17.07.2009, 00:00
Wiiralti kirg ja kirgastumine
Anne Untera tutvustab Rootsist Tallinna jõudnud Eduard Wiiralti pärandinäituse põhiteoseid.
Näitus “Eduard Wiiralti pärand – Eesti Komitee
kingitus” (kuraator Mai Levin) Kumu kunstimuuseumis, kestab 4.
oktoobrini.
Kumus saab näha valikut Eesti kuulsaima graafiku
Eduard Wiiralti (1898–1954) loomingupärandist, mis jõudis
Stockholmis asuva Eesti Komitee kingitusena Eestisse aastal 2005.
Kui kaks aastat tagasi samas toimunud Wiiralti graafika näitusel
“Kirg” oli rõhk elu pahelisel, tumedal poolel, siis
nüüd on vaataja ees kunstniku hilisem, helgem ja ülevam,
klassikalist puhtust taotlev loomingupoolus. Seda annavad edasi eelkõige
laste portreed (“Marc”, “Regine”, “Catherine
Boullaire”, “Väike Gisele”, “Monika”,
“Virve” jt) ja loomad. Kaamel, okaapi, sebra, tiiger, kits, kass ja
hobused, keda kunstnik portreteeris suure empaatiaga, leidsid Wiiralti kunstis
põliskoha.
Pööre toimus 1933. aasta paiku. Kirest
sai kirgastumine. Inimest, looma ja maastikku ühendavad filosoofilised
kompositsioonid (nagu “Berberi tüdruk kaameliga” , 1940 ja
“Lapi maastik – Vaisaluokta”, 1946) on paljudele juba
harjumuslikult tuttavad, kuid nende lehtede ülevus saab selgemaks, kui
näiteks 1947. aasta “Burgundia maastikku” (“Maastik
hobustega”, ofort) võrrelda 1931. aasta monotüüpiaga
“Maastik naisfiguuriga”, milles käteta torso on paigutatud
lagedale maastikule “mürgiste” lillede keskele.
Eduard Wiiralt valis kunstis realistliku suuna, algul verismi ja
sürrealistliku visionäärsuse vormis. Fantastilise realismi
tipuks olid “Orgia” (1928), “Põrgu (1930–32),
“Kabaree” (“Elu tants”, 1931) jt. Esmakordselt Eestis
eksponeeritav 1927. aasta mustvalge monotüüpia “Kahurid”
on aga üllatavalt abstraktne, näidates, millist rada kunstnik oleks
võinud minna. Kuid ta jäi elu lõpuni truuks realistlikule
nägemisviisile ja must-valgele kunstile. Tänu sellisele andelaadile
hoopis teistsuguses keskkonnas – spontaanset maalikunsti armastavas
Pariisis –, teisalt aga pidevale reklaami ja management’i
võimaluste tagasilükkamisele elas kunstnik oma maailmas, milles ta
saatjaks oli pidev aineline kasinus (“taskutiisikus”).
Tellimustöid kunstniku pärandis on, kuid vähe, neist üks
huvitavamaid näiteks ameeriklase Samuel Yellini eksliibris (1930).
Suhtevõrgustiku arendamise asemel elas kunstnik oma loomingule.
Wiiralti 1950. aastate looming kajastab lõhestatud Euroopat. 1950.
aasta gravüür “Deporteeritud” viitab tuhandetele ja
miljonitele kodutuks jäänud inimestele, sh ka küüditamisele
Eestis. Pariis, Wiiralti valik-kodupaik oli muutunud sunnitud paguluseks.
Loomingu lõpp-peatüki süngust tasakaalustavad
eksistentsiaalsed mõtisklused. Lehel “Rahutus” (1950) on
paljaksriisutud maastikku imestavate silmadega tunnistav naisenägu, kuid
loomale seal kohta enam pole. Pärast sõjateemat pöördus
kunstnik tagasi ateljeesse, mis jäi tema universumiks
(“Maalija”, 1951, joonistused “Ateljee”, 1952).
Wiiralti suuruse avastamine seisab kindlasti veel ees.
Näitusel, mis kestab kuni 4. oktoobrini, saab 221 gravüüri
ning joonistuse kõrval näha graafikaplaate, tööriistu ja
üksikuid Wiiralti isiklikke esemeid, fotosid ning raamatuid.