22.05.2009, 00:00
Weekend Guitar Trio "'Coca Inca"'
Rikastatud kitarrid, laboratoorne realism.
Weekend Guitar Trio
“Coca Inca”
(Weekend Guitar Trio)
Ütleme nii, WGT on ansambel, kelle muusikas loeb esiplaan
võrratult vähem kui kõik see seal kusagil tagapool. Ja asi
pole tingimata ainult selles, et mitte keegi trio kitarristidest – ei
Robert Jürjendal, Tõnis Leemets ega Mart Soo – ei aseta
ennast ülejäänud kahest ettepoole domineerima, vaid eelistab
tihedat ja jääkideta vastastikust läbipõimumist kusagil
eemal, tagapool. Kogu WGT muusikaline loomus seisab tegelikult oskuslikus
taandumises, eemaldumises esiplaanist ning koos sellega ka kohustusest olla
ekspressiivne nii, nagu rock või džäss seda tavapäraselt
nõuaksid.
WGT liugleb siin plaadil enamasti kahe
strateegilise võimaluse vahepeal. Esimesel juhul – näiteks
nimilugu või “Linnulaat” – tõstavad nad
esiplaanile mõne naiivseltki sirgjoonelise meloodiajupi ning peidavad
end siis selle taha ära. Too nende valitud fraas on tavaliselt
mõõdetult maitsekas, kuid samas ka emotsionaalselt üpris
huvitu ja ükskõikne. Justkui oleksid nad kolmekesi sättinud
end sohvale surnud punkti ümaramaks poleerima. Aga see kõik vaid
katab nende varjatumaid manöövreid ja tasapisiliikumisi. Ega seal
nagu polekski mingit müstikat – WGT püstitab oma meloodilise
fraasiga teoreemi ja siis tõestab selle. Ei mingeid katkestusi ega
kataklüsme. Puhas loogika – matemaatiline ja lineaarne. Aga kuigi
see teekond on meie jaoks turvaline, kuigi me mäletame seda, kust me
alustasime, ja oleme kontrollinud igat oma sammu, avastame end lõpuks
ikka mitte päris sealt, kuhu eeldasime end jõudvat.
Eriti kehtib see selliste irduvate ja immitsevate palade kohta nagu
hüpnootiline “Laura”.
On aga ka teine
võimalus ja siis kuulub toimuv pigem füüsika kui loogika
valda. Nii jätab näiteks suurepärane “Teleporter”
või “Orbiidile” või mõni teine esiplaani
praktiliselt täiesti tühjaks ning uurib seda tühjust siis
moodsate elektrooniliste riistapuudega võimalikult lähedalt ja
põhjalikult. WGT ei müstifitseeri tehnoloogiat, ei vormista oma
kõlavärve – vaatamata mõnedele siinsetele
pealkirjadele – ei unistavalt kosmilises ega külmalt
võõrandatud võtmes.
Nende rikastatud kitarrid
on lihtsalt üks analüütilise vaatluse võimalus, üks
märkamise ja registreerimise viis ning mitme loo abstraktne toon pole
niivõrd püüdliku kunstilise eksperimendi tulemus, kui hoopis
teatav laboratoorne realism.
Aga ikkagi – oma jahedate
meetodite kiuste ei saa WGT midagi parata sinna, et kogutulemus oma valdavas
osas nii ilus on. Ja meie samuti mitte.
8