Kes päästab uppuja?

Kuigi “Eduarti” režissöör ise väitis, et tema film on kuritöö ja karistuse lugu ja tal pole migratsiooniga pistmist, ei saa viimasest ka päris mööda vaadata. Juba ainuüksi see, et kreeklannast režissööris ei teki kahtlustki, kas albaanlasest peategelane peab olema vaesest perest, vägivaldne, varas ja mõrtsukas, näitab, et migrantidesse suhtumine on Kreeka ühiskonnas problemaatiline.

Meie imeliselt globaliseerunud planeedi kõige vaesemad rändurid – migrandid – saavad üha enam sõna filmide peategelastena. Ja tihti annab režissöör neile valjema hääle kui “Eduarti” puhul. PÖFFi filmidest kaks, Nick Broomfieldi “Vaimud” ja Steve Hudsoni “Tõeline põhi”, on tragöödiad hiina põgenikest Suurbritannias. “Vaimud”, kunstiliselt suurepärane ja psühholoogiliselt usutav film, esitas loo hiinlaste pilgu läbi: kuuekuine loksumine marsruudil Peking-Belgrad-London, ellujäämistaktikad veidi võõravaenulikul Inglismaal, närune elu ja veel närusem lõpp. Teise filmi sündmused toimusid Iirimaal ja näitasid võimupositsioonil olijate psühholoogiat: illegaali transportija kehvi valikuid, mis viivad ebahumaansete otsusteni.

Mõlema tõestisündinud loo põhjal tehtud filmi tegelased on täiesti normaalsed inimesed, kes lähevad kodust kaugele paremat palka otsima. Ja ärge tulge mulle ütlema, et lollid on, et lähevad. Või et mis meil nende pagana hiinlastega asja. Kes siis ei teaks kedagi, kes teab kedagi, kes Eestist Iirisse või USAsse või Soome tööle läinud. Ja kui me nüüd, eurooplastena, lihtsamalt töölubasid ei saaks, küll siis läheks ka illegaalina. Ja küll upuks meidki kalalaeva trümmis, nii et laeva meeskond ei aita – sest vahele ei taha ju jääda.

Tõsi, jõudsa majanduskasvu järellainetuses võime hoopis meie olla varsti laevatekil need, kes peavad valima, kas jätta illegaalid trümmi uppuma või tõmmata nad välja.