30.01.2009, 00:00
Suur verevalamine Kairos
Moslemite ohvripüha õhtusöögist võttis osa Liisa Talving.
Vormikas egiptlannast pereema Nawel haarab riisiga täidetud rasvase tuvi
sõrmede vahele. Keerab sellel kaela sõna otseses mõttes
kahekorra ning asetab siis mõlemad, nii keha kui pea, minu ette
taldrikule. “Söö, kallis laps,” julgustab ta, ise
pingsalt iga mu suutäit jälgides. Tuvi on tegelikult hariliku
linnuliha maitsega, kuid vaatepilt kitsa kaela otsas küljele vajunud
peast, keel suust välja rippumas, peletab igasuguse isu. Araabia kommete
kohaselt oleks pakutust keeldumine aga äärmine solvang.
Eid el-Adha ehk ohvripüha eelõhtul valmistuvad moslemid
üheks aasta suuremaks tähtpäevaks. Vaaritatakse peoroogi,
ehitakse tänavaid lugematute õhupallide ja araabiakeelsete
plakatitega ning valitakse välja sobiv koht hommikupalvuseks. Pühale
eelneva päeva jooksul peetakse paastu, mistõttu on
õhtusöök esimene ja ainuke toidukord päeva jooksul ning
selle võrra tavalisest rikkalikum. Lisaks täidetud tuvile seisavad
laual ajalehepaberi peal rivis riis, seesamiseemnetest valmistatud
mõrkjas kaste tahina, mille sisse värsket sooja saia kastetakse,
tugevalt marineeritud juurviljad, mahedamaitseline sibulapirukas, mingi
supisarnane roheline ollus ja magus kuiv keeks. Kõrvale juuakse
kraanivett. Aafrika toiduga mitteharjunul tõmbab selline menüü
esimese hooga suunurgad allapoole ja võtab kõhu lahti –
juba Kairo kraanivesi on meie euroopalikult õrnale seedimisele korralik
põnts. Aga see on alles algus.
Võigas
äratus
Päev algab vara. Päikesetõusu
saatel koguneb miljonilinn uhkelt valgustatud mošeedesse palvust pidama.
Kes muidu käib mustas, on riietunud valgesse, kel muidu pea paljas, selle
juuksed on täna rätiku alla peidetud. Ohvripüha on seotud looga
Aabramist, araabiapäraselt Ibrahimist, kes unes nähtud ilmutuse
järel tahtis jumalale ohverdada oma poja Iisaku (siin Ismaili).
Saatuslikule noahoobile sai viimasel hetkel käe vahele issanda ingel ning
poja asemel ohverdati lambatall. Aabrami piiritu jumalaarmastus sai testitud.
Eriliselt pühitsetud lambaid ohverdatakse Allahile ühel
detsembrikuisel reedehommikul Kairole igiomases sudus tänaseni.
Ühtlasi tähistab ohvripüha suure iga-aastase
palverännaku ehk hajji kõrgpunkti jõudmist.
Kui
sind ei äratanud päikesetõusul minaretist ühtlaselt
üle linna kajav palvusekutse, siis teeb selle töö kiiresti
ära akna alt kostev läbilõikav määgimine.
Põgus pilguheit Al-Manyali linnaosa kümnekorruselise maja
eelviimase korruse korteri rõdult alla tänavale kinnitab: oinatapp
on alanud. Kõnniteed on kaetud vereojadega, iga mõnesaja meetri
tagant on tänava äärde jalgupidi üles riputatud just maha
löödud loomakesed. Neid, kes veel elus, lohistatakse kolmel
sõral mööda tänavat puupaku poole, neljas sõrg
vedajal pihus. Tapakohtade ümber uudistavad teismelised poisid, valged
galabeyya’d erkpunaseid käejälgi täis. Isad on kaasa
võtnud oma väikesed pojad, nii mõnelegi tähistab see
esmakordne luba lambatappu pealt vaadata suureks saamist. Hais on
väljakannatamatu.
