08.08.2008, 00:00
Üleilmastumisel on linna nägu
Karismaatilise Ameerika linnageograafi Edward W. Sojaga kohtus Karin Paulus.
Olete väitnud, et mitte niivõrd globaliseerumine kui linnad
kujundavad kogu maakera Antarktikast Arktikani, Siberist Amazonase
vihmametsadeni. Mida selle all silmas pead?
Globaliseerumine toimub kõikjal ja seda iseloomustab linnalikkus
nii poliitikas, kultuuris, muusikas. Juhiksin just tähelepanu, et kuigi
hõlpsam on tajuda, et globaliseerumine muudab maailma (igal pool on
McDonald’sid jms), siis on just linn uutele ideedele, kunstile,
esteetikale, tehnoloogiale liikumapanev, stimuleeriv jõud. Näiteks
peaaegu kogu kunsti areng toimub just linnades. Linnade loomuses on justkui
lasta sel sündida. Seda on hakatud alles hiljuti rohkem märkama ning
uurima.
Ja enam pole olemas “klassikalisi”
Euroopa, Aasia ega Ameerika linnu?
Jah, on oluline
mõista, et üleüldised protsessid toimuvad igal pool. Samas
mõjutavad need siiski igat paika eri moodi. Nii saame justkui ühe
teema puhul määramatul hulgal variatsioone. Vanad mugavad
kategooriad, mis sobisid veel hiljuti nii Esimese kui ka Kolmanda Maailma
linnade kohta, ei ole enam nii pädevad. Sageli on erinevuste hulk hoopis
kasvanud, näiteks erinevate Euroopa linnade vahel. Kuigi teisest
küljest äkki ongi kujutelm tüüpilisest Euroopa linnast
müüt? Võrreldes Põhja-Ameerikaga on linnastumine
Euroopas ju üldse alanud väga vara, ulatudes kohati tagasi suisa
antiiki.
Samas võiks ju öelda, et linnastumine
on üldse “idamaine” nähtus, kui mõelda
näiteks Mesopotaamiale või Vana-Egiptusele.
Jah, olen uurinud ka linnade kujunemist Aasias! Samas on hämmastav, et
paljud antropoloogid, ajaloolased, arheoloogid ei näe linnade
tähtsust. Seevastu üks mõjukamaid linnauurijaid, praeguseks
juba surnud Jane Jacobs on välja tulnud lihtsa, kuid olulise avaldusega:
“Ilma linnadeta oleksime kõik vaesed.” Väitel on
kaks tahku: linnad kutsuvad esile arengut ning ilma linnadeta oleksime
jäänud küttideks ja korilasteks. Linnade vormumine on seega
epohhi loov sündmus kogu inimkonna ajaloos. Nagu astronoomidele Suur Pauk,
ainult et ühiskondlikus elus. Suur hulk inimesi koguneb ning hakkab
omavahel tihedamini suhtlema kui varem.
Kõik peavad
ilmselt nõustuma, et mitte kunagi varem pole jõukus, kapital,
olnud nii kontsentreeritud kui praegu. See “tasakaalustamata” olek
omakorda põhjustab juba praegu mitmesuguseid probleeme, 11. septembri
terrorirünnakutest negatiivsete teguriteni keskkonnale,
mis soodustavad näiteks kliimamuutusi. Kas peaksime
hiidlinnastutega seoses välja töötama uusi
strateegiaid?
Mul pole lihtsaid vastuseid, kuid
läheksin tagasi varem öeldu juurde. Tuleb hakata tunnistama ja
tõsiselt võtma, et linnad genereerivad mitmesuguseid muutusi
maailmas. Kirjutistes on linnad seni sajandeid olnud justkui nähtamatud.
Tegelikult on linnad erakordselt mõjuvõimas jõud, mis on
inimelusid kujundanud rohkem kui kaksteist tuhat aastat. See, et linnad
põhjustavad üleilmset soojenemist ning reostavad ümbrust,
tundub ilmne, kuid neid tegureid tuleks uurida urbanistlikku eripära
arvestaval viisil, arvestades, kuidas asumid on organiseeritud ja ehitatud.
