Rail Baltica – mehed ja masinad on trassil, viaduktidel-ökoduktidel
Viimasel paaril aastal on Rail Baltica ehitusest rääkides saanud esile tuua valdavalt erinevad rajatised ehk sillad-viaduktid-ökoduktid ja trassidega ristumised. 2024. aasta aga on toonud uue maamärgi ja alanud on põhitrassi lõikude ehitamine.
Rail Baltica erinevaid objekte on Eestis juba omajagu – kokku on valminud, ehitamisel ja ehituslepinguga kaetud rajatisi üle 30. Selle aasta alguses sõlmiti aga ka esimesed kaks põhitrassi ehituse lepingut kokku enam kui 20 kilomeetri ulatuses. Kokku on plaanis tänavu ehitustegevuseni jõuda veel umbes 50 kilomeetril.
Harjumaa
Rail Baltica pikkus Harjumaal on kokku 48 kilomeetrit.
Esimese Rail Baltica põhitrassi lepinguga alustasid TREV-2 Grupp AS ja AllSpark OÜ Ülemiste-Soodevahe 4,8 km trassilõigu rajamist, mis algab Ülemiste jaama idaosast ning kulgeb kuni Lagedi tee ristumiseni Soodevahes. Ehituslepingu maksumus on 34,2 miljonit eurot ja ehitustööd peaksid lõppema 2027. aastal.
Tänavu on Harjumaal kavas jõuda veel kahe ehituslepingu sõlmimiseni: Soodevahe-Kangru 11-kilomeetrisel ja Kangru-Saku 8,7-kilomeetrisel põhitrassilõigul.
Harjumaal on praegu käimas ka ehitustööd Tagadi ökoduktil, Saku-Tõdva ja Tõdva-Hageri viaduktil. Alustatud on ka Kangru liiklussõlme ehitusega.
Raplamaa
Raplamaad läbiva Rail Baltica osa pikkus on 70,11 kilomeetrit ja see on jagatud kuueks alamlõiguks.
Veebruaris allkirjastati ehituslepingud Verston OÜ ja Järelpinge Inseneribüroo OÜ-ga kahe, Harju- ja Raplamaa piirilt kuni Hagudini kulgeva kokku enam kui 16 kilomeetri pikkuse lõigu ehitamiseks. Lepingute kogumaksumus on üle 100 miljoni euro ja trassilõigud peavad valmima 2027. aasta sügisel.
Mõlema trassilõigu ehitamisel rajatakse ka mitmeid seotud rajatisi alates Keila jõe raudteesillast kuni Kohila liiklussõlmeni.
Ka Raplamaal on teada järgmised trassilõigud, mis ehitusse lähevad – praeguseks on juba välja kuulutatud 7-kilomeetrise Hagudi-Alu ja 17,2-kilomeetrise Alu-Kärpla lõigu ehitushange.
Pärnumaa
Pärnumaale jagub Rail Balticat 94,5 kilomeetrit ja see on jagatud kolmeks alamlõiguks. Hetkel käib põhiprojekteerimine Tootsi-Pärnu alamlõigus, mis kavakohaselt lõpetatakse 2024. aasta jooksul.
Praegu jätkub Pärnu-Kabli lõigu maakonnaplaneeringu täpsustamine tulenevalt uute trassialternatiivide kaalumisest, kavakohaselt jõuab planeering kehtestamiseni samuti selle aasta jooksul.
Põhiprojekteerimine Pärnumaa teistes alamlõikudes sõltub maakonnaplaneeringu uuendamise ajakavast ja omakorda ehitushangetega saab alustada pärast põhiprojekti valmimist ning ehituslubade saamist.