Kolm meest ja kolm
lammast
Pärast sellist “rise and shine”
vaatepilti tahaks taimetoitlaseks hakata, aga selle võimaluse nullib
hommikusöök – värskelt tapetud lamba veel soe maks. Nuta
või naera, aga söö. Köögis seisab maika väel
kogukas ja karvane Ahmed, pereema vanapoisist vennapoeg, kes
ülejäänud lambast lõuna- ja õhtusööki
valmistab. Lihatoidud
on meeste töö. Gaasipliidil podiseb alumiiniumpott
lihatükikeste, vee, sibularõngaste ja mingi mulle tundmatu idamaise
maitseainega. Ribid ja koivad ripuvad lae all ning ootavad õhtust
grillimist, osa liha rändab sügavkülma. Selles peres on kolm
täiskasvanud meest, sestap tapeti pühade puhul kokku kolm lammast.
Selle töö tarvis on tänavale oma putkad püsti seadnud
kohalikud lihunikud, lihunike kõrval on müügil lambanahad.
Üks tapetud lammas maksab ligikaudu 1200 Egiptuse naela ehk veidi üle
2000 krooni, mis on ühele keskmisele perele korralik väljaminek. Mida
jõukam pere, seda rohkem lambaid – või harvemal juhul lehmi
– oma otsa leiab.
Kogu ohvripüha läbiv teema on
ligimese abistamine, nii nagu see on ka üks viiest islami
põhikohustusest. Ostetud liha jagatakse kolmeks: üks osa
jääb oma perele, teine jagatakse naabritele ja lähedastele,
tänapäeval küll pigem neile korraldatud
õhtusöögi kujul. Kolmas osa jaotatakse kiloste kogustena
plastkottidesse ning jagatakse vaestele laiali. Pole sugugi harv vaatepilt, kus
autoaknast ulatatakse tänava ääres istuvale kerjusele
lihatükk. Vahel juhtub, et seesama kerjus peidab saadud liha
põõsa taha suurde kotti ning istub siis kurva näoga
teepervele tagasi järgmist andamit ootama.
Niiluse
krokodilli pisarad
Lisaks oinatapule ja ohtrale
lihasöömisele kaasneb ohvripühaga veel muidki kombeid,
näiteks raha kinkimine lastele. Pere pisim liige, viieaastane Kareem saab
kingiks 100 naela väärtuses ühenaelaseid kupüüre. Nii
palju, et lugemine läheb sassi, sest nii suuri numbreid ta veel ei tunne.
Täiskasvanutel on vaba päev. Päeval jalutavad pered Al-Azhari
pargis, kus sissepääsu juures tervitavad külalisi
üleelusuuruses kloun ning on eraldi piletikassad meestele ja naistele.
Lõuna paiku, kui vanemad kohvikus klaasikest kanget magusat
teed lürbivad, hakkab lastel, kes päikesetõusuks üles
ärkasid, uni peale tikkuma.
Kohalike seas valitseb täna
kuiv seadus. Kui õhtul Rock Cafésse jalgpalli vaatama
läheme, keeldub ettekandja egiptlastele õlut müümast. Nii
koguneb noorem seltskond valdavalt kinnistesse ilma akendeta suitsustesse
baaridesse, kust patud tänavale ei paista. Või näiteks Nile
Hiltoni hotelli katusele mojito-baari, vaatega alla Niiluse kallastel
laiutavale Kairole, mis on päevavalguses hall ja liivane, ent
õhtuses tuledesäras suurlinlikult uhke. Kesklinna liiklus on
täna nii tihe, et autod on hotelli ette pargitud kolmes reas.
Kõigil käik sees, et vajadusel saaks ühe auto eest nihutada ja
teise tagant välja ajada.
Pühadejärgsel hommikul
sajab Kairos lahinal vihma. Ilmselt andis Allah käsu tänavad verest
puhtaks pesta. Väike Kareem istub kõrge söögilaua taga ja
tõmbab väriseva käega paberile kriipse. Ta joonistab lammast,
endal silmas suured pisarad. Täna on ta kurb, varsti võtab elu ja
surma kui paratamatust. Mina aga väldin veel tükk aega
kõike, mis seostub lambalihaga.