"
(Rykodisc)
Peavoolus tagasi ehk Parem kui REM
Vahepeal tundus, et 70ndate lõpus rockiga ja 80ndatel popiga tegelenud, nüüd New Yorgis elav inglane Joe Jackson on lõplikult ja üleni kunstiks muutunud. Nii sundisid mõtlema tema eksperimendid sümfooniavormi ja jazziga, ka viimane laulužanris sooloalbum "Night and Day II" kõlas "kunstipäraselt". Aga ei. Nüüd on ta kokku kogunud oma karjääri alguse kolme albumi taustabändi, siit ka "Vol 4" pealkirjas.
Glam, ska ja muud vanad head asjad (isegi punk!) tulevad Jacksoni uutes lauludes (millest mõned kõlavad, nagu oleks nad Michael Stipe’i kirjutatud) paisu tagant välja, ei mingeid liialdusi ega üleprodutseerimist. Plaat kõlab live-võttena, mida ta peaaegu ka on. Vanad mehed juba, aga hämmastav entusiasm. Jacksoni enda laul ja klaver või hammond on alati esiplaanil.
Tegelikult pole kunstipära ja hiilgav laulukonstrueerimise oskus Jacksonit ka nüüd, teadlikult spartalikumais oludes maha jätnud. 8
Tõnu Kaalep