Jah, vaid kolm ja pool aastat tagasi kihutas Aava MM-rallidel Fordi B-meeskonnas ning absoluutne tipp näis olevat käeulatuses. Siis saabus suure pauguga masu ja...

Täna olen mina Ekspressi toimetaja, Urmo Aava aga tegeleb endiselt autoralliga, ent nii-öelda vastaspoolel – korraldajana. Ta on Baltimaade suurima autospordivõistluse Rally Estonia 2012 direktor. Ühest küljest on tavaline, et autospordile korra sõrme andnu jääb sinna eluks ajaks kättpidi sisse. Teisalt on kaardilugejail sõltuvalt “töö” eripärast head eeldused mänedžerina läbi lüüa.

Kunagised kaardilugejad on näiteks FIA president Jean Todt ja Prodrive’i impeeriumi üles ehitanud David Richards.

Aava teatab vähimagi võltstagasihoidlikkuseta, et oli juba sportlasekarjääri ajal mänedžerina oluliselt kõvem kui sõitjana. Mõlemal alal tuli tegutseda väga järjekindlalt, samm-sammult end üles töötades.

Absoluutsest tipust ei jäänud ju palju puudu – Aava ajas kokku meie oludes ulmelised eelarved ning jõudis tehasetiimi lävele.

Rallidirektorina tegeleb ta endiselt raha otsimisega. Õnneks on rallil “nii palju erineval tasemel väljundeid”, et sponsorile saab palju rohkem pakkuda kui ühe auto sõidutamise eest kaugetel välisvõistlustel, kust telepilt seda iga paari nädala järel heal juhul mõneks minutiks kodumaale toob.

Maailmavallutamise plaane Rally Estonia organisaatoritel pole, nende soov on korraldada kõrgetasemelist võistlust, mis võiks noortele sõitjatele olla hüppelauaks MMile. Töö käib aasta läbi, uue ralliga hakatakse pihta kohe pärast eelmise lõppu. Ent ikka juhtub nii, et kaks nädalat enne starti saab selgeks, kui palju tööd on veel tegemata, ning siis “panevad kõik täispööretel”. Magamiseks jääb kolm-neli tundi päevas. Rohkem pole aega, aga vähem ei kannata, sest muidu ei pea pikalt vastu.

Argipäeviti ei tööta Aava mitte rallibisnisis, vaid autohooldustarvikute kauplejana. Rallil on pidevalt palgal ainult üks inimene, enamik eestvedajatest tegeleb asjaga “hullusest”. “Hulluks oled peast läinud?” oli ka Aava esimene reaktsioon, kui Silver Kütt, endine kõval tasemel kaardilugeja, teda 2009. aastal veenis, et tuleks hakata rallit korraldama. Kütt ajas jonni edasi ja aasta hiljem toimuski esimene Rally Estonia.

“Sain rooli tagant ära, aga nüüd olen uuesti teise, suurema rooli taga,” võtab Aava oma rolli kokku.
Ent kuidas selle sõitmisega ikka on? Kas Urmo Aava peab end lõplikult endiseks rallisõitjaks?

“Lõplikult ei saa kunagi öelda,” on vastus kiire tulema. “Aga väga ei sügele küll.”

Juba 2010. aasta suvel WRC-autot proovides sai Aava aru, et “mingi rong on ära sõitnud”. Praegu kuluks maailmatasemel sõitmiseks vajaliku füüsilise vormi saavutamiseks vähemalt aasta ja ega tehniline vormgi väga kiita pole. Ka ei teki tal tänaseid esiotsamehi vaadates tunnet, et “küll nüüd paneks, kui auto kätte saaks”.

Muide, ega rallidirektor enda korraldatavat üritust eriti näegi. Siiski lubab Aava ühele-kahele katsele ja kindlasti just linnakatsele kohale minna ning sealset melu kogeda – muidu ei saa üldse aru, mis toimub.

Direktorina jääb Aava ralliga rahule siis, kui kõik teised rahule jäävad. Tõsiselt kardab ta vaid üht – paduvihma. See rikuks Rally Estonia ära nii korraldajate, sõitjate kui ka publiku vaatevinklist. “Võiks ikka vahepeal päikest näidata!”

Kas rallimees saab tihti liiklustrahvi?
Ralli korraldamise tõttu tuleb Urmo Aaval tihti Tallinna ja Otepää vahet saalida. Seepärast on ta “natuke kurb”, et tänavu parematel teelõikudel piirkiirust 100 km/h peale ei tõstetud. Aga ütleb kohe, et teeremonte on palju ja kohatine “sajaga” sõitmine suurt midagi ei muudaks: “Üritan liiklusvooluga koos liikuda ja väga rapsida ei viitsi – see ei anna tulemusi.”
Kiiruskaamerad on temast küll paar pilti teinud, aga Aava peab end päris korralikuks liiklejaks.

Urmo Aava rallikarjäär
- Esimese ralli sõitis 1998. aastal Lada Samaral, seni viimase 2009. aastal Honda Civicul
- Neljakordne Eesti rallimeister
- Osalenud 51 MM-rallil, neist 50-l oli kaardilugejaks Kuldar Sikk
- 2003–2007 võistles JWRC-sarjas. Saavutas 2006 ja 2007 kokkuvõttes teise koha
- 16 MM-etapil roolis Fordi, Mitsubishi ja Citroëni WRC-autosid, võitis 5 kiiruskatset
- Parim üksiktulemus 4. koht 2008. aasta Akropolise rallil
- 2008. aastal teenis WRC-sarjas 13 punktiga 11. koha

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena