Tuleb siiski tunnistada, et kuulsaid vanameistreid ei olnud eelistatud väärika ea ja hiilgava mineviku tõttu — näiteks Kuldse Palmioksa võitnud austerlase Haneke “Amour” (“Armastus”) on tõeliselt märkimisväärne film. “Amour”, mille Eesti kinodesse jõudmise osas alles läbirääkimised käivad, vaatleb hääbumist, valu, surma ja armastust ning seda võib ilma mingi kõhkluseta nimetada Haneke kõige südamlikumaks ja soojemaks filmiks, nii paradoksaalselt kui see ka ei kõla.

Ka teise tähtsa austerlase Ulrich Seidli film räägib armastusest. “Paradies: Liebe” (“Paradiis: Armastus”) on tema “Paradiisi”-triloogia esimene osa, mis jutustab väga veidrast inimliku läheduse otsimise vormist — Austria vanamuttide seksturismist Keeniasse. Kui filmi algul on peategelase Teresa (Margarete Tiesel) jaoks suhetes nägusate noorte mustade meestega mängus ka romantikat ja tundeid, siis aja möödudes on seksist saanud mõlema osapoole jaoks väga üheselt ostetav ja müüdav kaup, lõpuosas omandab “Paradiis: Armastus” lausa Pasolini “Salód” meenutava õõvastava dimensiooni. See film on oma monotoonsuses ja inetuses üsnagi ebamugav vaatamine, sest Seidl valdab täiuslikult antierootika, isegi antiporno loomise kunsti, mis võib õrnema närvikavaga vaatajate intiimelule üsnagi fataalselt mõjuda.

Mõistagi võib ka spekuleerida teemal, kas Seidl näitab meile oma “armastuse”-loos ka iroonilist varjatud võrdlust Euroopa ja Aafrika suhetest. Igatahes on peatselt järgnemas veel kaks osa: üks kõneleb religioonist (“Paradiis: Usk”) ja teise tegevus toimub dieedilaagris (“Paradiis: Lootus”).

Siinkirjutaja jaoks kujunes Cannes’i üheks tipphetkeks prantslase Leos Caraxi uus film “Holy Motors” (peaks meie kinodesse jõudma aasta teises pooles). Carax on tuntud kui radikaalne ja oma keerukate visioonidega produtsente ning näitlejaid hulluks ajav režissöör. “Holy Motors” on tema viies täispikk film, ja kui lubate mulle nüüd ühe labasuse, siis ütleksin, et see on film, mida saab kas armastada või vihata.

Ka kriitikud lõi “Holy Motors” kahte lehte: ajakirja Screen žürii punktid sellele filmile ulatusid “väga halvast” “suurepäraseni”. Peaosas Denis Lavant (kes muide lisaks “Püha Tõnu kiusamisele” mängib ka Veiko Õunpuu uues filmis “Free Range”), kõrvalosades Kylie Minogue ja Eva Mendes, pakub see napi dialoogiga unenäoline film hämmastava elamuse. See on täis visuaalset kõrgpilotaaži, viiteid kinoajaloole ja geniaalset rollisooritust Lavant’ilt, kes peaaegu igas kaadris sees on — mees kehastab “Holy Motorsis” kokku ühtteist tegelaskuju. Lugu räägib mõistatuslikust härra Oscarist, kes sukeldub ühe päeva jooksul ühest rollist teise, moondudes nii palgamõrtsukaks kui pankuriks, pereisaks kui kerjuseks, libisedes etteastete vahel oma lumivalge limusiini tagaistmel mööda kaunist Pariisi.

Kas näitlemiseks on vaja publikut? Kes jälgib keda? Kas härra Oscar kannab endas metafoori filmikunstile, viitab inimeste igapäevaelu võltsusele ja pealiskaudsusele või pakub lihtsalt geniaalset tsirkust, jääb iga vaataja enda otsustada, kuid on kindel, et oma poeetilisuses, metafüüsilisuses ja sürreaalsuses on “Holy Motors” samal tasemel kui Lynchi ja Cronenbergi parimad filmid. Moekast sõnast “referentsfilm”, tugevast eeskujust, mille järgi on joondutud, pole siin haisugi — “Holy Motors” ise ongi referentsfilm. Film on muide pühendatud Caraxi möödunud aastal traagiliselt surnud kunagisele kallimale, vene näitlejannale Jekaterina Golubevale, kes mängis üht peaosa tema filmis “Pola X”.

