Pinged suure riigifirma juhi valimistel
Tuleval nädalal arutab Eesti ühe olulisema riigifirma, raudteevedudega tegeleva EVR Cargo nõukogu, kas kinnitada ettevõtte uueks tegevjuhiks Ahto Altjõe.
Altjõe osutus parimaks avalikul konkursil, kus osales kümneid kandidaate. Kuid talle võib saatuslikuks osutuda aastatagune äritehing, mille Altjõe vastased viimasel minutil välja kaevasid. See puudutab Ukrainas Luganskis valmistatud vedurite ostmist vahetult enne Eesti Raudtee erastamist. Tehing käis offshore-kompanii Intergate Ltd kaudu ja vedurite hinnad olid seal kahtlaselt kõrged. Veduriostu valmistas tookord ette veeremiteenistuse direktor Altjõe.
Eesti Raudtee tollases nõukogus kerkis korruptsioonikahtlus: kas vahendaja teenis priske summa? Ka raudtee hilisema eraomaniku BRSi esindajad pidasid veduriostu firmast suure summa väljakantimiseks. BRSi vastuseis oli samas loomulik, sest firma äriplaan oli üles ehitatud Ameerika vedurite kasutamisele. Ühtlasi lõid jänkid Eesti Raudtee eraomanikeks saades juhtkonnas platsi puhtaks, kümmekonna päevapealt kinga saanu seas oli ka Altjõe.
Hiljem töötas Altjõe kinnisvaraäris. Muuhulgas oli ta ehitusdivisjoni direktor Arco Varas, mida juhtis Viljar Arakas, kes on praegu EVR Cargo nõukogu esimees. Altjõed võidakse EVR Cargo juhiks saades alati nimetada Arakase soosikuks.
Teine lõppvooru pääsenud kandidaat oli EVR Cargo praegune juht Indrek Paal. Temal on aga head sidemed Alexela seltskonnaga, kes annab ligikaudu viiendiku EVR Cargo veomahust. Äriregister näitab, et Paal on ka veoste ekspedeerimisega tegeleva Vana-Viru KK juhataja.
Paal sai EVR Cargo tegevjuhiks tänavu jaanuaris, kui senine pealik Jaanus Paas mitmesaja tuhande euro kaotsimineku tõttu töölt lahkus.