23.06.2011, 10:58
Eesti viinasaaga kuulsusetu lõpp
Viis aastat tagasi elas Eesti ajakirjandus kaasa ärimees Toomas Sildmäele, kes kavatses kodumaise viinaga Saaga 1763 vallutada USA turu. Nüüd ei taha asjaosalised suurejoonelisest ettevõtmisest midagi kõnelda.
See oli viis aastat tagasi, kui Sildmäe lõi koostöös legendaarse eesti viinameistri Arno Narroga viinamargi Saaga 1763, kus toormeks Eesti vesi ja omamaisest valitud rukkist valmistatud piiritus. Eesti viin pidanuks janusel USA turul konkureerima eeskätt vodka-maailma vägevate nimede – rootslaste Absoluti või jänkide Smirnoffiga. Viie aasta tagust meediat vaadates ei saanud jääda kahtlust, et Ameerika napsisõbra süda võidetakse ja sealne turg vallutatakse niikuinii. Saaga viina legendina räägitud lugu teinuks silmad ette nii mõnelegi väärikale konjakimargile. Nii võimas, iidne ja samal ajal isuäratav tundus see kõik. Ühesõnaga, kena plaan. Kuidas Saaga viinal Ameerikas läheb, küsin Sildmäelt nüüd, viis aastat hiljem. „Olen selle projekti müünud ega ole pädev kommenteerima,“ teatab ärimees lühidalt. Sama juttu räägib Saaga viina ideoloog Arno Narro: „Pole Saaga viinaga paar-kolm aastat enam seotud ja minust poleks eetiline sellest midagi rääkida.“ Viina tootmise ja müügiga tegelenud firma Scanfinest juht Margus Teemant rääkis veel kaks ja pool aastat tagasi, et Saaga 1763ga läheb plaanipäraselt ja positiivselt. Nüüd ütleb ta, et polegi sellega enam nii väga seotud. Mis siis juhtus nii edukaks hinnatud ekspordiprojektiga?
Oled juba tellija?