Siinkohal pean mainima – ja see vihastab alati ka
keskkonnakaitsjaid –, et juba praegu toodame piisavalt toitu, maju,
riideid, et kõikidele inimestele süüa anda, ulualust pakkuda
ning riidesse panna, ilma suuremate kahjudeta ümbrusele. Potentsiaal on
praegu juba olemas, aga probleem on selle rikkuse jaotus,
“geograafia”. Lihtsustatult: mõnda kohta on koondunud head
asjad, mõnda halvad.
Rikkuse jaotamise põhimõtete üle vaatamine nõuab
poliitilisi otsuseid. Me peame arendama “ruumilist”
südametunnistust. See ebavõrdne areng, mis toimub, pole ju
loomulik, sest me muudame ju loodust kõikjal maailmas. Kui me
endale tunnistame, et inimesed vastutavad nii üleilmse kliimasoojenemise
kui ka näiteks vaesuse eest, siis järgneb sellele koheselt vastutus
ning kohustus midagi ära teha. Ja see on asi, mida näiteks mida minu
president Bush kardab. Sellepärast ta hävitab tõendeid,
tõlgendab vääriti ning kirjutab ümber dokumente. Kuna on
päris selge, et muudatuste tegemine vajab investeeringuid ning vaba
turumajanduse “tiibade kärpimist”, mis pole neoliberalistliku
või ultrakapitalistliku maailmapildi esindajatele sugugi meelt
mööda.
Kuidas teie meelest uut tüüpi
hiigellinnastud mõjutavad inimestevahelisi erinevusi, olgu selleks siis
soorollid, klassi- või rassierinevused?
Siin pole
midagi automaatset, kuid nende kõigi ühisjoon on uut
tüüpi kultuuripoliitika, mis erineb paarikümne aasta tagusest
võrduse tagaajamisest. Ei saaks öelda, et võrdsus oleks
unustatud, kuid praegu on kesksem austus – et respekteeritaks erinevusi.
Linnadesse tullakse mitmelt poolt ning multikultuursuse teadvustamine aitab
probleeme ennetada. Üks tegur, mis mind selle mitmekesisuse juures
huvitab, on ruumilised muudatused. Kui varem olid paigad kas rassi, klassi
või soo alusel hästi kindlapiirilised ja eraldi, siis praegu
on toimunud segunemine, mis kohati annab ka suuremat
“hingamisruumi” inimestele.
Aga kuidas käib
subkultuuride käsi?
Linnad on alati sünnitanud
subkultuure – ainus vahe on see, et praegu on see nii intensiivne ja
seetõttu ilmsem. Ja uut sorti segud on sageli väga loovad.
Mis saab aga inimese intiimsemast identiteedist, kas see ei muutu
kergemini haavatavamaks? Kas pole end metropolis määratleda aina
keerulisem?
Minapilti ei tohiks käsitleda
lihtsustatult, peame tajuma selle voolavust ning mitmete tasandite olemasolu.
Siin pole tegelikult isegi üht selget määratlust, kuigi paljud
inimesed kipuvad seda arvama. Identiteet on oma loomult mu meelest tegelikult
üsna avatud. Sobilik oleks kasutada ühe Ameerika neegrite identiteedi
tuntuma eestkõneleja ning feministi bell hooksi väljendit
“radikaalne avatus”. Võid määratleda end eestlase,
naisena, aga ära lukusta endale sellega teisi võimalusi.
Kuidas inimesed suure linnastumisega kaasnevate muudatustega hakkama
saavad?
See sõltub muidugi piirkonnast. Enamikus
paikades on muudatused viimase neljakümne aasta jooksul olnud nii
põhjalikud, et suurem osa inimesi on pidanud omaks võtma
väga keerulised ja heitlikud olud. Näiteks interneti suisa
jalustrabav kiirus. Pidevate uuenduste mõtestamise osas on noored
professoritele lähemal kui kunagi varem – kuigi
õppejõudude akadeemilised teadmised ja elukogemus on
suuremad, tajuvad tudengid ümberkorraldusi hulga paremini.
