Virgo Haan

Mis te arvate? – lugedes järgnevat nimekirja – mis ühendab ja kus kohas seiklevad sellised tegelaskujud nagu: Grolf, Jeffy Diamond, Gee, Geminice, Digidone, J.O.C. , Hash, Stupid F, Spija, Nasq, Rassakas, Dice Rudy, Neegus ja Pozz?

Kosmoses? Galaktika-sõdurid suurelt tähelaevalt, mis kihutab valguskiirusel mööda universumit, et päästa allesjäänuid tsivilisatsioone kõike elavat hävitava Kurja käest? Ei. Kuigi kosmosega neil sidemeid on. Või on nad siis armsad elukad uuest kuumast Jaapani multifilmist, mille tegelased digimuutuvad või midagi sellist? Mkm. Neid ühendab Rakvere.

Kõik need futuristlikud nimed kuuluvad Rakvere poistele ja tüdrukutele. Need on artistinimed sellest väikesest väge täis Eesti linnast pärit noormeestele, kes moodustavad osa Rakvere ehmatavalt mitmekülgsest, küllaltki viljakast ja tegusast ning kohati tõelisi pärleid pilduvast tantsumuusika-scene’ist.

Selles vaikses linnas - kus sa võib varaõhtusel ajal jalutada rahus mööda suurimat sõiduteed, sest autosid pole – kolistavad kümned ja kümned noored õhtuti arvutite, pillide, mikrofonide taga ja teevad muusikat. Rakvere scene’ile pole võõras vist ükski stiil – techno, hip-hop, house, garage, broken beat, 2-step, drum’n’bass, kõikvõimalikud Jamaika päritolu zhanrid ja palju sellist, millele veel täpset nime pole antud, on siin ära proovitud.

Just, kuu aja eest, esitles Rakvere plaadimärk Lejal Genes järjekorras juba neljandat kogumik-albumit „Higha Collection 4“, millele on kokku aetud Rakvere noorsoo värskem looming. Ja kuigi, et nii mõnedki selle kogumiku artistid on elu pillutanud Tallinnasse, Helsingisse, Londonisse, New Yorki õppima, elama või tööle, seisab plaadi ümbrisel suurte tähtedega alapealkiri: “Music made by proud members of Rakvere club scene”.

Viljandi kaudu, läbi huumoriprisma

Kõik rakverelased on nõus, et klubikultuuri tõi Rakverre usin Viljandi diskokuningana tuntud diidzei Dr. Valz. See oli tema, kes sõbra poolt Viljandis korraldatud reivi eeskujul vedas Rakverre kaheksa aastat tagasi grammofonid, mikserpuldi, hausiplaadid ja korraldas esimese klubiöö.

Dr. Valzi esimest tantsõhtut piilusid rakverelased ettevaatlikult ukse vahelt. Järgmisel korral nad juba teadsid, mida tähendab korduvate elektriklaveri käikude ja 4/4-rütmis plinkiv stroboskoop keset hämarat tuba ja saal oli hüplevat rahvast täis. Paralleelset Valzi korraldatud Deep In Da Groove-bakhanaalidega alustasid uue maailma avastanud keskkoolipoisid - tänased Rakvere-massive liidrid – ise pidude organiseerimisega. Esialgu sündisid need koolimajades. Algasid kell kuus ja lõppesid kell kümme õhtul.

Täna on Rakveres kolm ööpunkti: 1. raju ja põrandalusema vaimuga Kära Kants, mis on originaalis rockimeeste pelgupaik, 2. tallinlaste poolt Rakvere-NoKuks ristitud püüdlikult moderne Art Café, kus leiavad aset pigem istumise ja olesklemise peod sügavama ning eksperimentaalsema muusikaga, ja 3. Rakvere teatri kohvik ja väike saal, mille võlvide alla mahtus talvisel WHA!?-festivalil 300 inimest.

