Tallinnasse oma Guggenheim
“Eesti vajab oma Frank Gehryt ja Tallinn oma Guggenheimi,” jäi Tallinna
sadama-alale korraldatud arhitektuurivõistlusest kõlama.
“Siia tuleks teha
selline asi, et iga turist, kes siia tuleks, lausa ohhetaks,” räägib Tallinna
sadama juht Riho Rasmann. Praegu tulevat siia 180 kruiisilaeva aastas, kust 60
protsenti turistidest ei viitsi väljudagi. “Ega ise ka ei tuleks, sest ees
paistab mingi kraanaplats olevat, ehkki teatakse küll, et seal kusagil olevat
ka põnev vanalinn.”
Kunagi ei teatud ka Baskimaa väikesest,
Tallinna-suurusest pealinnast Bilbaost midagi, kuni staararhitekt Frank Gehry
projekteeris sinna, jõe kaldale, otse veepiirile hiigelkalakujulise muuseumi.
Ekspressiivne hoone on nagu vägev skulptuur ja kõik arhitektuurifriigid
räägivad enesestmõistetavalt: “Siis kui ma Bilbaos Guggenheimi muuseumis
käisin, siis….”
Millal tuleb aeg, kui nad räägivad: “See juhtus siis, kui
ma Tallinnas Gehry kontserdimajas käisin.”
Niisiis toimus Vanasadama
arhitektuurivõistlus, kust valiti välja kolm tööd, mis jagasid kolme esikohta.
Algul oli mõeldud teha konkurss üheetapilisena, aga et peajagu teistest
tugevamat tööd ei olnud, valiti välja kolm võrdset.
“Sadamal oli võistluse eesmärgiks saada hästi palju häid ideid, mida me ka
saime,” selgitab Rasmann. “Ja kuna aega on, sest alles 2004 kaob sadamast
raudtee ja alles siis, kui oleme Euroliidus, saab avada sadama mereääred
rahvale ning hakata ehitama, korraldasime võistluse teise vooru.” Selle
tulemused selguvad oktoobris. Pärast seda algab detailplaneeringu
tegemine.
Kahju on, et nii magusasse kohta, kui on Tallinna sadama-ala, mis
on praegu peaaegu tühi, kuhu planeerimine ja projekteerimine võiks olla iga
arhitekti eluunistuseks, oli ainult seitse võistlejat. Mis oli selle põhjuseks?
Kas ülesanne tundus liiga keeruline olevat, või on sellele alale juba nii palju
konkursse korraldatud ja teostamata planeeringuid tehtud, et keegi enam ei usu
sellesse? Keegi ei osanud vastata.
Frank Gehry idee tuli tiimilt (Lembit Tork, Erik Konze, Indrek Pottisep),
kes nimetas oma tööd “Oaasiks”. Nemad kujundasid loodekai ümber saareks, mille
tõmbenumbriks võiks olla staararhitekti projekteeritud kontserdihoone. See
oleks maamärgiks, mida külastataks ainuüksi arhitektuuri pärast. Ehitis, kuhu
tuleksid meelsasti ka maailma tippmuusikud.
“Oleme mõlemad (Tork ja Konze –
toim.) Torontost pärit ja ka meie mõlema isiklik lemmik Gehry on selles linnas
sündinud. Me võiksime temaga ühendust võtta ja küsida: “Kuidas oleks kui sa
teeksid Tallinna sellise väikese projekti?””
Tork on veendunud, et
kunstiinimene Gehry mõistab, Eestil pole kuigi palju raha sellise asja jaoks,
ja võibolla tuleb meile pisut vastu. Tork puutus kunagi staararhitektiga veidi
kokku ja teab, et Gehryt võib vähemalt paluda. Bilbao oli ju omal ajal samuti
Põhja-Hispaania tundmatu linnake, ent ometi projekteeris Gehry sinna.
Mis oli võistlustöö “Oaas” lähtekohaks?
“Romantika. Vanalinn on koht, kus
on põnev uidata. Konkursi eesmärk oli tekitada peale vanalinna veel üks koht,
mis oleks omapärane, mis aitaks luua Tallinnale uue tuntuse,” mõtiskleb Erik
Konze.
“See peaks olema selline koht, kuhu võid minna ilma kindla sihi ja
eesmärgita lihtsalt jalutama, kus on alati meeldiv olla, kus leidub tegevust
pere igale liikmele. Mina ei tea praegu Tallinnas sellist paika,” räägib Tork
ja meenutab Kanada kogemusi.