Samuti pakkus võimsa elamuse taanlase Thomas Vinterbergi “The Hunt” (“Jaht”), mis vastupidi Caraxi teosele on ülimalt realistlik draama. Eesti kinodesse peaks “The Hunt” jõudma käesoleva aasta novembris-detsembris.

Pärast Dogme 95 liikumise kõmisevat avapauku “Festeni” (“Perekonnapeo”) kujul ei ole Vinterbergi filme Cannes’i valitud, kuid “The Hunt” on mehe kunagise hitiga samaväärselt tugev töö. Lugu räägib lasteaiakasvatajana töötavast hiljuti lahutanud Lucasest (Mads Mikkelsen, kes ka žüriilt parima meesnäitleja auhinna sai), keda hakatakse süüdistama ebasobivas läbikäimises lastega. “The Hunt” ei ole lahendatud thriller’ina selles mõttes, et vaatajates ei tekitata põnevust, kas ise samuti teismelise poja isa olev Lucas astus üle piiri või mitte — on selge, et mees on süütu ja kõnealuses situatsioonis ohver.

See on lugu ühe kogukonna sisesest kriisist, inimjahist, mis vallandub, kui kohalikud elanikud hakkavad paaniliselt kartma, et nende lastele on liiga tehtud; armastusest, mis moondub hirmuks ja vihaks; süütuse kaotamisest. Seega võib “The Hunti” isegi käsitleda kui “Festeni” vastandit — viimases ju kaevati isa kunagised patud täiskasvanud laste poolt ootamatul hetkel välja.

Vinterberg on ise üles kasvanud hipikommuunis, tema enda sõnul “genitaalidest ümbritsetuna”, aga toona oli selline asi puhas ja süütu. Tänapäeval on uued ajad ja uued kombed, maailm on palju külmem ja ka paranoilisem koht. Vinterberg ütleb oma filmiga, et kahjuks on palju juhtumeid, kus tehakse liiga lastele, kuid vahel võidakse selliste lugudega purustada ka mõne süütu täiskasvanu elu — lapsed ikka vahel luiskavad, aga täiskasvanute mõttemaailm on rikutud ja hirmudest läbi imbunud. “The Hunti” tugevus on erakordselt hästi üles ehitatud dramaatiline pinge ja meisterlikud näitlejatööd peaaegu kõigilt osatäitjatelt, kellest igaühe motivatsiooni ja tundeid on võimalik mõista, neile kaasa elada ja kaasa tunda.

Lisaks tahaks mulje jätnud elamuste hulgas tuua välja festivali avafilmi “Moonrise Kingdom” (“Kuupaiste kuningriik”) Wes Andersonilt, mis Eesti kinolevisse jõuab juba augustis. See 12aastaste laste armumise lugu on erakordselt melanhoolne ja naljakas, viimse detailini stiliseeritud seiklus, mille tegevus toimub 1965. aastal skaudilaagris. Filmis saabub torm nii tegelaste südametesse kui ka väljamõeldud New Penzance’i saarele. Andersoni loomingus on mingi olemuslik sarnasus J. D. Salingeriga, selles on nii mängulisust, nukrat huumorit kui ka paratamatut sügavat üksindustunnet.
65. Cannes’i festivali võitjad:Kuldne Palmioks (Palme d’Or) — Michael Haneke “Amour” (pildil, Prantsus­maa/Saksamaa/Austria)
Grand Prix — Matteo Garrone “Reality” (Itaalia/Prantsusmaa)
Žürii auhind (Prix du Jury) — Ken Loach, “The Angels’ Share” (Suur­britannia/Prantsusmaa)
Parim lavastaja — Carlos Reygadas, “Post Tenebras Lux” (Mehhiko/Prantsusmaa/Holland/Saksamaa)
Parim meesnäitleja — Mads Mikkelsen (“The Hunt”)
Parim naisnäitleja — Cristina Flutur ja Cosmina Stratan (“Beyond the Hills”).

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena