13.06.2008, 00:00
Vaoshoitult, marginaalsete kõrvalekalletega
Maalikunstnike Liidu aastanäitus “Äratus!”
Rotermanni soolalaos kuni 15. juunini.
Aastanäituse
seostamine vabariigi juubeliga ning Köleriga tundub isegi maalikunsti
kohta natuke liiga tõsimeelne. Soolalaos ei paista õõnsat
paatost õnneks siiski ülearu palju. Kui midagi paistab, siis see,
et pealkiri on enam-vähem ainus asi selle näituse juures, milles on
mingit jõulisuse või ehmatavuse ambitsiooni, kõik muu on
umbes sama heterogeenne ja inertsevõitu nagu tavaliselt. Siiski ei
saa jätta märkimata, et tegemist on juhtumiga, mil
ülevaatenäitus ületab tavakohaselt nigelaid ootusi – aga
seda ainult seepärast, et selleks, nagu selgub, on üllatavalt
vähe vaja. Piisab sellest, et žürii ega kuraatorid ei rõhuks
ülearu nagunii formaalsele kontseptsioonile (näitusel on täiesti
võimalik kontseptsiooni olemasolu üldse mitte märgata),
viisakast kujundusest ja arvuliselt mitte eriti suurest kogusest
kõlbulikest töödest.
Ehkki esinejate nimekiri
tundub kirju, on pilte valitud pigem vähem kui rohkem ja kujundus on
lakoonilisuseni lihtne – sedasi õnnestub vältida
ülevaatenäitustel nii tavalist kakofooniat ja ruumipuudust.
“Äratus!” on näitusena mõne maitsele ehk liigagi
korralik või vaoshoitud, aga teoste valik on vähemasti huviga
jälgitav ning silma ja meelde jäävad pigem head tööd.
Poliitkorrektselt laiapõhjalise ja konservatiivse
ülesehitusega näituse miinus on kriitiku seisukohast muidugi see, et
rääkida pole justkui millestki. Pole ju mõtet pikemalt peatuda
napi moega kontseptsioonil, kui see ei paista töödekogumit
kuigivõrd mõjutanud olevat. Ka aastanäituste
igipõlise võistlusmomendi ümber heietamine tundub
mõttetu: loetelusid, kelle tööd siis seekord võrdluses
mõjusamad on, ei ole eriti huvitav kirjutada ja küllap ka lugeda,
vähemalt asjasse mittesegatutel. Siiski, Mila Balti on välja pannud
niisuguse pildi, mille mainimatajätmine oleks lihtsalt ebaaus (teiste
“võitjate” sekka liigitaksin Maarit Murka, Kristiina
Kaasiku, Ado Lille, Tiit Pääsukese, Mati Küti, Sirja-Liisa
Vahtra ja Tiina Tammetalu).
Näituse ainus intrigeeriv joon on
mõned marginaalid. Aastanäituste üldise rutiinsuse foonil on
alati tore näha midagi või kedagi senitundmatut, praegused
lisandused aga teevad oma kontekstivälisusega pisut nõutuks.
Tegemist on siin ja praegu loodud maalidega, mis ometi pärinevad
mingisugusest paralleelmaailmast. Rea töödega suhestumisel tundub
segadust tekitavat näituse toimumiskoha soliidsuseaura: Gennadi Jeltsovi
maal “Hommik” paneb Soolalaos hetkeks mõtlema, kas tegemist
võib olla rafineeritud teravmeelsusega, ehkki on selge, et kusagil
vanalinna suveniiripoes-galeriis rippudes lahterduks sama pilt täiesti
ühemõtteliselt siira kitši kategooriasse. Sama kehtib Eve
Luige kohta. Nende kohalolek aga annab alust mingisugusekski poleemikaks,
mistõttu ei peaks kiirustama selle koostajate praagiks lahterdamisega.