Eesti filmitööstus – uljas idee või tark investeering?
Eelmise sajandi 90ndate alguses lagunes suurriiklikult subsideeritud Tallinnfilm, filmikeskus, mis hoidis pilpa peal kogu Nõukogude Eesti filmitööstust. Edasine on teada - Tallinnfilm "tassiti laiali", igaüks hakkas omaette põlve otsas nokitsema. Mängufilmitootmine Eestis tõusis Okasroosikese-unest üles alles 90ndate lõpus, tänu riikliku rahastussüsteemi töölehakkamisele, ning mõned aastad edasi, Euroopa Liiduga liitumise järel, avanesid kraanid ka koostööfondides. Erakapital, paraku, on Eesti filmis väga tõrksalt ja juhuslikult osalenud.
Professionaalset filmitööstust (loe: kasumit tootvat tööstust) ei ole täna olemas. Selle asemel on surnud ring: riik maksab suures osas filmi tegemise kinni, mugav tootjafirma majandabki end projektile peale saadud rahaga, sest kasumit siinse vaatajaskonna arvu pealt nagunii ei teeni. (Üksikud erandid kinnitavad reeglit. Hoopis teise loo teema on aga see, et milleks neid Eesti filme teha, kui pole korralikke kinosid, kus neid korraliku kvaliteediga näidata?)
Surnud ringis ei teki kuskilt juurde vaba raha, mida investeerida stuudiote tehniliseks arendamiseks, puudujääva tööjõu koolitamiseks, ehk siis uue väärtuse loomiseks.
Professionaalset kaadrit tuleks ja võiks hakata andma 2005. aastal Põhjamaade Filmifondi võimsa rahasüsti abil loodud Balti Filmi- ja Meediakool. Sellest ühekordsest doonorlusest jagus kooli infrastruktuuri loomiseks, elementaarse tehnika muretsemiseks ja välisõppejõudude palkadeks. Jätkusuutlikkuse tagamiseks sõlmiti 2006. aastal ka lepingud Kultuuriministeeriumi, Haridus- ja Teadusministeeriumi, Kultuurkapitali ja Eesti Filmi Sihtasutusega, tegevustoetuseks annavad raha ka Läti ja Leedu vastavad instantsid. Sel suvel lõpetab esimene lend ingliskeelse magistriõppe tudengeid - monteerijad, helirežissöörid, operaatorid, stsenaristid, režissöörid, produtsendid.
2009 lõpeb aga filmikooli rendileping Sütiste tee 21 majas. Nüüd tahetakse lüüa kahte kärbest ühe hoobiga - filmikoolile oleks hädasti vaja õppetöö jätkamiseks uusi ruume ning loomemajanduse struktuurifondidest (EAS) oleks just praegu võimalik saada tervelt 20 miljonit krooni digikeskuse (filmi digitaalse järeltöötluse keskuse) loomiseks. Filmikooli arendusjuhi Martin Aadamsoo ideeks on ühendada meeldiv kasulikuga - kui nemad saaksid endale Meremeeste Maja, siis võiks ju ka digikeskus seal asuda. KOKO arhitekt Andrus Kõresaar on juba visualiseerinud (vaata pilti), kuidas juurdeehitis võiks välja näha. Ideaalis hõlmaks tulevikku vaatav digikeskus kõike vajalikku mida järeltootmiseks vaja - ning ka filmiskannerit, mis leiaks ohtralt tööd rahvusringhäälingu arhiivi ja Eesti filmiklassika digitaliseerimisel ning restaureerimisel, praegu läheb see raha Eestist välja.
35 mm filmikoopia ilmutamiseks vajalikku laborit siiski plaanis ei ole, sest digirevolutsioon ja tselluloidist vabanemine koputab juba uksele (kuid seda protsessi ei suuna tootjad, vaid pigem filminäitajad). Boonuseks oleks veel pigem siseturule mõeldud korralik võttepaviljon, inkubaator alustavatele audiovisuaalteenuseid pakkuvatele firmadele jpm. Kogu tehnikapark oleks ristkasutuses kolledži ja filmitööstuse vahel.
Aadamsoo: "Koolile on maksimaalselt kasulik, kui tudengite praktikaõpe toimuks samas keskkonnas, kus toimub ka reaalne filmi- ja teletootmine. Ma arvan, et see on kasulik mõlemale poolele."
Rein Raud, Tallinna ülikooli rektor: "Samas võiks see maja olla ka koht, kus õppeprotsess on lähemal praktikale, kus üliõpilased saavad juba osaleda ka professionaalselt tehtavates filmiprojektides ja kus eesti filmitootjad võivad leida endale, oma projektidele professionaalseid teostajaid ja järelkasvu."
Marge Liiske: "Kas poleks aeg puust ader rauast adra vastu vahetada?"
* * *
Niisiis, ühekorraga soovitakse lahendada mitu probleemi - leida filmikoolile uus maja, tõugata takka filmitootmist Eestis ja meelitada siia rohkem välisprojekte. Spetsiifiline järeltöötlusteenus pakuks huvi (2007, EFSi tellitud analüüs konsultatsioonifirmalt peacefulfish) Skandinaavia, Kesk-Euroopa, ja miks mitte ka Venemaa filmitegijatele - sest Eestis on täna siiski 30 protsenti odavam filme järeltoota kui Norras (mis on mõistagi Euroopa kõige kallim maa, M.T). Täpsemad tasuvusanalüüsid tellitakse sel suvel juba EASi poolt.
Loomemaja maksumus:
- Meremeeste Maja (Uus-Sadama 14), mida nähakse Kunstide Instituudi, Filmi- ja Meediakooli ning Filmikeskuse tulevase koduna, on praegu müügis, ülikoolil on maja ostuks eelleping sõlmitud, hind - alla 80 miljoni krooni - kaetakse ülikooli kinnisvara müügiga.
- Hoone kasutussevõtuks on tehtud ettepanek rahastada seda Euroopa Sotsiaalfondi teadus- ja arendusasutuste ning kõrgkoolide õppe- ja töökeskkonna infrastruktuuri kaasajastamise meetmest.
- Filmikeskuses asuva digitaalse audiovisuaalkeskuse loomiseks kuluks ligikaudu 50 miljonit krooni, millest 20 miljonit tuleks sel aastal avanenud loomemajanduse struktuurirahadest.
Viie aastaga nulli? - Hinnanguliselt läheb igal aastal ca 10 miljonit krooni filmiraha Eestist välja [filmikoopiate printimine, filmide skännimine digiformaati (et saaks restaureerida), tehnika rent, järeltöötlus jne].
- Igal aastal tuleb Eestisse kolm-neli päringut kaastootmise või järeltootmise koostöövõimaluste kohta. Keskmise Euroopa filmi eelarve jääb 50 miljoni piirimaile, sellest maksimaalselt veerand jääb kaastootjamaale. Aastas teeks see kõige positiivsema stsenaariumi kohaselt kohalikule filmitööstusele kuni 50 miljonit krooni tulu. (Praegu on takistuseks tööjõu ja tehniliste võimaluste nappus.)
- Kas Filmikooli initsiatiiv leiab toetust või mitte, otsustab Haridus- ja Teadusministeeriumi kokku kutsutud komisjon mai alguses.