Kuidas 34aastane Taylor Swift jõudis maailma miljardäride klubisse ning mõjutab USA ja teiste riikide majandust
(27)Peeter Kormašov uuris, kuidas miljardärist Taylor Swift ja swiftonoomika majandust mõjutavad.
Kes ütles, et kultuuriinimesed peavad vaesed olema. Sel aastal jõudis 34aastane Taylor Swift maailma miljardäride klubisse.
Nimekirja jõudis lauljanna tänu üliedukale ja senini kestvale kontsertturneele „The Eras Tour“, mille piletimüük ületas esimese tuurina ajaloos miljardi dollari piiri, kui kokku müüdi umbes 4,3 miljonit piletit. Sellest tehtud samanimeline film „Taylor Swift: The Eras Tour“ (2023) on läbi aegade edukaim kontsertfilm, olles praeguseks teeninud 262 miljonit dollarit. Seejuures on Swift esimene muusik, kes on esirikkurite seas üksnes laulukirjutamise ja esinemistasudega, kuigi ka Bruce Springsteen teenis oma miljardi tuuritamisega, kirjutab Forbes.
Loomulikult ei ole varandus lauljale niisama sülle kukkunud, vaid selle taga on imetlusväärne tööeetika ja eneseohverdused, millest saab aimu Netflixi dokumentaalist „Miss Americana“ (2020). Kuidas lapsest saati laval ja tähesäras sirgunud naine kõigi nende summade ja tähelepanu keskel mingilgi määral inimeseks suudab jääda, on müstika. Vähemalt sellestsamast dokumentaalist tundub, et ta on siiras, mõistlik ja pole peast segi läinud nagu näiteks Kanye West.
Kinnimakstud esinemised
Swifti muusikatööstusega kaasnevat finantsmasinavärki nimetatakse „swiftonoomikaks“ ning selle mõju majandusele avaldub nii Ameerika Ühendriikides kui globaalsel skaalal, kirjutab globalEDGE. Swifti ja tema sõbraliku konkurendi Beyoncé kontserdid panustasid Bloomberg Economicsi andmetel eelmisel aastal USA SKTsse 5,4 miljardit dollarit. Võrdluseks: Eesti 2023. aasta SKT oli 37,7 miljardit eurot.
Taylor Swifti kontserdi võõrustamisega kaasnev tulu on lausa nii suur, et Singapur maksis talle iga märtsis toimunud esinemise eest kolm miljonit dollarit, kindlustamaks, et kõik superstaari Kagu-Aasia regiooni kontserdid leiaksid aset just rikkas linnriigis. Tai ja Filipiinide poliitikud polnud sellise asjade käigu üle muidugi sugugi õnnelikud.
Filipiinlannadest fännid kulutasid Singapuri kontsertreisile 2000 dollarit, samas kui riigi keskmine kuupalk on kuus korda väiksem.
Eriti uhkesti tõid Swifti kuus kontserti Singapurile sisse seetõttu, et paljud külastajad tulid välismaalt. CNN viitab Maybanki ökonomistile, kelle hinnangul on selliseid fänne 70% piletiostjatest ja nad jätavad Singapuri 370 miljonit dollarit. CNN kirjutab filipiinlannadest fännidest, kellest igaüks kulutas piletitele, majutusele ja lendudele 2000 dollarit, samas kui riigi keskmine kuupalk on kuus korda väiksem.
Kuna USAs müüdi Swifti kontserdipiletid välja hullumeelse kiirusega, soetasid varakamad fännid pääsmeid isegi tema Euroopa esinemistele. Fox Businessi andmetel on gig-tripping ehk reisimine kontsertide pärast muutumas aina populaarsemaks ja seda suuresti tänu sellistele artistidele nagu Taylor Swift. U.S Travel Associationi andmetel olid eelmise aasta septembriks keskmise USA „swiftie“ riigisisesed reisikulud 1300 dollarit. Selleks hetkeks olid nad riigis kulutanud 5 miljardit dollarit, kaudseid kulutusi arvestades võib summa küündida isegi 10 miljardini. USA majanduse mikrotasand võidab samuti: linnades on Swifti-teemalised tantsupeod, kruiisid jmt. Üks San Diego restoran pani menüüsse lausa tema kasside nimelised kokteilid ja korraldab Swifti-teemalist brunch’i, kirjutab CNBC.