Kas eramutest koosnevatel eeslinnadel on määratud
kaduda? Ja kas nende asemel hakkavad võimutsema agulid ja
favela’d, nagu mitmel pool on juhtunud?
Ma ei
ütle, et äärelinnad haihtuvad, pigem muutub linnalik kude
nendeski tihedamaks ning heterogeensus suureneb. Samas suureneb polaarsus
rikaste ja vaeste vahel, vähemalt neis kohtades, mis järgivad
Ameerika mudelit. Näiteks nelikümmend protsenti Los Angelese
elanikest on väga vaesed ja elavad uut tüüpi favela’des,
hullemates kui are
nenud riigis oskaks ette kujutada. Skandinaavia mudel on seevastu olnud palju
edukam. Jah, Rootsis ja mujal on olnud rassismi ilminguid ja vaesust on sealgi,
kuid üldiselt on hakkama saadud palju paremini. Kahjuks on Ameerika
neoliberalistlikud arusaamad levinud üle kogu maailma, millega kaasneb
kohati voodoole sarnanev usk vabaturu imetabasesse jõusse. Peaks ometi
aru saama, et arvukas ametnikkond ei tähenda automaatselt halba
ametnikkonda ja me vajame siiski maksuraha, et kindlustada inimeste heaolu.
Paljude probleemide lahendamiseks nagu rassism ja koduvägivald
immigrantide seas ei piisa enam ainult rahvuslikest traditsioonilistest
teadmisest, vaid nende puhul on vaja uuenduslikumat lähenemist.
Ja see ei ole seotud vasakpoolsuse, parempoolsuse või keskmike
poliitikaga, vaid laiema, ideoloogiateülese käsitlusega. Siin on hea
alustada just kohaliku võimu tasandilt ning selles
“võistluses” võisteldakse muudatustega hakkama
saamise peale.
Oluline ei ole tegelikult linna suurus või
väiksus, vaid struktuuride jätkusuutlikus.
Olete
kirjutanud mitmeid raamatuid, kuid kõige tuntumaks neist võiks
siiani pidada teost “Thirdspace”.
See oli veidi
ilukirjanduslik raamat, mida võeti vastu väga veidralt.
Arhitektidele “Thirdspace” meeldis, kultuuriloolastele ja
kunstnikele “Thirdspace” meeldis, aga geograafid ei
sallinud seda. Geograafide meelest oli see solvav, arrogantne rünnak
nende töö vastu. Ma ei taibanud seda, kuni hakkasin saama
tõeliselt hävitavaid arvustusi sellest ringist. Geograafid leidsid,
et mu meelest pole nende meetodid piisavalt head ning neid tasuks muuta.
Lugejad aga, kes polnud nende traditsioonidega tuttavad, said sellest teisiti
aru, nähes pigem uusi vaatenurki. Nii pole ime, et ma praegugi olen rohkem
tuntud (kui geograaf, muide) väljaspool geograafiat. Geograafid aga ei
saanud aru, miks peaks nüüd järsku kaasama
ruumianalüüsi filmiteooriaid, kirjanduskriitikat. Selles raamatus
ütlesin selgelt välja, et kuigi reaalsus ehk siis esmane ruum ning
kujutlused sellest (teisene ruum) on olulised, sellest ei piisa. Ka ajalugu ei
peaks enam ruumikäsitluse üle domineerima.
Seega vajame
uut tüüpi, laiemat ruumi mõtestamist. Ütlesin, et
varasemast ajast on Lefebvre ja Foucault ruumilisuse avarapilgulisemad
mõtestajad, kelle loomingule vähemalt ingliskeelses kultuuriringis
kuni üheksakümnendate alguseni eriti tähelepanu ei
pööratud.
“Thirdspace’i” leitmotiiv oli,
et me peame ruumilisust mõtestama keerukamalt kui seni.