Näiteks Vancouveris on üks saar – Granville
Island, kus olid väikesed majad ja vanad kalatööstuse hooned. Linnavalitsus
otsustas, et sellest saagu koht, kus on palju igasuguseid väikseid ärisid,
peaturg vanas kõrgete lagedega turuhoones, rohkesti kohvikuid ja eri rahvuste
restorane. Nüüd on sellest saanud väga kuum koht, kuhu ei jäeta Vancouverisse
sattudes minemata. See on meelelahutuskoht, mis igal ajal lausa kubiseb
rahvast.
Ka Torontos on palju mõnusaid kohti. Toronto on inimese jaoks
loodud linn. Umbes 15 aastat tagasi olid Kanada linnad inimväärse keskkonna
loomises ameerika omadest oma kümmekond aastat ees (v.a Boston, San Francisco).
Ameerika kinnisvaraarendajad kasutasid Kanada firmasid, et luua ka USA
linnadesse uut keskkonda. Nad said aru, et linn peaks olema koht, kus on mõnus
elada.
“Ka meie lähtusime eelkõige sellest, et inimesel oleks sadama-alale
ehitatavates elamutes mõnus elada, et linnakodanikul oleks, kuhu aega veetma
tulla, ja turistil oleks põnev ja huvitav,” lisab Tork.
“See on väga
päevakohane probleem. Ma vaatan Tartu maantee läbimurdesse ehitatavat uut
city’t. Kui inimesel pole eesmärgiks minna ühte kindlasse poodi, pole seal
ühtki asja, mis meelitaks teda sinna minema,” arvab Konze.
Peale selle, et
Tallinnas napib mõnusatest linnapaikadest, on pealinn ka lastevaenulik. Siin on
vaid mõni koht, kuhu väiksemate lastega minna.
“Ei saa ju viia lapsi 45
korda loomaaeda. Ei saa käia ühel suvel 100 korda Rocca al Mare Tivolis,”
pahandab Erik.
Tal on idee, et sadama-alal peab olema koht, kuhu võib minna
lastega, kuhu võib oma lapsed turvaliselt tunniks-kaheks mängima jätta ja ise
šoppama või golfi mängima minna või lihtsalt kohvikus veidi sõpradega lobiseda.
See on koht, kus on hoidjad, kes vaatavad laste järele ja veedavad nendega
põnevalt aega.
Need küllalt isiklikud lähtekohad innustasid autoreid istuma
ööd ja päevad läbi ning komponeerima sadama-alale inimsõbralikku keskkonda.
Tallinna sadama-alal tuleb arvestada Achilleuse kannaga, milleks on kõvad
tuuled, parkimisprobleem, ebaselge laevaliikluse mõju ja lai ning ebamugav
Põhjaväil. Ühed võistlustööd arvestasid rohkem ühtesid, teised teisi asju.
Võistluspaiku oli kaks – loode- ja lõunaosa.
Lõunaossa olid “Oaasi”
autorid kavandanud Põhjaväila hoone, mis jääb väilast põhja, olles niiviisi
ühtlasi ka mürabarjääriks. Hoone on pikitud teede läbimiskohtadega, kust
avanevad suurepärased vaated merele.
Põhjaväilahoonest veelgi põhja poole
jääb astmelise, korrus-korruselt rõdu võrra taanduva lahendusega kaarekujuline
korterhoone, mille keskel asub ümmargune suur klaasist turuhoone. See on paik,
kuhu autorid on kavandanud ülalkirjeldatud mõnusa paiga – a la Granville Island
Vancouveris. Eestimaa külma ja meretuule eest kaitsevad ümmargust hoonet
klaasist seinad, mis samas tekitavad tunde, justkui oleksid väljas. Seda tunnet
aitavad süvendada hoonesse istutatud igihaljad puud. Hoonet katab purjetaoline
katus, mis sümboliseerib Eesti kauaaegset sidet merega. Kaarhoonest mere poole
tulevad piklikud, nn maa-mere-hooned, mis ulatuvad mitukümmend meetrit merre.
Loodepoolse võistlusala idaküljel on juba kirjeldatud konserdisaar.
Läänekülge, otse mere äärde, on kavandatud ülikoolihoone ja üliõpilasküla.
Lähteülesanne nägi ette kavandada väiksemaid, odavamaid hotelle ning
ühiselamuid, millega viitas, et seal tahetakse näha noori inimesi.
“Peatänav” on arhitekt Villem Tomiste töö, mida peeti kõige enam
läbitöötatuks. Pole ka ime, sest see on Tomistel juba neljas töö sellele alale.
Paar aastat tagasi tegi ta mereäärsele alale magistritöö. Mõni aeg hiljem
võitsid nad koos Veronika Valguga sama ala (“Russalkast” Katariina kaini)
arhitektuurivõistluse, hiljuti aga toimus Admiraliteedi basseini
arhitektuurikonkurss, mille esimest ja teist kohta Tomiste jagas
välisarhitektidega.
