Elamused

Anne Jureni & Krõõt Juuraku “Look, look”
Kanuti Gildi Saalis 30. augustil.


Vaata aga vaata

Augusti tantsufestival on kahtlemata igasügisese kultuurihooaja sissejuhatuseks esimesi “peab minema” sündmusi. Vähemalt üks annus kaasaegset tantsu kuluks marjaks, mõtlesin. Ja Anne Jureni / Krõõt Juuraku “Look, look” oli mulle kunstielamusena iseenesest täistabamus.
Sest “Look, look” on lühike ja naljakas, nutikas ja elegantne, lihtne, aga meisterlik, esituse poolest ja sisult. Või mis sisult, ütlevad need, kes tükki samuti nägid, neljakümne viie minuti vältel ju muud ei tehtudki, kui riietuti kinni, lahti ja võeti poose.
Mingis metakeeles võibki ju tantsuteatri selle kujundiga kokku võtta, aga mulle tundub, et Krõõt ja Anne ei tegele metakeelega. Võiks öelda, et Anne ja Krõõda etenduses õmblused ei paista. Keda need huvitakski. Tantsuteadlasi ehk? No olgu, kuigi “Look, lookis” hetkegi ei tantsita, on Anne Jureni ja Krõõt Juuraku suhtumiseks shut up and dance. Olles näinud Krõõda möödunudaastast “Once Uponi” soolot, on mus helisema jäänud tunne, et Krõõt lihtsalt mängib. Nagu laps, mõnuga, koos sõber Annega.
Millest jutt? “Look, Look” on etendus, kus kaks neidu püüavad publiku ees, kumbki oma riidelasu seast, seda õiget kostüümi selga seada. Sätitakse nutikalt ja loominguliselt. Iga seade kinnitab arvustaval pilgul hetkeline poosivõtt, justkui seisaks nende ja publiku vahel peegel, ja juba algab uue seade kombineerimine. Mõnikord võetakse poos nagu catwalk’il. Selline moevärk, saate aru. “Art should be fun”, nagu ütleb Portugali teatrilavastaja André Teodósio.
Andres Lõo

Frans Poelstra & Robert Steijni “Frans Poelstra, his dramaturge and Bach”
Kanuti Gildi saalis 21. augustil.

Poelstra (ülemisel pildil) ja “tema dramaturgi”, Robert Steijni kodulehel ripub meeste tegemiste apoloogia: The work is all about us / About how we see the world / And guess what / We like to see a different world / So we try to look different, mis sobib hästi illustreerima ka nähtud tükki, kus oli küll tunda omamoodi-olla-tahtmise-pingutusi, kuid...
Õnneks pääses esemetest ja tekstist, alastusest ja provokatsiooniüritusest (kaks paljast vananenud mehekeha teineteisega müramas) ehk “postmodernistlikust kaosest” üleküllastatud laval löögile Bachi uinutavate klaveritillerduste taustal ka midagi lihtsat ja meeldivalt naiivset (nimetatagu seda või sarkasmiks).
Nii mõnegi kaasaegse tantsu etenduse järel jääb domineerivaks tundeks pigem hämmeldus. Nähtud tüki puhul aga oligi kõige kummalisem viis, kuidas etendusel õnnestus samal ajal nii olla kui ka mitte olla omas žanris tüütult tüüpiline. Ei tea, äkki see salapärane x-faktor oli herr Sebastian Bachi muusika omaette, mis nii Poelstra ja Steijni kui ka publikumi oma rahulolevateks teenriteks uimastas.
Livia Ulman