Laurentsiuse ( kodanikunimega Lauri Sillak ) nimi ehk ei vaja siinkohal  enam pikka tutvustamist: peale 1996 aasta diplominäituse võimsat starti Tallinna Linnagaleriis ( koos toonase partneri Toomas Tõnissoo alias Tommyga )  järgnesid etteasted ArtGendal Kopenhaagenis, UNESCO stipendiaadistaatus ja isiknäitus Viinis, võimas isiknäitus koos järgmise koostööpartneri A.D. alias Anna Daniela Saalistega Turu Kunstimuuseumis koos mahuka kataloogiga, lisaks arvukalt isiknäitusi ja rühmanäitustel esinemisi  pea kõigis Eesti olulisemates näitusepaikades.

Sellegipoolest võib öelda et Laurentsius on  siiamaani üksiküritaja, keda eesti kunstimaailma  establishment on sunnitud  ilmselge poweri tõttu taluma. Trendidel sabas sörkivat  kuraatoritädidega kokkumängivat euroklooni  temast ju aretada ei anna,  selleks on ta liialt isepäine, originaalne, mitteprogrammeeritav, ka suurtele kunstnikele omaselt depressiivne, kohati ebastabiilnegi. Lisaks ei ole Laurentsiusel mingitki tõmmet digitaaltehnoloogiate vastu, ja see on Eestis nooremapoolse kunstniku jaoks peaaegu et iseenda surmamääramine.

Laurentsiuse ja A.D. hiilgeaegadelt pärit tarbimisühiskonna kriitikana tõlgendatud, trügitud metallist ikoonilaadsete osistega  hiigelaltareid - kollaazhe, kus viimsepäeva meeleolu on saavutatud maalitud kunstiajalooliste tsitaatide  kokkumiksimisel  apokalüptiliste tuumaseentega, on näitusel kaks tükki – “The End” II (originaal) ja “The End” (metal mix).

Pastakaga soditud sõnumite folkloor on teravmeelne, aga spetsiifiliselt minoorne, autoriks on otsekui tänapäeva getokunstnikust Bosch.

Samas ruumis on eksponeeritud ka uues, nn. rebitud posteri tehnikas läbiviidud dekollaazh “The End” (billboard mix). Uuemas kunstiajaloos  selliste kunstnike nagu Hains, Rotella , Vostelli jt. poolt  küll ekspluateeritud nipp, kuid piisavalt anonüümne, et igamehele kuuluda. Kuid see pole veel kõik! Tuttuus “The End” (negatiiv ovaal mix) ootab meid neljanda tuumaseenega Kivisilla pildigalerii nn. kabeliruumis. Ovaalne lõuendipalakas on tõmmatud ebaühtlasele, spetsiaalselt ettevalmistatud laudalusele,  ohtra krakleemustriga negatiivis maalitud mustvalge aatomiseen on raamistatud needitud metalli.

Laurentsius  oleks otsekui oma viimase kolme-nelja aasta  maalidega käivitanud  oma maalidel 3. maailmasõja. Kanaarilind kaevanduses? Kadunud on A.D.- aegne barokselt pillav butafoorne luksus, kogu näituselavastus on vaatamata domineerivatele hiigelformaatidele kasin, oma meeleparandusega oleks  ta otsekui   kahetsusfaasi jõudnud. Enam pole põhjust  Laurentsiuse loomingu puhul ka camp-terminit kasutada. Gofreeritud terasplekist  viimistlusega frankstellaliku kujuga lameprojektsioon “The Box of Art” oleks nagu kõik stiilikihid Pandora laekana nüüdsest endasse peitnud.

Hea ruumitajuga oli paika pandud  ka hiigelformaadis portreede saal. Meid tulistatakse ambivalentsete pilkudega kolmelt suunalt.  “Face” I, Pierre & Gilles`i  lemmikmodelli Laurent`i  näojoonte ilmselgete mõjudega Viinis maalitud portree oli kauaaegsest hoidmisest kütmata kuurialuses   riknenud, odav jõupaber kobrutas niiskusest ja äkilisest kuivamisest, destruktsioonile allusid ka “Face” V,VI,VII. Laurentsiuse tehnikatele alati omane taotluslik autodafee kattus reaalse hävinguga, kogu näitusel valitsev  misery andis portreede silmanurgaläigatustele erilise lisatähenduse.

Laurentsiuse ateljee asus kuni viimase ajani Kopli liinidel,  Kohtla – Järvelt pärit ja suviti  seljakott seljas USA-s juhutöölisena matkav Sillak näib tegelikkuse  kõiki aspekte tundvat. Närutatud töömahukatelt pindadelt  oli pudenenud press-sütt ja pastellvärvi, samas tundus, et kribukirjas graffitilaadset joonistuslikku ja verbaalse osa oli  lisandunud: tööd oleksid otsekui asunud elama kunstnikust sõltumatut “omapäi elu” karmis realiteedis. Esimest korda  ei häirinud  ka niiskusest kiivakiskunud alused. Laurentsius  nagu ei lepiks enam simuleeritud hävinguga, tema tööd  on juba nii tegelikkuses kui ka veregrupilt  hävinguteel, pahaendeliselt “positiivne” lõpplahendus on käivitunud, countdown alanud.

Näitusel valitseb erilise sensibiliteediga timmitud religioossus, mida on raske ratsionaalselt seletada ja mida ei tasu segi ajada kõiksugu pseudoreligioosse  ikonograafilise kitšiga. Kristuse portree füüsilist kohalolekut näitusel polnudki vaja, niikuiniigi on viimatinimetatud Laurentsiuse töö peale EE kalendrikaanele trükkimist massikunstiks degradeerumas.

Näituse soundtrack  seevastu on viimase peal, uusklassikalaadne manamine loob vajaliku emotsionaalse fooni. Kokkuvõtte asemel: “The End” on  üle aastate Tartus nähtud näitus, mis tegelikult korda läks, finessideni välja.