24.07.2009, 00:00
Roger Osborne “Tsivilisatsioon. Läänemaailma uus ajalugu”
Inglise keelest tõlkinud Rein Turu. Varrak, 2008. 431 lk.
Kirjastuse Varrak roll eesti lugeja tsiviliseerimisel – meenutagem seal
avaldatud kõikvõimalikke ajalooülevaateid ja suurmeeste
elulugusid – on väga tähelepanuväärne. Oluline kivi
teadmiste müüris on ka siinne raamat. Muidugi tahavad paksud raamatud
natuke vaba aega ja seepärast soovitan seda raamatut enne puhkusi, et
oleks, mida suvilasse kaasa võtta.
Vahest on väide, et
tegu on just “uue”, enneolematu ajalooga veidi üle pingutatud.
Üsna haaravalt ja puhuti esseistlikult on kirja pandud veel üks
lääneilma ajaloo ülevaade. Esseistlikest väidetest leiab
kõige naljakama juba eessõnas: “Tsivilisatsioon muutus
demokraatlikumaks ja vähem elitaarseks (kuna natside liidrid olid
armastanud “kõrgkultuuri”)...” See on küll
kõige metsikum põhjendus klassikalise kultuuri taandumise ja
massikultuuri (popkultuuri) võimutsemise selgituseks. Niisiis
diskrediteeris Hitleri Wagneri-armastus kõrgkultuuri?
Mis
siis veel? Osborne’i arvates polnud Rooma riigi lõpp mingi
tsivilisatsiooni lõpp, vaid selle asendumine puhuti mõistlikuma
ühiskonnakorraga. Uusaegse riigi eesmärk on tema arvates olla
masinavärk, mis kataks järjest paisuvaid sõjalisi kulutusi.
Autor toob välja ajaloo ja poliitika paradokse, polemiseerides siin-seal
lääneilmas kinnistunud ajaloo “suure jutustusega”. Meile,
kes me oleme elanud kogu aeg ametliku ja omaenese salanarratiivi vahel, pole
tema uuenduslikud vaated ehk nii põrutavad.
Teose eelviimane
peatükk kannab nime “Kuristiku poole” ja viimane
“Tsivilisatsiooni lõpp”.
Tsivilisatsiooni
lõppu hakanud ette valmistama “kommunismi ja natsismi
kaksiktont”. Natsismi kui tsivilisatsiooni ja inimsuse allakäigu
põhitõendi kõrval kirjeldab autor – mõistagi
väiksemas ulatuses – ka stalinismi. Kuigi pärast sõja
lõppu kujuneb natsismi-vastasusest teatav lääneilma
ühendav uus tsivilisatsioon, jätkub genotsiid, ekstremism ja
terrorism.
Praegu elame ajastut, millele on omane “headuse ja
kurjuse religioossete kontseptsioonide taaselustamine”. Tõesti,
“kurjuse impeeriumi” kujund osutus nii produktiivseks, et on viinud
tänase “kurjuse teljeni”. Osborne ei jäta meenutamata, et
maailm on üldse kuri: järjest rohkem inimesi istub vangis, meie
kaasaegse eluvaated kehastuvad järjest jubedamates sarimõrvarites
– näiteks dr Hannibal Lecter.
“Läänemaailma liidrid tahavad luua moraalset kindlust, kus
maailm on jagatud heaks ja kurjaks,” kirjutab Osborne. Ühel pool on
kõike head tähistav tsivilisatsioon, teisel kaos, anarhia ja
terror. Eks põhine sellel ka meie riiklik poliitika ja osalus maailma
“positiivsel koloniseerimisel”. Osborne jääb sellise
lihtsa maailmavaate – võimaluse tõugata kogu maailma
progressi teele – suhtes siiski skeptiliseks. Teose viimane lõik
on veidi retooriline ja segane, peegeldades ilmselt autori nukrust kaotatud
ideaalide pärast. See vihjab, et tõe otsimise asemel on meie
saatuseks jätkuv standardiseerumine ja selle kompensatsiooniks saadavad
odavad kaubad. Vaid kunsti tegemine tuletab veel meelde, mida tähendab
olla “tõeline inimene”.