11.07.2008, 00:00
Rokkžurnalist Mart Kalvet võrdleb omavahel kolme internetis avaldatud ja tasuta jagatavat Eesti alternatiivplaati.
Plaadituru valitsejad võivad kergemalt hingata: kui veebis iseüllitamine jätkub senisel tasemel, ei satu nende positsioon veel niipea ohtu.
Opium Flirt
“Õunakuu”
Määratlused nagu “seisundimuusika” või
“staatiline minimalism” mõjuvad Opium Flirdi juures pigem
viisaka ümberütlemisena; “Õunakuu” seisab paigal,
nagu saaks selle eest keskmist palka, pluss lisatasud ja tervisekindlustus.
Isegi kui veidi tugevamad palad, nagu “Ujuv viis”, oma nime
üldiselt vääriv “Nokturn” või earthlik,
oigava, ent vähemalt hingestatud kitarrisoologa ahistav lõpureis
“Õunakuu”, juhivad tähelepanu õrnkaunitele
viisisilmustele ja leebetele teemamustritele, meenutavad masendavpuised
niisama-tiksutamised, nagu “Dub Triplet” või “Veel
folgi alternatiive”, et oma naba vahtimine pole eesmärk omaette
– see peaks aitama saavutada vaimseid väärtusi.
“Õunakuu” paraku ei ava kolmandat silma, vaid kipub –
tõsi, üsna kosutavaks uneks – sulgema tavalisigi.
2
Kreatiivmootor
“Before You
Think”
Sõnumipõhist Kreatiivmootorit
ühendavad instrumentaalse Opium Flirdiga vaid suutmatus vormistada oma
veebireliisi metaandmeid ning teavitada kuulajat sellest, kes õieti mida
esitab. “Before You Think” koondab napi kolme looga üllitise
kümmekonda minutisse rohkem eksperimenteerimislusti ja sarkastilist
särtsu, kui mahub mõne rokksauruse kolme-nelja dekaadi pikkusesse
karjääri. Olgu, avarada “Before You Think” ise on
küll kõrgelennuliselt jumalateenrilt ärandatud jutlus, millele
Mootor ainult vahele segab, ent “Lohe liivakastis” torkab juba nagu
kübaranõelaga – kui esmalt kerkib küsimus, kas Tiibeti
munkade mantrajorinal ja seestunud debiiliku lalinal ongi sisulist vahet, siis
lõpuks hakkab sellest lihvitud õudusest peaaegu
füüsiliselt paha. Eestikeelne vimka “The Man Who Didn’t
Fit Into Himself” täidab esimese kahe pala loodud eksistentsiaalse
vaakumi mõnusa hobiskättimise ja mängleva masinvasardamisega,
meenutades, et elu meeletusevälu väärib siiski kalpsamist.
6
Multiphonic Rodent
“Formations”
Opium Flirdi liikme Erki sooloprojekt
Multiphonic Rodent on neist kolmest vahest kõige küpsem ja
koherentsem. Kohe alustuseks meenutatakse kuulajale stereomõõdet
ning helide tasakaalu leidlik loksutamine, nagu ka üleüldine
õrn-ärev pinge jääb albumit punase niidina läbima
lõpuni. Mitmeheliline näriline räägiks nagu anekdoote ja
pajatusi trickster-jumalate pentsikutest sekeldustest, kõlades ajuti
nagu Soft Machine või Jakob Juhkam või Sven Grünberg
või Phlox, ajuti aga nagu elektromehhaaniline äratuskell viiendast
dimensioonist.
8
*
Kui tuua paralleele
filmindusest, siis Multiphonic Rodent sobiks helindajaks mõnele Peter
Greenaway vaatemängulisematest lühifilmidest, Kreatiivmootor
võiks hoolitseda šokeeriva, ent jabura
amatöör-õuduspornoka heliriba eest ning Opium Flirt
kõlab kui saade turismi-reklaamklipile Eesti looduse imedest, mis ilma
selgitava visuaalita jääbki sisutuks fooniks. Või kui teile on
hingelähedasem sport, siis Opium Flirt on nagu välkülevaade
kirimale simultaanist, Multiphonic Rodent mediteerib pikamaajooksja
üksilduse teemadel ning Kreatiivmootor harrastab mõnd
põrandaalust, olümpiakavast igavesti kõrvale
jäävat ala, nagu kaardi ja kompassita orienteerumine või
prääksuga kükid.
* lingid tasuta allalaadimise
aadressidele leiad www.ekspress.ee-lt.