Estonian Airi kahjumi saladus: odavad piletid soomlastele
Eesti riik saab Estonian Airi raha juurde panna vaid seni, kuni seda teeks mõistlik erainvestor. Kuid kas Estonian Airi tegevus on mõistlik ja jätkusuutlik?
Mida ütles lenduri ema oma last hommikul tööle saates? “Poeg, ole ettevaatlik – lenda aeglaselt ja madalalt!” See lennundusringkondades levinud anekdoot on naljakas just seetõttu, et aeglaselt ja madalalt lennata on teadagi kõige ohtlikum. Kuid kas sama kehtib ka lennundusäri kohta laiemalt?
Mitu Ekspressiga vestelnud asjatundjat on mures, et Estonian Airi agressiivse ja kiire laienemise strateegia võib rahvuslikule lennufirmale saatuslikuks saada.
Täpseid andmeid selle kohta, kui palju Estonian Air on viimasel ajal raha kaotanud, pole seni avaldatud. Teemat tundvad inimesed ütlevad vaid niipalju, et arvud on väga halvad. „Juba eelmise aasta kahjuminumber oli väga ebameeldiv üllatus – ma ei uskunud, et nad nii kiiresti võivad raha põletada,“ ohkab üks anonüümseks jääda soovinud lennunduseksperte.
Ettevõtte soomlasest peadirektor Tero Taskila on möönnud, et tulemused on jäänud allapoole ootusi. Rõhutades samas, et klientide arv on oluliselt kasvanud.
Kuid mis kasu on käibest, kui selle pealt ei teenita? Ekspress kirjutas hiljuti juhtumist, kus Tallinna-Oslo lend maksis Estonian Airiga lennates 137 eurot, kuid lätlased said Riia-Tallinna-Oslo marsruudil osta pileti 56 euro eest. Seega teenitakse transiitreisijailt ühe istekoha kohta tulu sageli kuni kuus korda
vähem kui eestlastelt.
Estonian Airi endine juht Andrus Aljas lausub Ekspressiga vesteldes, et kasv on tema hinnangul saavutatud “eeskätt odavate piletihindade toel, mis saa olla ei kasumlik ega jätkusuutlik tee”.
“Aga tarbijad,” lisab ta, “peaksid olema kindlasti rahul.”
Loe edasi, mida arvavad Estonian Airi saabumisest Kajaani elanikud, mida väidetakse olevat Bombardieridest loobumise üheks põhjuseks ning millistel tingimustel võib Brüssel Estonian Airi tegevuse rahastamist takistama hakata.