Kolm küsimust lavastajatele
1. Kas naislavastaja peab otsima eriti
šokeeriva loo, litsuma emotsiooni-
pedaali põhja, selleks et meestemassist
eristuda ja silma hakata?
2. Kas teie arust on üldse filmimaailmas olemas naiselik (kui soovite, feministlik) maailmanägemise ja loomise viis?
3. Kes on teie lemmiknais­lavastaja filmiajaloost?

Kadri Kõusaar:
1. Ei usu. Tähtis on lihtsalt teada, mida sa tahad öelda, ja leida OMA lugu. Soolise aspekti tähtsustamine režissööritooli juures on pseudoprobleem. Naisrežissööre on meesrežissööridest vähem mitmetel
n-ö mitteloomingulistel põhjustel, see on sama nais- ja meespoliitikutega. Esiteks eeldab film 24 tundi tööd, hullumeelset graaikut ja füüsilist vastupidamist, eraelu ohverdamist, ja seda tihtipeale mitu kuud järjest.
Kui naisel on väiksed lapsed, pole selline eluviis võimalik... Näiteks Caroline Link, kes sai võõrkeelse filmi Oscari filmi “Eikusagil Aafrikas” eest, tegeles lapsepuhkusel oma tulevaste filmide stsenaariumidega. Võttesse rinnalapsega ei lähe, kui ei taha, et emb-kumb kannataks.
2. Asi on pigem jah stiilis ja tunnetuses, mille autor intuitiivselt valib. Geimees võib olla palju “naiselikum” kui naine.
3. Liliana Cavani filmiga “Night Porter” (1972). Peen, tundlik ja visuaalselt põnev film sadomasohhistlikust suhtest sakslasest ohvitseri ja juuditari vahel, mis algab kontsentratsioonilaagris ja lõpeb kümme aastat hiljem Viinis. “Night Porter” räägib tabust poeetiliselt, olles küll šokeeriv, ent mitte iial laskudes vulgaar­susse.

Kristiina Davidjants:
1. Ei pea, hea filmi peab tegema. Ühes paari nädala taguses Ekspressis ütles produtsent Katrin Kissa, et naissoost režissöör peaks nagu alla suruma oma naiselikkuse. No esiteks on näiteks dokfilmi tehes kaamera ja statiiviga ringi kolistades välises plaanis üldse üsna raske naiselikult hurmav välja näha. Ja mis puutub sisusse, siis pole vahet, oled sa mees või naine. Sul peab olema midagi öelda ja meeletutes kogustes eneseusku veel kauba peale.
2. Võimalik isegi, et on, nii või teisiti näeb igaüks meid ümbritsevat elu omal moel. Kurosawa “Rashômonis” kirjeldas iga tegelane ühte kindlat sündmust mitmel erineval viisil. Samas sõltub retseptsioon ka publiku eelarvamustest. Kujutage ette, et Bergmani “Persona” oleks naise tehtud – ilmselgelt oleks filmianalüüsid siis kirjutatud hoopis teises valguses. Ja teine näide. Kui paljud praegu mäletavad, et “17 kevadist hetke” režissööriks oli Tatjana Lioznova? Ja ometigi seostub selle seriaaliga meile väga tugev macho-hõng. Ütleme siis parem nii, et eneseväljendusel pole sugu.
3. Ühte konkreetset on raske välja tuua. Esimese raksuga tulevad meelde Kira Muratova oma vanade filmidega, Lina Wertmüller oma attitude’ga, Leni Riefenstahl oma kindlakäelise mastaapsusega. Tegelikult mulle ikkagi ei meeldi säärane mehed-naised jagamine. Ühed filmitegijad kõik, igaühel neist kripeldab südamel mingi lugu ära rääkida.

Marianne Kõrver:
1. Esindades järgneva mõttejupiga vaid iseenda, mitte kõikide naislavastajate arva­must, tundub mulle, et see alaväärsus algab ikkagi naisrežissööride peas, mitte kuskil mujal. Juba ainuüksi sõna “naisrežissöör” kõlab kuidagi perversselt. Kui filmitegijaid liigitatakse režissöörideks ja naisrežissöörideks, siis mina eelistaks iga kell olla pigem režissöör. Mul on tunne, et soolise erinevusega pole siin midagi pistmist. “Naisrežissöör” kõlab nagu mingi õigustus või mööndus – samas kategoorias sammuvad tõenäoliselt ka homorežissöör, lapsrežissöör ja pime režissöör. On see siis oluline, kas Fassbinder “Hirm näris hinge seest” või “Petra von Kanti kibedate pisarate” tegemise ajal jagas voodit mehe või naisega, või kas Sofia Coppola filme vaadataks vähem, kui ta oleks mees?
Inimlikkus on see keel, milles tahaks rääkida, mitte sooline võrdõiguslikkus.
2. Naiseliku maailmanägemise ja naisre­žissööriks või -operaatoriks olemisega võiks bikiinide väel laiata mõne meeste­ajakirja kaante vahel või naisrežissööri­de filmifestivalil, mitte kultuurilehekülgedel.
Kultuurikontekstis mõjub sooline lahterdamine mingi arusaamatu pseudoprobleemina. Ja see, mida Catherine Breillat on reklaaminud naiseliku maailmanägemise sildi all, mõjuks mulle oluliselt veenvamalt, kui see oleks lavastatud mõne mehe poolt.
3. Ma usun, et neid on kolm: Leni Riefenstahl, Sofia Coppola ja Pirjo ­Honkasalo. Esimene neist avaldab muljet kadedakstegeva macholikkusega, teised kaks inimlikkuse ja poeesiaga.