Vanad autod, värsked rõõmud
Kui seitse aastat tagasi nähti Tartus Lõuna-Eesti ralli proloogil kihutamas endisaegseid autosid, oli publiku imestus suur: "Kuidas need küll rallirajal hakkama saavad?" Saavad hästi, ehkki Eestis on historic-rallid endiselt tundmatu maa. Siiski on kaks eestlast, Villu Mättik ja Alar Hermanson, juba aastaid Euroopa historic-rallidel võistelnud ja ka võidurõõmu maitsta saanud.
Kui vana on vana?
FIA historic-rallidel tohivad startida autod, mis olid homologeeritud aastatel 1962 kuni 1981. Vanuse järgi jaotatakse need kategooriateks, kategooriad omakorda mootori töömahu põhjal klassideks.
Näiteks klassi D1 kuuluvad kuni 1,3-liitrise mootoriga autod aastatest 1976-1981.
Ei maksa arvata, et "vanakesed" aeglaselt sõidavad. 300 hobujõu piirimaile ulatuv võimsus pole haruldane ja kuna enamik autosid on tagaveolised, on sõidurõõmu puudumise üle patt kurta.
Historic-rallid võiks olla sobiv väljund neile, kes kodusteks võistlusteks enam motivatsiooni ei leia.
Muidugi on kaugetel rallidel osalemine omajagu kulukas. Teisalt kahandab tehnika lihtsus kulusid ning isegi EM-tiitli võitmiseks vajaliku eelarve kokkusaamine on Eestis võimalik.
Kus sõita ja millega?
EM on üks võimalus, aga kõva kaifi saab kätte ka Soomes ja Rootsis. EM koosneb suuresti asfaldirallidest, põhjamaades kihutatakse peamiselt kruusal. Ka võistlusautodele esitatavad nõudmised erinevad riigiti oluliselt, ent igal juhul vajab auto FIA HTP passi. See antakse välja ainult juhul, kui masin vastab homologeeringule ja FIA rahvusvaheliste võistlusmääruste lisa K (see ja kõik teised mainitud dokumendid on olemas FIA veebisaidis) nõuetele ning on piirkonna FIA delegaadi poolt üle vaadatud ja heaks kiidetud. Auto valikut võiks alustada tehniliste tingimuste läbilugemisest. Rallidel osalejate nimekirju vaadates saab kiiresti selgeks, et teatud margid ja mudelid on teistest eelistatumad. Soomes ja Inglismaal on levinud Ford Escortid, rootslased armastavad kihutada Volvodega, tšehhid töristavad Škodadega. Üks põhjus on see, et auto kohta on olemas oskusteave ja saadaval varuosad.
Paljuski panevad asja paika ka homologatsioonis lubatavad ümberehitused ja täiendused. Menuka Escorti homologeeringud näiteks lubavad palju vabadusi. Mõni potentsiaalselt kiire auto aga võib oma võlu kaotada pelgalt homologeeringus ettenähtud 13tolliste rataste tõttu.
Üks konks on veel. Homologeering kehtib vaid juhul, kui paberid on FIA arhiivis olemas. Näiteks oleks ülišeff mina rallima ZAZ 965ga. "Maanteemuhk" on küll FIA homologeerimisnimekirjas, paraku märkusega FM (Form Missing) ja seega rahvusvahelisteks rallideks sobimatu.
Osta või ehitada?
Esimene soovitus: enne konkreetsete sammude astumist konsulteerida asjatundjatega. Õnneks asub Soome vaid 80 kilomeetri kaugusel ning kui juba sealsetelt spetsidelt vastust ei saa, ei saa seda ilmselt kuskilt.
Edasi: kas osta sõitnud auto või ehitada uus? Ostmine tuleb kindlasti odavam. Soome on selles mõttes tõeline paradiis - sealt leiab igasugusele maitsele vastavaid sõidukeid. Ent põhjamaade kruusal kuluvad autod märksa rohkem kui Lääne- ja Lõuna-Euroopa asfaldirallidel. Ka pole kunagi lõplikult teada pruugitud auto tegelik seis. Odav masin võib olla imekiire, aga kui ta võistlusel pidevalt laguneb, on kahju kahekordne. Rahakott saab pidevalt vatti ja tulemusi ka ei tule.
Võistluste jooksvate kulude hindamisel kehtib enamasti reegel: mida võ ;imsam ja kallim auto, seda kallim on ka sõitmine. Väiksema mootoriga masin, eriti kui see on hästi hoitud ja hooldatud, ajab teinekord lausa piskuga läbi. Alar Hermansoni VAZ 21011 näiteks läbis Tšehhimaal peetud Vltava ralli 160 kilomeetrit katseid üheainsa rehvikomplektiga ja viis oma ekipaaži seejuures klassivõiduni.
Žiguli on historic-rallide jaoks mitmes mõttes sobiv. Ta on odav, tema kohta on Eestis olemas kõikvõimalikku osakusteavet, saada on nii tavavaruosi kui ka võistlusautole vajalikke spetsjuppe.
Kiirusega Žiguli kedagi pahviks ei löö, aga EMi võistlussüsteemi arvestades saab sellegagi väga kõrgele kohale jõuda.
Ja muide - rallidel on seltsielu vähemalt sama oluline kui sõit ise. Võitjad küll selgitatakse ja kaotada ei taha keegi, aga enamasti on historic-ralli osalejatele ikkagi aktiivse puhkuse eest. Aeg-ajalt saab end kõrvutada ka tõeliste staaridega - näiteks osales hiljutisel Lahti Historic Rallyl ei keegi muu kui Jari-Matti Latvala, Fordi WRC tiimi liige.
Alar Hermansoni soovitused ja sügavad filosoofilised tõeterad tulevasele historic-auto ehitajale
1. Loe läbi FIA historic-ralli võistlusmäärused. Saad teada, KAS ehitada.
2. Tööta läbi FIA võistlusmääruste lisa K. Saad teada, KUIDAS ehitada.
3. Tööta läbi samade määruste lisa J. Saad aimu, MILLEST ehitada.
4. Tutvu Historic Sporting Rally EMi ning eri maade võistlussarju tutvustavate materjalidega.
5. Konsulteeri asjatundjatega (kui puuduvad isiklikud suhted, siis kas või FIA põhjamaade delegaadi, soomlase Ralf Petterssoni endaga) või kohalike kolgata tee läibikäinutega ning mõtle, kas sa ikka tahad seda kõike.
6. Lisaks huvile autoralli vastu peab sul olema ka tubli annus respekti vanatehnika vastu, võistluskogemust ning avatud meelt, saamaks hakkama erinevates (ralli)kultuuriruumides nii rajal kui väljaspool seda.
7. See kõik on liialt vaeva, aega ja ressursse nõudev, et seda lihtsalt niisama ajaviiteks või järeleproovimiseks ette võtta.
*
Mõned kasulikud lingid:
FIA historic-ralli sari
www.fia.com/en-GB/sport/championships/Pages/rally_historic.aspx
Juhendid, tehnilised tingimused, homologeeringud
www.fia.com/en-GB/sport/regulations/Pages/FIAHistoricRallyChampionships.aspx
Loomingulise Mootorispordi Ühendus "Tööjõureservid"
www.historicrally.ee
Soome historic-ralli klubi www.historicrallyclubfinland.fi
Historic Rally Car Register (Suurbritannia) www.hrcr.co.uk