30.01.2009, 00:00
Ühendatud inimesed
“Eesti.ee – üks e-riik!” märkasin ükspäev
bussiputka seinal reklaami. Lähemal uurimisel selgus, et see on meie
riigiportaali slõugan. Kas imagoloogide juhuslik või teadlik
valik, võib-olla isegi must huumor, aga igatahes
tähelepanuväärne, et loosungist õhkab ajaloos
läbiproovitud totalitaarse retoorika suursugust vaimu.
Eesti
inimene on e-riigi arengule viimastel nädalatel korduvalt jalgu
jäänud. Eks viitab seegi e-riigi mõtte totalitaarsusele, riigi
ülimusele inimese ees. Sotsiaalministeeriumi ja tegeliku elu palju
arutatud kokkupõrke olemuse võib sõnastada ka nii:
näitamaks ennast e-riigi eesrindlasena, pidas ministeerium olulisemaks
seda, et süsteem käivituks tähtajaks, kui seda, et abitud
inimesed oma toiduraha õigel ajal kätte saaksid. Ka pensionide
väljamaksmise süsteemi viimine moodsatele alustele tõrgub,
sest on selgunud: kuigi raha jaotamine virtuaalsetele kontodele oleks mugav ja
kergesti jälgitav, on nõrgim lüli seenior, kellel pole
mingitel põhjustel ligipääsu pangaautomaadile, elab sellest
liiga kaugel, on liikumispiirangutega või lihtsalt liiga vana, et
üldse tänapäeva pangandusele pihta saada.
Eesti
e-riik on näidanud oma hoiatavat pahupoolt: esmaseks muutus süsteemi
enese areng ja meelest kadus see, milleks süsteemid loodud,,. ehk kodanike
parem teenindamine
Unistus riigist kui sujuvast masinavärgist, kus
kõikehõlmavate andmete liikumises ja töötluses ei ole
tõrkeid, on ülima eesmärgina lummanud bürokraate, elu
asendamatuid korrapidajaid, riikluse moodustumise algaegadest. Sotsioloog Max
Weber, kes muu hulgas mõtestas ka bürokraatia olemust,
sõnastas juba üheksakümmend aastat tagasi, et
bürokraatiad ongi üles ehitatud töötama nagu masinad,
asendamaks järk-järgult toimivaid traditsioonilisi organisatsioone.
Bürokraatia toob ratsionaliseerumise kaasa kõikides
eluvaldkondades, avalikus ja privaatsfääris, hõlmates ka
abielu, perekonna ja isiklikud suhted.
Dehumaniseeritakse
inimsuhted, eluolu demüstifitseerides eemaldab bürokraatia sellest
vaimse ja moraalse tähenduse, inimväärtused, ja asendab
loogilise, mõistuspärase, kalkuleeritava elemendiga.
Weberi ajal, korrastatud toimikutega riiulite ja kartoteegikappidega
täidetud tummade akende ja üleelusuuruste sammastega ministeeriumide
aja süsteemiülemad ei osanud uneledagi tänastest
võimalustest, mida pakub andmete haldamiseks IT: et on tegelikult
tõesti võimalik kõikehõlmav ja omnipresentne,
täiuslik andmebaas. Täna on Exceli vms tabelitesse koondatud kogu
teave inimeste kohta, märksõnadeks mugavus, kiirus,
läbipaistvus ja töödeldavus (muide: nimi Excel tuleb
sõnast excellent [suurepärane], kuid progressiivsemad eelistavad
andmetöötluseks juba Google’i Spreadsheeti, mis lisab Exceli
voorustele andmete kättesaadavuse võrgus).
