30aastane saksa ajakirjanik Nina Pauer, kelle sulest ilmus möödunud aastal oma põlvkonna “luksuseprobleemi” käsitlev romaan “Me ei karda” (“Wir haben keine Angst”), ütles 12. juulil ajalehes Die Zeit: “See, et ka 2012. aasta suvel loetakse seda laadi (sadomasohhistlikke – toim.) utoopiaid hea meelega, pole lõppude lõpuks ei üllatus ega poliitika ja kindlasti mitte skandaal. Skandaalne on vaid see, et seekord astub see meie ette kirjandusliku rämpsu kujul.”

Tõepoolest – kuigi Eesti kirjanduses on sadomasohhismi käsitletud napilt, pole ükski sel teemal kirjutav autor siiski midagi kirjanduslikult nii nõrka kirjutanud. Naljaga pooleks võib Eesti sadomasokirjutuse alguseks lugeda Eduard Vilde 1916. aastal ilmunud “Mäeküla piimameest”, kus dekadentlik mõisahärra Kremer oma talunaisest armukese Mari piitsutamisest erutub. Kuid kui vägistamisstseene ja ebaterveid suhteid esineb meie kirjanduses küllaga, siis puhast sadomasohhismi tuleb tikutulega taga ajada. Vahest ainuke tõeline sadomasoromaan on 2009. aastal ilmunud toona 21aastase Marion Andra kolmas teos nimega “Algolagnia”.

Noortepäraseks vampiirilooks rüütatud romaanis saab masohhistlikust noormehest mööda Euroopat ringi sõitva vampiirirühma mängukann. Koos nelja-viie ülejäänud neiu ja noormehega moodustavad nad oma isandate-emandate verevaru. Ühtlasi peavad nad vampiire seksuaalselt rahuldama. Teatavale rabedusele vaatamata labaseid otsekohesusi vältiv teos on ühemõtteline ood sadomasoseksile ja endast lahtiütlemisele. Psühholoogilises plaanis on “Algolagnia” oluliselt veenvam – ja seetõttu hirmutavam E. L. Jamesi väikekodanlikust indlemisest.

Peeter Helme