Kaupo Karelson hitt-formaatide rangest reeglistikust: ette kirjutatakse seegi, kuidas mask ära võtta
Eesti telemaastiku kaadritaguse superkangelase Kaupo Karelsoni (50) käsi juhib saateid „Maskis laulja“ ja „Tähtede täht“ nii meisterlikult, et traagelniidid kulissidetagusest trallist jäävad televaatajal märkamata.
Kuid produtsendi teekond praeguse elualani polnud sirgjooneline.
Karelson ei plaaninud juba noorukina meelelahutusmaailma sukelduda. Teadis hoopis algusest peale, et temast saab teadlane. „Minu isa on keemik, professor, akadeemik – tahtsin saada samasuguseks.“
Teadushuvi viiski ta ülikooli füüsikat õppima, aga nagu igas heas teleseriaalis, tuli ka siin ootamatu süžeepööre – ta hakkas ülikoolis üritusi korraldama ja see oli hüppelaud telemaailma. „Ma ei osanud tahta, et minust saaks teleprodutsent, aga see lihtsalt sobis mulle.“
Elu kiires tempos ja uute hittide jahil
Teleprodutsendi elu pole sugugi rahulik jalutuskäik – kaugel sellest.
„Olen salvestustel tegelikult ka stage mänedžeri rollis,“ räägib Karelson podcast’is oma igapäevatööst. „Olen kärsitu, ühel hetkel ikkagi sekkun, kui on vaja.“
Produtsendi töö nõuab pühendumist ja tugevat närvi ning Karelson tunnistab, et varem oli ta närvilisem, aja jooksul on aga õppinud rahulikumaks jääma. „20 aastat tagasi olin ma ise võtteplatsil see põhiline „keev pott“, eks seda juhtub vahel siiani, aga ma tõesti proovin seda harvemini olla ja teisi ka rahustada.“
Karelson naudib väga oma tööst tingitud kiiret rütmi ja mitme projekti paralleelselt vedamist. „Rööprähklemine mulle sobib, mul on vaja killuke siit ja killuke sealt.“
Teleprodutsendi töö on pidevalt uute ja huvitavate formaatide otsimine. „Iga viie aasta kohta sünnib ainult üks-kaks tõelist hitti,“ räägib Karelson saates globaalsest formaaditööstusest. Ta toob näiteks „Maskis laulja“, mis sai üle maailma hitiks alles siis, kui USA oma versiooni käivitas. Seevastu „Su nägu kõlab tuttavalt“ formaat põrus USA turul täielikult ja jõudis eetrisse väga optimeeritud kujul.
Varem oli rohkem suuri saateid, mida kõik jälgisid, täna on auditoorium nišipõhiselt killustunud. Vaatamata muutuvatele meediatrendidele usub Karelson, et televisioonile jääb kindel koht. „Näeme, et nendesamade pühapäevaste suursaadete vastu on rahva huvi säilinud.“
Kaadritagused saladused
Karelson selgitab podcast’is ka veidi detailsemalt asju, mida vaatajad kunagi ei näe. Nimelt on igal saateformaadil oma formaadipiibel, mis juhendab, kuidas kõike teha. „Maskisaate piibel oli keskmise pikkusega, aga mõni hitt-formaat võib olla 700–1000-leheküljelise juhendiga,“ kirjeldab ta. Seal on iga detail ära kirjeldatud, alates sellest, kuidas peaks maski peast võtma, kuni selleni, mis suunas kostüümid tuulest lehvivad.
Tema teleproduktsioonifirma Ruut laiahaardelise tegevuse tulemusel on sageli juhtunud, et Karelsoni toodetud saated on eetris ühel ajal mitmel eri telekanalil. „Kunagi on isegi nii olnud, et pühapäeva õhtul oleme teinud kolmele kanalile saateid korraga,“ räägib ta. „Me teeme iga saadet kui kõige paremat.“
Karelson ei näe ennast aga kunagi kaamera ees tegutsemas. „Mis mul seal teha? Tean inimesi, kes teevad kõike seda palju paremini. Laulda ma ei oska ja tantsida ei luba mul tütar – ütleb, et see on kõige piinlikum asi üldse,“ naerab mees.
Podcast’is veel:
Kas ja millal suundub Karelson poliiitkasse?
Missugust suursaadet võib õige pea ekraanil veel näha?
Millal tuleb ekraanile Eesti „Alasti ahvatlus“?
Miks jõudis „Masterchef“ alles nüüd Eestisse?
Kuidas kasutab Karelson oma füüsikateadmisi meelelahutusmaastikul?
Kuidas teleprodutsent oma akusid laeb?