See on kaklus selle pärast, kes oli esimene Venemaa. Nagu araablased ja juudid kaklevad Templimäe pärast, nii kakleme meie Kiievi koobaskloostri pärast. Nagu piibli lugu Jaakobist ja Eesavist, kus üks ostis endale esmasünniõiguse supi eest. Meiega on sama lugu, aga meie oma õigusest supi eest ei loobunud. See suur lugu on lugu Kiievi Venemaast.

Ukrainlane Feofan Prokopovitš, Kiievi akadeemia rektor ja sinodi juht, soovitas tsaar Peeter Esimesel põhjendada oma pretensioone naabermaadele sellega, et Gediminase ja Rjurikovitšide valitsejaperekondadel on õigus nendele maadele. Moskva Romanovitel ei olnud meie maadele mingit õigust. See piiskop võitles õigeuskliku riigi eest. Õigeusu kants Bütsants oli langenud muslimite kätte. Ja piiskop soovitas luua siia uue õigeuskliku riigi.

Vaadake: õigeusu mudel on harmooniline. Euroopas kontrollis paavst kõike, käsutas ka keisrit. Seevastu õigeusklik keiser ja kirik tegutsesid harmooniliselt koos. Piiskop Prokopovitš pakkus tsaar Peetrile Kiievi varianti. Piiskop oli fanaatiline õigeusklik. Kuigi ta lõpetas jesuiitide kooli Euroopas, kus õppis üheksa aastat. Ta oskas kümmet euroopa keelt. Ta hakkas otsima jõulist võimalust õigeusu kaitsmiseks, eriti Ukrainas, kus poolakad ei pidanud end õigeusu suhtes alati mitte kõige paremini üleval.

***

Tahad olla kursis Ekspressi lugudega? Lae alla ka äpp. Vaata SIIA

***

Jaga
Kommentaarid