Priit Hõbemägi Foto: Tiit Blaat

Need, kes kangesti tahtsid rumalat rahvast kõrvupidi helgesse tulevikku tirida, pole enam riigitüüri juures. Aga nende tegevuse tagajärjed annavad veel tükk aega tunda.

Peatänava nüüdseks peatatud projekt on muutunud kurikuulsaks. Ühelt poolt lansseeriti seda suurejoonelise, peaaegu elumuutva uuendusena, mille tulemusel oleks osa Tallinna kesklinnast saanud uue väljanägemise. Laiad promenaadid, pärnapuude read, udupurskkaevud, tänavakohvikud, astmestikud. Arvutisimulatsioonides liikusid ringi inimesed jalgratastel, ruladel ja tõuksidel. Võiks arvata, et tegu on Venice Beachiga, Los Angelese kuulsa päikeselise promenaadiga, mitte mereäärse Tallinnaga, kus kaheksa kuud aastas on kehv suusailm ja kolm kuud valitseb talv.

Peatänava eskiisprojekt tahtis pealinlased tirida üleöö tulevikku, milles kesklinna läbiv transport oleks mõlemas suunas surutud ühele sõidureale, kus üksteise taga seisaksid ootel reas bussid, trammid ja autod.

Ka peatänava projekt tahtis pealinlased tirida üleöö tulevikku, milles kesklinna läbiv transport oleks mõlemas suunas surutud ühele sõidureale, kus üksteise taga seisaksid ootel reas bussid, trammid ja autod. Lisaks sellele ei räägitud suurejooneliste arvutipiltide ja videote puhul linlastele kunagi sellest, mis toimub nendel avaratel platoodel sügisel, kevadel ja talvel, kui puhub tugev tuul, on märg, külm ja maapind lumega kaetud või jäätunud. Rääkimata lumekoristusest, millega Tallinnas on lood nagunii väga viletsad. Projekteerijate soov oli ehitamisega kohe peale hakata, ootamata ära lisauuringuid liikluse modelleerimise kohta. K-Projektilt tellitud uuring aga näitas, et Tallinna peatänava eskiisi ellurakendamisel suudaks tänav läbi lasta vaid veerandi praegusest liiklusest. Gonsiori tänava suurejoonelise ümberehituse tõttu tekkinud „eesrindlik“ liiklusskeem paneb tänaseni silmi pungitama. Parkimisvabaks tehtud Pärnu maantee lõik Vabaduse väljakult kino Kosmoseni suretab välja seal tegutsevad ärid, sest parkimine ja peatumine nende juures pole võimalik. Saab siis näha, mis saab samas piirkonnas Das Hausi nime kandva suur­arenduse alumise korruse äridest …

Realistlik on tegeleda praegu asjadega, mis tegelikult parandavad linlaste liikumisvõimalusi linnas, mitte ei kitsenda neid – trammiühendus sadamaga, Reidi tee, Kaubamaja kanal, Rävala puiestee pikendus. Tallinna peatänavaga tegelemise aeg tuleb ükskord nagunii.