Näiteks sobib siia Foucault’ heterotoopia, Lefebvre’i elatav
ruum. Ise pakkusin välja selle dimensiooni jaoks nii lihtsa mõiste
kui oskasin – kolmasruum.
Kes on Edward W. Soja?
Geograafi haridusega California Los Angelese ülikooli professor Edward W. Soja õpetab regionaalse ja rahvusvahelise arengu osakonnas linnaplaneerimist, linnapoliitilist majandust ja regionaalset planeerimist. Erilist huvi pakub talle klassi, rassi, soo ja seksuaalsuse küsimuste lõimumine ühiskonna elu ruumilisusega ning kuidas need väljenduvad erinevusi käsitlevas uues kultuuripoliitikas.
Lisaks Los Angelese restruktureerimise küsimustele püüab ta avardada sotsiaalteadlaste ja filosoofide arusaama ruumist ja geograafiast, seostades neid küsimusi aja kulgemise ja ajalooga. Tema poliitikahuvi keskendub regionaalse arengu küsimustele, linna planeerimisele ja juhtimisele, samuti etnilise ja kultuurilise mitmekesisuse mõjule.
Ta on avaldanud mitmeid raamatuid, mis on olnud eriti popid urbanistikahuviliste seas: “Postmetropolis: Critical Studies of Cities and Regions” (2000); “Thirdspace: Journeys to Los Angeles and Other Real-and-Imagined Places” ( 1996); “Postmodern Geographies: The Reassertion of Space in Critical Social Theory” (1989).
Juuli lõpus viibis ta Eestis Tallinna ülikooli rahvusvahelise suveülikooli kursuse “Ruum, maastik, linn: distsipliinid ja vaatenurgad” peaesinejana, pidades ka avaliku loengu teemal “Maailma linnastumine/linnastumise üleilmastumine”.
Miks pidada Edward W. Sojat oluliseks mõtlejaks?
Kultuurigeograaf Helen Sooväli: “Sojat võib pidada “ruumilise pöörde” propageerijaks ning lansseerijaks. Mõiste “ruumiline pööre” läks sotsiaalteadustesse tema kaudu. Praegu kirjutab ta ruumilisest õiglusest.”
Geograafi haridusega California Los Angelese ülikooli professor Edward W. Soja õpetab regionaalse ja rahvusvahelise arengu osakonnas linnaplaneerimist, linnapoliitilist majandust ja regionaalset planeerimist. Erilist huvi pakub talle klassi, rassi, soo ja seksuaalsuse küsimuste lõimumine ühiskonna elu ruumilisusega ning kuidas need väljenduvad erinevusi käsitlevas uues kultuuripoliitikas.
Lisaks Los Angelese restruktureerimise küsimustele püüab ta avardada sotsiaalteadlaste ja filosoofide arusaama ruumist ja geograafiast, seostades neid küsimusi aja kulgemise ja ajalooga. Tema poliitikahuvi keskendub regionaalse arengu küsimustele, linna planeerimisele ja juhtimisele, samuti etnilise ja kultuurilise mitmekesisuse mõjule.
Ta on avaldanud mitmeid raamatuid, mis on olnud eriti popid urbanistikahuviliste seas: “Postmetropolis: Critical Studies of Cities and Regions” (2000); “Thirdspace: Journeys to Los Angeles and Other Real-and-Imagined Places” ( 1996); “Postmodern Geographies: The Reassertion of Space in Critical Social Theory” (1989).
Juuli lõpus viibis ta Eestis Tallinna ülikooli rahvusvahelise suveülikooli kursuse “Ruum, maastik, linn: distsipliinid ja vaatenurgad” peaesinejana, pidades ka avaliku loengu teemal “Maailma linnastumine/linnastumise üleilmastumine”.
Miks pidada Edward W. Sojat oluliseks mõtlejaks?
Kultuurigeograaf Helen Sooväli: “Sojat võib pidada “ruumilise pöörde” propageerijaks ning lansseerijaks. Mõiste “ruumiline pööre” läks sotsiaalteadustesse tema kaudu. Praegu kirjutab ta ruumilisest õiglusest.”