Mõjutab jalgapallmatšide toimumisaegu
Swifti kullasära jääb ka teistele külge: tema poiss-sõbra, NFLi Kansas City Chiefsi mängija Travis Kelce’i särgimüük kasvas pärast Swiftiga koosolemise uudist üleöö 400%. NFLile ja Kelce’i võistkonnale oli popartist jaanuari lõpuks teeninud üle 331 miljoni dollari, kirjutab FOX Business. Tervelt 53% rohkem fänne on NFLil nüüd tänu Swiftile ka 12–17aastaste tüdrukute seas. Forbesi andmetel on lausa pool kogu USA elanikkonnast lauljanna austajad.
Swift avaldab mõju isegi Euroopa jalgpallile. The Athletic kirjutab, et Hispaania jalgpalli kõrgliiga La Liga pidi muutma Real Madridi kodumängu aega, et staari 29. ja 30. mai kontserdi ettevalmistuseks klubi kodustaadionil jääks piisavalt aega. Nii peab superklubi hooaja viimase kodumängu samuti tabeli ülemisse otsa kuuluva Real Betisiga 26. asemel 25. mail, kuigi sportliku aususe printsiibil peaksid kõik La Liga tippmeeskondade viimase vooru otsustavad mängud toimuma samal ajal. Real Madridi mängugraafiku nihutamine pahandab ilmselt konkurente, kelle arvates on Real ja Barcelona suurklubidena niigi eelisseisus.
Nutikas ärinaine
Swift ihkab ausust, läbipaistvust ja iseseisvust. Kuigi laulja on pärast Universal Musicule kuuluva Republic Recordsiga liitumist enda autoriõiguste ainuomanik, pole see teekond olnud valutu. Swifti esimese plaadifirma Big Machine Recordsi boss ja mitmete USA muusikastaaride mänedžer Scooter Braun müüs 2020. aastal tema esimese kuue plaadi salvestiste õigused investeerimisfirmale Shamrock Holdings.
Real Madridi pidi muutma kodumängu aega, et staari kontserdi ettevalmistuseks klubi staadionil jääks piisavalt aega.
Swiftil, kellele kuuluvad laulukirjutajana küll lugude autoriõigused, ei õnnestunud Brauniga kaubale saada ning ta on asunud oma varastest plaatidest välja andma uusversioone „Taylor Versions“, millest seni on ilmavalgust näinud neli, kirjutab BU Today. Kõiki neist on müüdud imeliselt ja just sellised muusikatööstuse alustalasid kõigutavad sammud muudavad Swifti veelgi populaarsemaks.
Kuidas saada selliseks nagu Talyor Swift? USAs saab seda õppida Florida, Miami, Stanfordi, Berkeley, Texase, Arizona, Harvardi jpt ülikoolides. Neis kõigis on lauljannateemaline kursus, kus käsitletakse kas tema laulukirjutamist, analüüsitakse lugude tekste või lahatakse fännikultuuri.
Lisaks töökusele on Taylor Swift nutikas ärinaine, kes kallutab – muidugi koos abiliste armeega – olemasolevad mehhanismid enda kasuks, olgu siis plaadi- ja kontserditurul või meediaäris. Ta kohtleb hästi oma fänne, mis on eriti oluline sotsiaalmeediaajastul. Swifti positiivsus ja finantsedukus kehastab kaasaja (ilu)ideaali. Jumalaid ja iidoleid on inimkond alati vajanud. Võib-olla ei saagi ärile alluvas maailmas esile tõusta uued Mahatma Gandhid ja ema Teresad – ainus viis oma sõnumi levitamiseks on ise sellesama tarbimishulluse laineharjale kerkida.