Nimelt algatas mees kallihinnalise tsiklibrändi Renard ning tegi seda üpris kavalalt. Renard tähendab prantsuse keeles rebast. Eesti ajal, alates 1938. aastast, tootis selle märgi all Tallinnas mootorrattaid härra J. Laan. Tänaseks pole neist tsiklitest peaaegu kübetki alles. Uibomäe firma on uus ja kaubamärk samuti: Renard motorcycles, omal ajal oli Renard Cycles.

Ainult ajaloost siiski ei piisa, ent selles eduloos on ajalugu väärtuslik lisand, mitte selgroog, millel liugu lasta. Uibomäe ja tema meeskonna loodud mootorratas Renard GT on tõeline 21. sajandi produkt ning vastab kõigile moodsatele väärtustele, mida Eesti nii armsaks peab – innovatsioon, disain, kohalik know-how ja eksklusiivsus. Tsikli turuhinnaks plaanitakse julgelt üle miljoni krooni ning tiraažiks vaid sadakond. “Suurema arvu selliste rataste jaoks pole terves maailmas lihtsalt turgu,” selgitab Uibomäe.

Mootoriks on sel masinal üsna arhailine Moto Guzzi V2, mis on umbes nagu Euroopa vaste Harley-Davidsonile. See on vana, hea, mürakas ja mürarikas – just selline, milliseid miljonitsiklite kliendid austavad. Renard GT muudab aga eriliseks tõik, et see on esimene kandekerega mootorratas maailmas, mida hakataks tootma seeriatoodanguna. Kui muidu valmistatakse sisuliselt torujuppidest raam, mille külge kõik elemendid mootorist ratasteni kinnitatakse, siis Uibomäe idee oli raam välistada ning luua masinale süsinikust kandekere.

Seesama must ja ümar vorm, mis moodustab Renard GT põhilise välise disainielemendi, on ühtlasi tsikli kereks, mis kogu tehnikat kaisutab. Tehnika on viimse kui jupini võimalikult kõrgel tasemel, võimalikult väikestelt ja lugupeetud tootjatelt kokku kogutud või spetsiaalselt teha lastud. Inseneritöö ja disainimine on kõik eestlaste looming.

Tsikli kereosa on kavas tellida Saksamaa eritehasest, ent Renard GT kliente erutab kõige selle tehnilise innovaatilisuse, ägeda välimuse ja möirgava mineku kõrval just Eesti. Miks? “Kui keegi soetab samast hinnaklassist tsikli, ent see on Made in USA või Italy, on asjal pool võlu puudu,” räägib Uibomäe. “Meiega ühendust võtnud inimesi, keda on üllatavalt palju, ärgitab Renard’i vastu huvi tundma suuresti just päritolumaa.”

Tuleval aastal plaanitakse esineda juba seeriatoodanguga ning valmistada mitu tsiklivarianti. Prototüübi vastu on nii internetis kui ka eksklusiivse luksuskauba ajakirjades erakordselt suurt huvi tuntud, nii et enam pole muud kui projekt lõpuni arendada ning rattad müüki paisata.

Renard Motorcycles OÜ on 2008. aastal asutatud ja 100% Eesti kapitalil põhinev ettevõte. Juhatuse liikmetele Andres Uibomäele ja Kaarel Kivikangrule lisaks kuuluvad uue sajandi rebastsikli loojate meeskonda veel Mait Mahlapuu, Karl-Erik Unt ja Siim West.

“Renard’i taaselustamine on meie jaoks ka missiooniga projekt – olla innustuseks ja näidata, et Eestis on võimalik luua tööstusdisaini ja tööstuse omavahelises koostöös rahvusvaheliselt konkurentsivõimeline toode, ja et Eesti tööstus ei pea olema üles ehitatud ainult allhankele,” räägivad ettevõtte asutanud Andres Uibomäe ja Kaarel Kivikangur. “Loodame, et Renard’i projekt innustab ka teisi julgemini ära kasutama Eestis leiduvat potentsiaali oma toodete välja arendamisel, mis kindlasti ei ole kerge tee käia. Kuid meie oleme veendunud, et pikemas perspektiivis annab see suuremat lisaväärtust.”


Fotod Juta Kübarsepp ja Kalle Veesaar


Andres Uibomäe (42)

Amet: loovjuht reklaamiagentuuris; disainer, mootorrattaehitaja.

Senine tipptegu: 19­­aastane poeg, Andres Sander Uibomäe.

2011 eesmärk: käivitada Renard’i mootorrataste seeria­tootmine.