“Minu arust on vanasadama konkursitöö võti selles,
kuidas ühendada omavahel kahte võistlusala,” selgitab Tomiste.
Töö ideeks
on peatänav, mis kulgeb linnas tavaliselt kõige tähtsama koha peal. Kui
sadamalinnal on kõige olulisemaks meri, siis peatänav peaks kulgema mööda mere
äärt. Nii on Tomiste pannud ainult jalakäijatele mõeldud peatänava kulgema
Kadriorust läbi võistlusala, puudutades vanalinna ja minnes mööda rannaala
Paljassaare poole. See peatänav seobki vanasadama alad kokku.
Oluline on,
milline on selle peatänava iseloom. Esiteks on see tänav täiesti roheline
maastik, mille seest kerkivad väiksed ühiskondlikud hooned, nagu näiteks
kohvikud, restoranid, galeriid, raamatukogud. Kogu see maastik on täis tipitud
selliseid ehitisi, millel on murukatus, nii et ülevalt vaadates ei saaks arugi,
et need on hooned. Ainult eest, läbi klaasfassaadi vaadates võib öelda, millega
on tegu. Rohelise tänava mõlemat äärt palistavad kuuekorruselised korterelamud,
mis tekitavad nagu seina. Esimestel korrustel on ärid ja poed. Piki tänavat
sõidab kiirtramm, autoteed vaid ristuvad selle tänavaga.
Tomiste on oma
töös palju vaeva näinud Põhjaväila mugavamaks tegemisega. Praegu moodustab
Põhjaväil umbes 60–70 m laiuse autode välja, mis pole kuigi inimsõbralik. Väila
teeb laiaks kaks kolme- kuni neljarealist sõidusuunda, mis asetsevad üksteisest
küllalt kaugel ja mille keskel on tühi saar või parkla. Kaks sõidusuunda eraldi
vaadates pole eriti laiad.
“Põhjaväila kahe teepoole vaheline ala tuleks
täis ehitada avalikke hooned. Kui kahel pool Põhjaväila on kuuekorruselised
hooned, siis keskel oleksid madalamad, Soolalao-taolised. Kui pärast seda jääb
kahele poole kaks neljarealist tänavat, mida ääristavad puud ja laiad
kõnniteed, pole hullu midagi.”
Hooned, mis jäävad peatänava ja Põhjaväila
vahele, mõjuvad kui kahe tänava vahelised seinad. Läbi neist ei näe, ent mere
poole jäävad küljed pakuvad vaateid sadamale ja vee peal toimuvale
tegevusele.
Kuidas kulgeb trammitee lõunaosast loodeossa?
Trammitee hakkab minema üle
Admiraliteedi basseini avaneva silla. Nii laevad kui trammid sõidavad graafiku
alusel. Niisiis sild avaneb nagu iseliikuv uks, mis peaks iseenesest ka
atraktiivne olema.
Statsionaarset silda ei saa sinna teha, sest see tuleks
tohutu pikkade panduste abil ehitada liiga kõrgele.
Loodekaile olid
planeeritud peamiselt elamud, mille esimestel korrustel ka ärid ja poed ning
merevaatega kohvikud ja restoranid. Võistlustöö kulminatsioon on lahesopi äärde
jääv väljak, mille ühest servast on vaade Oleviste kirikule ja teine suundub
peatänavale.
Väljakust ida poole jäävad korterelamud vaheldumisi privaatse
haljasalaga, merre aga jookseb ridaelamute riba, igaühel paadi jaoks sadam ja
juurdepääs autoga.
“Võistlustöös “Peatänav” meeldis kõigile rohelise peatee idee,” kommenteerib
Rasmann. “Et siia on mõeldud ilus Kadrioru pargi pikendus koos
rannapromenaadiga. Ent loodekaile planeeritud eramud ja elamud ei ole just
kõige geniaalsem idee, sest seal on meri sügav ja möllavad tormid, ei inimesed
ega majad pea seal vastu.”
Kui “Oaasil” oli tugev ülemine võistlusala, siis
“Peatänaval” just alumine pool. “Peastänavat” hakkab edasi tegema Villem
Tomiste ja Kosmos AB.
Kolmanda töö “Magnet”, mille autoreiks Tiit Sild,
Maarja Kask ja Indrek Järve, eeliseks oli kogu ala põhjalik linnaehituslik
analüüs. Kahjuks nende ideed ei olnud nii hästi välja joonistatud. Täiendavas
voorus tuleb autoreil vastavalt täpsustatud tingimustele oma projekte edasi
arendada.