GRAAFIK | Selliseks kujuneks automaks keskmiselt eri maakondades
(382)Registriandmete põhjal arvutatud aastane automaks on kõige kõrgem Harjumaal - keskmiselt kümmekond eurot kuus. Praegune maksuplaan aga ei esita, milline on maksu mõju keskkonnale või riigieelarvele. Dokumendi jaluses öeldakse otse: enim on mõjutatud vaesemad inimesed.
Eile esitas rahandusministeerium esimese plaani automaksu kehtestamiseks. See, kuidas automaksu täpselt arvutama hakatakse, pole veel kivisse raiutud. Siiski on selle plaani põhjal võimalik teha esimesed arvutused ja näha, milline võiks olla maksukoormus eri maakondades.
Praegu teadaoleva info põhjal hakkavad Eesti automaksu enim mõjutama auto võimsus, mass ja vanus.
Neljanda näitajana soovitakse maksu arvutamisel arvesse võtta seda, kui suur on auto CO2 heide. CO2 määra lisamine auto registreerimisandmetesse on aga suhteliselt uus nõue ja enamiku autode kohta see info puudub. Seetõttu arvutasime võimaliku automaksu suuruse välja, toetudes autode mootorivõimsusele.
Kaardil nähtav kajastab maakondades registreeritud ning eeldatavalt ka seal liikuvaid sõidukeid. Samuti näitlikustab see võimaliku mediaanmaksumäära erinevust maakondade vahel. Selle baasilt ei tasu siiski teha järeldusi ühe perekonna sõidukite kohta.
Oleme välja toonud ka iga maakonna viis populaarsemat automudelit. Need viis mudelit ei ole arvutatud maksumäära ainsaks aluseks, kuid annavad aimu maksu suuruse kujunemisest.
Nagu kaardilt näha, oleks kõige suurem (mediaan)maks Harjumaal. Harjumaa kõrgem tasu tuleneb asjaolust, et sealsed autod on uuemad kui mujal Eestis.
Võimsamad autod (ja kõrgem võimalik maks) on sarnaselt Harjumaaga Tartumaal, kus on teiste maakondadega võrreldes ka rohkem elanikke, samuti kõrgem mediaanpalk.
Milline on aga maksukoormus eri maakondades elavatele inimestele?
Selle hindamiseks kõrvutasime mediaansissetuleku mediaanmaksuga. Ilmneb, et Pärnumaa inimesedki peavad maksma keskmisest krõbedamat aastast automaksu, kuigi sealne mediaanpalk pole Eestis esirinnas. Maksumäär pärnakatele on siiski võrreldes teiste maakondadega pigem kõrgem.
Kõige väiksem teenistus on statistikaameti andmetel 2023. aasta esimeses kvartalis olnud Ida-Virumaal ja Valgamaal, esimese puhul oli mediaanpalk 1100 eurot kuus, teise puhul neli eurot kõrgem. Valgamaal peaks mediaanautomaks jääma esialgse info põhjal 77 euro juurde, Ida-Virumaal aga tuleks t 81 eurot.
Kuigi kahe maakonna elanikud teenivad pigem sarnast palka, siis Ida-Virumaal on rohkem võimsama mootoriga sõidukeid ning sealsed autojuhid peaksid tulevikus oma masina eest välja käima rohkem.
Kõige odavama automaksuga peaksid praeguse rahandusministeeriumi plaani kohaselt „pääsema“ Põlvamaa ja Hiiumaa autoomanikud, kelle mediaanmaks on arvutuste kohaselt 66 eurot. Nendes maakondades on peaaegu identne mediaanpalk, Hiiumaal 1168 ja Põlvamaal 1167 eurot.
Mediaanautomaksu suhe mediaanpalkadesse on üle Eesti võrdlemisi ühetaoline. Sõltuvalt maakonnast makstakse palgast auto kohta 0,4–0,6 protsenti maksuks. Kuna igas maakonnas arvutatakse maksu sama valemi järgi, on 2014. aasta Passati maksumäär Harjumaal ning Põlvas samasugune. Sissetulekut arvestades koormab maks põlvamaalasest Passati omanikku suuremal määral.