On
vaidlustamatu tõsiasi, et e-riik on üks suuremaid (või
väheseid) Eesti edulugusid, üks meie intellektuaalseid saavutusi,
mida esitletakse kõrgetele külalistele ja mida saab isegi
eksportida. Täna on Eestis tähtsamaid ameteid
süsteemiadministraatorid ja IT-juhid, kelleta hanguks igasugune elu igas
vähegi moodsamas asutuses. Kõikide andmete süsteemse haldamise
võimu suurust on tõesti raske üle hinnata. Võib ehk
liialdades väita, et süsteemiülemad, kes on välja
mõelnud ja hoiavad käigus e-riiki, on vähemalt sama olulised
tegelased kui peaminister, ehkki me ei tunne neist inimesena keda
gi. Erinevuseks vaid see, et peaminister võib eksida,
süsteemiülem aga mitte, sest e-riik jookseb kohe kokku. Ja mis siis,
kui mõni võtmetähendusega süsteemiülem ilmutab
mingit liiki inimlikku nõrkust või allub väljapressimisele?
Küberrünnakud aprillirahutuste ajal andsid aimu virtuaalriigi
hävingu võimalikest mastaapidest.
Ideaalis on e-riigi
kodanik olla tõesti väga mõnus: saab ekraani tagant
lahkumata suhelda erinevate tüütute asutustega, vajadusel infot oma
tervise, auto, kinnistute, sotsiaalsete tagatiste jms kohta. Ei pea suhtlema
ühegi elava inimesega, kes võib olla pahas tujus või
telefoni juurest lahkunud just siis, kui teda vaja, või siis
põdeda mõnd piisknakkusega levivat haigust. Ainus, mida e-kodanik
tulevikus või ka ehk juba täna endast üldse ise teadma peab,
on oma ID-kaardi pin-kood ja netipanga paroolid. Kõik muu on varsti vaid
hiirekliki kaugusel ja ripub võrgus.
Me võime
mõtestada lauset “üks e-riik” ka kui tulevikuvisiooni,
kus kogu rahvas on ühendatud ühisesse vereringesse elektroonilises
süsteemis. Kõikvõimalikud andmed on omavahel ristkasutuses
ja peale kodaniku enda saab selleks volitatud ametnike armee jälgida, et
ei toimuks mingite ühiselt loodud hüvede kuritarvitust kodaniku
poolt.
E-riigi inspiratsiooniallikana pole teiste hulgas raske
näha panoptikumi, rajatist, mida on peetud kinnipidamisasutuse ideaaliks
ja kus vaatlejatele ja valvuritele on üksikasjadeni jälgitav
kontrollialuste iga samm ja pisimgi liigutus. Pole juhuslik, et IT-lahendused
on hästi sisse töötatud karistusasutustes. Näiteks AS
Ühisteenuste kõrgtehnoloogiline andmekäitlus tagab, et
hoiatused parkimistrahvide kohta saabuvad masinavärgi suurepärase
töö tõttu ka pärast seda, kui kodanik on esitanud
asutusele põhjendatud vaide ja see on telefonitsi inimeste poolt justkui
aktsepteeritud. Sarnaseid tragikoomilisi lugusid on teada ka näiteks
prügiveokorraldusest, kus süsteem saadab kord sisestatud nimekirja
alusel välja arveid olenemata teenuse kasutamisest, jne, jne. Olles
mõne turundusfirma andmebaasis, võib pakkumisi ja sooduskuponge
saada ka elust lahkunu – kui sugulased pole teda just andmebaasist
eemaldanud. Kui paljud meist on kuulnud: jah, me saame aru, aga meie
IT-süsteem on niimoodi üles ehitatud...
Weber pidas
bürokraatiat ja ühiskonna ratsionaliseerumist modernses
ühiskonnas vältimatuks ja pole ilmselt teist mehhanismi,
hõlmamaks üha kasvavat infomassiivi. Kuid me võime
küsida koos klassikuga: kuhu see areng üldse viib, mis saab üha
ratsionaalsemast ja inimkaugemalt toimivast ühiskonnast? Teame vaid seda,
et kui süsteemi tõhusus on ülim eesmärk, on inimohvrid
vältimatud. Kui just ei õnnestu aretada täiuslikku, totaalselt
ühendatud ja taltsast e-inimest, kiip kõige olulisega naha all nagu
koeral või kassil juba täna.