Kinnitamata andmetel oli esimene rütmimasinat ja räppimist kasutanud bänd Rakverest D-Gän. Üks unustatud jõuk, kes 90ndate alguses niitis üleriigiliselt mainet hitiga “Seib” ( - kaver Take Thati loost “Babe”, mille refrääni “Seib on poldi poeg / mutri ja poldi poeg” äkki mäletate…?).

D-Gäni vaatas ja tudeeris nooruk Päär Pärenson, tänaseks üle Eesti kuulus MC J.O.C. , kelle muusikasse suunanud impulsiks oli multifilmis “Kolmanda Planeedi saladus” kõlanud haiged saundid (siit see link kosmosega!).

“D-Gän tundus põhimõtteliselt teretulnud,” meenutab J.O.C. “aga nad tegid ainult nalja, nalja ja nalja. Just D-Gäni eeskujul tekkis tahtmine asi tõsisemalt ette võtta. Palju seda nalja ja pläma vaja on.”

Varsti laulis ja räppis J.O.C. ansamblis Ruff Enuff. Samas – metali sugemetega dubi ja ska’d katsetanud - bändis tagus trumme tulevane Lejal Genesi, grupi Def Räädu ja kogu Rakvere scene’i ninamees Gee.

Gee, avastades, et teda ümbritsevas sõpruskonnas, keevitavad nii mõnedki elektroonilist muusikat, pani aastal 1996 kokku esimese kogumikkasseti “Waves From Tha RLV” (RLV – ehk Rakvere, Lääne-Virumaa). Sellest kassetikesest sai viitsütikuga pomm, mis plahvatab aeg-ajalt ja ajab võrseid tänase päevani.

Alguses oli part…

Rääkides Rakvere tantsumuusika-scene’ist, katsub mõnigi kirjutada võrdusmärgi taha Def Räädu. Vaieldamatult on Def Räädu – põhinelikus produtsendid Gee ja Pozz (ehk Arian Levin) ning MCd Dice Rudy ja J.O.C. – Rakvere kõige kuulsam, toimekam ning linna scene’i siseringis kõige respekteeritum bänd.

Nad on Rakvere superprodutsendid ja suurimad tähed, kes liiguvad  muusikastiililt stiilile lõdva randme ja tujude järgi (“Ma teadsin kohe, et ma tahan kõiki stiile teha!” ütleb Gee). Nad on välja andnud hulganisti singleid, remixe, esimese eestikeelse hausiloo, kampsuneid, t-särke ja veste (tõsiselt, ma ei mõelnud seda välja – aut.). Nad annavad hoogsaid live-showsid, kuigi näevad teinekord laval välja kui viks üliõpilasbänd. Nende esimesi tegemisi jälgisid Muusikaakadeemia stuudios, kus nad nokitsemist alustasid, meie hulgast juba lahkunud heliloojad Rauno Remme ja Lepo Sumera.

Kõigele lisaks on Rakvere scene läbi Räädu rahvusvahelise haardega. Def Rääduga koostööd teinute nimekirja kuuluvad eurooplased Supaa B, Eagle E, Doc B, New Orleansi elanik Kynt (kellega koos ilmus aastal 2002 12-tolline singel “Chelsea”), pool-eestlane pool-kongolane lauljatar Marie Ange ning sel suvel lähevad defräädud stuudiosse lindistama Kuuba (!!!) tuntuima räpp-kollektiiviga Alto Voltaje. Kõige kuulsam Def Räädu rahvusvaheline projekt on koostöö New Yorgi DJ ja produtsendi Antonio Ocasioga – singelplaat “Eesti”, mida müüdi ja mille järgi tantsiti nii Euroopas, Ameerikas kui Jaapanis.

Nagu ei ole Def Räädul kindlat stiili, ei ole ühest ja ainsast zhanrist pärit ka nende maskott, sümbol ja logo. See on pardi ja jänese ristsugutis, kes välimuse järgi otsustades on läbi astunud ka Hugh Hefneri juurest, nimeks muidugi Def Räädu ja kelle kohta käiv legend tervitab teid bändi koduleheküljel.

“Ta [Def Räädu] on tulnud kosmosest. Tuli maa peale ja kogus siin oma kamba kokku,” räägib Gee (veel üks link kosmosega!).

Nende vees on midagi imelikku?

Tuleb tunnistada, et “Higha Collection 4”, kus debüteerivad uued artistid Oluline, Rassakas, Farout, pole nii tugev, sisukas ja lõbus kogumik kui aastatagune kollektsioon nr 3. Tagasilöök on tugevam just viimase aasta jooksul Eestis pööraselt arenenud osakonnas “räpp”. Kui aga noor rakverelane on valinud instrumentaalse digitee – techno, house, elektroonilised jazzikused – mängib ta reeglina kodumaises kõrgliigas. Ehk Geminice, Digidone ja Jeffy Diamond on endiselt vormis.

Ükskõik mille poolest Rakvere juba kuulus, ajalooline või tähtis ka ei oleks, tuleb see linn tõsta pjedestaalile kui linn, kus sepistatakse tervislikus mõttes ebanormaalselt palju kaasaegset tantsumuusikat. Midagi sellist – sellist aktiivsust ja nii tihedat kontsentratsiooni - pole ette näidata ühelgi teisel Eesti linnal. Vaid Kuressaares pulbitseb ehk midagi sarnast ja võimalik, et sealne Tisko Town-liikumine on varju jäänud lihtsalt liigse tagasihoidlikkuse tõttu. Mine tea. Elame, uurime.

Seni aga - miks siis ikkagi just 18 000 elanikuga Rakvere? Kas on midagi puistatud vette, mida nad joovad? Või annavad maagilisi võnkeid linna ümbritsevad viineri- ja piiritusevabrikud?

Kui seda küsida Rakvere scene’i tegelastelt endilt on vastus enam-vähem selline nagu ütleb Rassakas: “Igav on. Rakveres ei ole midagi muud teha.” (Ja mujal linnades siis on!?).

“Kui üks hakkab tegema, siis see pisik veereb nagu lumepall,” lausub Geminice. “Ja mul on ju kodus ainult voodi ja arvuti.”

“Asi on ka selles, et tutvusringkonnad on ühised ja siin [Rakveres] ei saagi nii olla, et sa mingil hetkel sellega seotuks ei saa,” räägib Digidone. “Sa näed ja kuuled pealt kuidas teised teevad ja varem või hiljem nakatab muusikategemise pisik ka sind.”

“Hullult hea küsimus,” märgib Rakvere klubiscene’i ülevaataja Gee, “Aga mina tõesti ei tea.”

Kes on kes Rakveres?

1.Dice Rudy

Tallinnasse ülekolinud reggae-entusiast ja dancehalli DJ. Dancehalli üleüldise populaarsuse kasvuga mängib plaate üle Eesti. Def Räädu põhiliige ning MC.

2. J.O.C.

Rakvere scene’i kõige prominentsem tegelane – Rakvere esimene tõsiselt võetav MC, Eesti kõige kõvem jamaika aktsendiga kiirrääkija ning ristinime Päär Pärenson all tunnustatud kaasaegse tegelane – tantsija ja koreograaf. Võitis hiljuti Philip Morrise välja antava Aasta Tantsija tiitli. Nägu on ehk tuttav ühest telereklaamist Rakvere teatri etendusele, kus ta, tõe huvides, siiski kaasa ei tee.     

Nime võib hääldada kas dzokk või dzei-ou-zii.

3. Kalvik

Uus nägu linna muusikamaastikul. Üheskoos Geminice’iga tegutseb projektis Farout. Valmistavad üheskoos ka “täiesti lambist” muusikavideoid. Sügisel peaks ilmuma Farouti täispikk album. “House, aga kiiksuga house,” kirjeldab Kalvik plaadi sisu.

4. Mike

See mees ei tee muusikat. Kuid soovis sellegipoolest bussi peale ronida.

