Tühi saal, luuserperekond ja soorollid
Aasta-aastalt kõige rohkem kõmu tekitav inglise nüüdiskunsti näitus oli novembri algusest jaanuari lõpuni avatud renoveeritud vanas Tate’is.
1984 spetsiaalselt inglise uue kunsti esiletõstmiseks Tate-galerii ja
Uue Kunsti Patroonide poolt asutatud Turneri preemia on katkematu
meediatähelepanu all ja vaatamata/tänu seda saatvatele skandaalidele ja
skandaalikestele tõusnud üheks Euroopa ihaldatuimaks rahvuslikuks
kunstiauhinnaks.
Žürii, mida juhatab Tate’i peadirektor Nicholas Serota
ning millesse kuuluvad inglise kuraatorite ja kriitikute kõrval ka patroonide
ja väliskriitikute esindajad, tegi oma otsuse teatavaks 9. detsembril Channel 4
otseülekandes, kus preemia andis üle Madonna. Telekanal, kes 1991. aastast 20
000 naelast auhinda ise ka spondeerib, teeb igast nominendist tunniajase saate.
Michael Grade, Channel 4 tegevdirektor: “Visuaalse kunsti programmid on
otsustav osa Channel 4 pakutavast, me oleme kinni haaranud võimalusest esitleda
uusimat ja paremat osa Briti kunstist. Me pakume miljoneile vaatajaile filme
kunstnikest ja nende töödest, et preemia ärataks suuremat tähelepanu ja kogu
protsess oleks avalikult jälgitav.” Inglise erakanalite omanikud ei ole ilmselt
kuulnud avalik-õigusliku ETV programmidirektori Ilmar Raagi ekspertarvamust,
mille lühikokkuvõte on, et “kunstisaade on nišisaade ja ei paku üldist huvi”,
sellele järgneb jutt prime time’ist jne. Maarja-Liis või Tanel Padar Kristjan
Rauda üle andmas? Et aga tänapäeva kunsti imagoga Eestis midagi tõsist lahti
on, on nüüd juba kõikide teadvusse jõudmas – muuseumiviha on vaid jäämäe tipp.
Preemia läks Londoni Slade’i kunstikooli 1993 lõpetanud Martin Creedile
(s 1968), kes “ei tee kunsti”, kuna “maailmas on seda juba liiga palju”.
Eksponeeritud töö nr 227 pealkirjaga “Tuled süttivad ja kustuvad” kujutas
endast viiesekundilise intervalliga süttivas ja kustuvas üldvalguses
eksponeeritud suurt tühja ekspositsioonisaali, kus külastajad üksteist
silmitseda võisid. Tühjal galeriil on kunstiajaloos oma ajalugu 1960– 70ndatest
alates. Tate’i, kolme ülejäänud nominendi ja Creedi senise loomingu kontekstis
oli tühjus piisavalt kõnekas. Creedi kohaspetsiifilised neoonkirjas käsulaused,
nagu Don’t worry Chelsea ja Westminsteri haigla fassaadidel, Everything is
going to be alright East Londoni Claptoni triumfikaarel jne, said žürii sõnul
“tugeva, targa ja kohaspetsiifiliselt tundliku” järje. See on kunst, mida
(autori sõnul) “igaüks võib järele teha”, kuid mida “tema siiski kõige paremini
teeb”.
Mike Nelsoni (s 1967) klaustrofoobilisse tolmusesse koridori, mis oli
installeeritud Tate’i sodi täis laoruumiks (ja mida ta tegelikult oligi),
sattusin “juhuslikult”. Etiketaaž lubas Nelsoni environment’i, varuväljapääsu
tähistav roheline kast tekitas kõhklusi enne tüüpilise tagavaraväljapääsu
avamist. Turneri auhinnajahis oli Nelson kihlveokontorite soosik. Guardiani
kriitiku Jonathan Jonesi meelest on tema alternatiivsed, otsekui kadunud
maailmast pärit environment’id mõjutatud Ida-Euroopa reisidest. Kaua suletud
olnud, sürrealistliku alatooniga kabakovlike ruumide keemia on alati seotud
kohaspetsiifikaga – mis mõnele “alternatiivne” koridor, see teisele
igapäevasuse banaalsus. Igal juhul siseneb vaataja Nelsoni installatsiooni kui
osatäitja tundmatu sisuga filmi võtetele, kus käsikirja rekonstrueerimiseks
tõendusmaterjal maha jäetud.
Teise suursoosiku Richard Billinghami (s 1970)
fotode ja videode kangelasteks on alkohoolikust isa Ray (video “Ray in Bed”,
1999), ema Liz ja vennad Tony ja Jason (“Tony Smoking Backwards”, 1998), kes
karja koduloomadega korrusmaja ahtas karbis oma töölisperekonna rõõmutut elu
elavad. Otsekui varjatud kaameraga võetud neorealism dokumenteerib vaesust,
vananemist, keha erosiooni. Läbi suurte plaanide muutuks aeg nagu füüsiliselt
tajutavaks. Revideerides põhjalikult perekonnaalbumit, ei röövi ta insider’ina
modellidelt ometi nende väärikust.
Isaac Julien (s 1960) on kõigist
neljast ehk tuntuim. St. Martini 1984 lõpetanuna (õppis maali ja filmikunsti)
on tema põhihuvideks identiteedid, soorollid, mustade kultuur.
“The Long
Road to Mazatlan” (koostöös Covent Gardeni koreograafi Javier de Frutosega, kes
mängib videos ka ühte peaosa) on filmitud San Antonios, Texases. Kolmel
liidetud ekraanil jooksev veerandtunnine teos ekspluateerib maskuliinsust ja
igatsuslikkust, Ameerika lääne pühasid müüte ja kauboikultuuri alustalasid, mis
nüüdseks homokultuuri ikoonideks muutunud. Tsiteerides Tennessee Williamsit,
Warholit (“Lonesome Cowboys”), Scorseset (“Taxi Driver”) ja basseinikaadrites
David Hockney maale, saab 70ndate ameerika kino esteetika järgi filmitud
“Mazatlani” peateemaks erootiline pilkude mäng – “kas sa vaatad
mind?”.
Peegelpildis otsekui kahel kokkuliimitud ekraanil punase plüüšiga
vooderdatud toas linastuv video “Vagabondia” (näidati ka ARS01-l Kiasmas) on
filmitud Inglise neoklassitsistliku arhitekti John Soane’i majamuuseumis
Londonis. Julien näeb muuseumi kui Pandora laegast, täis nišše, sensuaalseid
saladusi, intendante, kuraatoreid ja veidrat koreograafiat. See on väga
maaliline video, kuivõrd video puhul on paslik nii öelda – Soolalao inglise
tänapäeva maali näitusel te ühtegi nii maalilist asja ei näe. Barokselt
külluslik kaader on kultuuriliselt tiine ja üliküps: hübriidse kultuuritaustaga
Julien uurib imperiaalse Londoni väärtusi, kus originaalid on koopiatega segi.
Tempokas camp-video.
Inglise kunstimaailma emblemaatiline
tähtsündmus, mis fikseeris trendid tulevastele võimalikele sponsoritele ja
kollektsionääridele, põhjustas detsembris Londonis maalikunstnike tõrvikutega
protestimarsi – nende meelest oli nominentide valik sel aastal liiga
kontseptualismi-keskne. David Lee, kunstilehe Jackdaw toimetaja leiab, et just
Turner Prize’i taustajõudude liigne sensatsiooninälg ja väikekodanlikele
eelarvamustele mängimine on jäigastanud laiema publiku suhtumist moodsasse
kunsti.