5. Stupid F

Rakvere MC number kaks ja Gee vend, kes valmistab muusikat ka omapäi. Tegutseb tandemis Stupid F & Hash, mille teist osapoolt siin pildil ei ole, sest õpib ja töötab juba teist aastat Londonis. Hash, kelle teisteks aliasteks on Soulchild ning Wyza, produtseerib Londonis muusika, saadab taustad netipostiga F-ile ja F laob muusikale riimid peale. Duolt on oodata kauamängivat.

6. Gee

Ehk Remi Prual. Kogu Rakvere liikumise kõige olulisem tegelane – “teine isa”, toetaja ja motiveerija, nagu ülejäänud scene märgib. Räägitakse, et kui Remil on eksamid, siis Rakveres mõnda aega pidusid ei toimu.

DJ, Def Räädu produtsent, plaadifirma Lejal Genes vedaja ning “Higha Collectionite” kokkupanija.

Def Räädust puudub sellelt pildilt veel produtsent Arian Levin alias Pozz, kes viibis bussi-sessiooni ajal Soomes. Muusikaakadeemia esimese elektroonilise muusika kursuse lennu vilistlane.

7. Geminice

Teenekas produtsent, kes toodab enda sõnul muusikat house’ist technoni ja drum’n’bassist räpini. Kuulab aga muusikat Aphex Twinist Jimi Hendrixini.

Tema kodustuudios – ehk siis arvuti ees – valmib suve jooksul projekti Paradigmad album. Paradigmad viljeleb värdja-räppi ehk pseudo-räppi ning asjaosalised on seal kõik rakverelased, kes pidude käigus tema kodunt läbi astuvad. Värdja-räpp? Geminice seletab: “Muusikaline osa on tõsine – ma ei julge öelda, et Jaylib, aga sinna poole – näiteks drum’n’bassi bassikäigud ja scratch-rütmid, - kuid sõnad on võimalikult pealiskaudsed. Nii lambist tekst, kui vähegi saab.”

8. Rassakas

Räppar, kes katsetab ka muusika treimist ja kellel on räpparile ainult originaalsus-punkte andev põrisev “R”. Rakvere massive’i kõige noorim liige. Ausalt öeldes nii noor, et “Higha Collection 4” esitlusel Von Krahlis kihutasid turvamehed ta klubist välja, sest vanus ei vastanud vajalikele mõõtmetele. Poiss läks ja räppis oma riimid ära ühel samal ajal toimunud undergroundimal peol. Ja paar nädalat hiljem sai ta 18.

9. Grolf

Rakvere muusikapõllu vanema kooli kündja. Tootis varem eksperimentaalsemat elektroonikat. Hetkel väga aktiivselt ei tegutse, aga kui, siis vihub bootlege – kleebib ühe laulu vokaalid kokku teise loo muusikaga. Töötab Rakvere Teatrikino projektijuhina.

10. & 11. duo Oluline

Ehk Melkker pluss Raymond. Häälda “olu-lain”. Väidetavalt mehed, kes istuvad pidudel vaikselt nurgas, joovad õlut ja jooksevad siis inspiratsiooni-välgust tabatuna koduse arvuti taha muusikat tegema.

“Mõnes mõttes on nad nagu Rakvere The Streets,” räägib Gee. “Sest võtavad asja vabalt. Neil on üks eriti hea lugu, mis räägib sellest kuidas tüüp hommikult üles tõuseb, vanaema teeb talle pannkooke ja siis ta sööb vanaemaga koos pannkooke.”

Debüteerivad viimasel Higha Collectionil koos Mustamäe räpp-pundist R-Kuubis laenatud MC Kampsuniga tehtud palaga “Emake loodus” ja Urvaste rahvalaulikut Contrat sämpliva “Enesetapjate klubiga”. Raymond õpib ja mängib muide ka saksofoni.

12. Digidone

Teenekas osaline Rakvere scene’is ja võimalik, et linna silmapaistvaim produtsent. Julge, isepäine ja sõltumatu meister broken beatis ja teknolikes saundides. Varunimeks Layner.

Debüteeris “Higha Collection 2”-l (1999) koosluses 2nd Unit, mille teine liige Jeffy Diamond – samuti broken beat ja jazzi andunu - töötab hetkel Soomes logistika alal.