Aeg annab arutust – tänaseks on lennukate ideedega teismelisest Häädemeeste lugudevorpijast saanud aukartustäratavalt küps muusik. Kuigi albumit on ühelt poolt juba korduvalt lubatud ja teiselt poolt tüütuseni oodatud, tundub pikk kannatus olevat end kuhjaga ära tasunud. “T” tõestab, et Eesti proge ei ole mingi ajast ja arust, kuhugi Tartu levimuusika päevadesse toppama jäänud vanade meeste salaarmastus, vaid mänguline, lustiga laetud ja uutesse kõrgustesse pürgiv musavool, mis n-ö valmis saamisest veel kaugel seisab. Akadeemilised muusikaõpingud on Jakobi varasemat ebaühtlase tasemega loomingut tasandanud ja ideelist selgust võimendanud. Suurem eneseotsingute periood aga kindlasti veel kestab ja täna hommikul ärganud Juhkam võib võrreldes eilsega olla juba hoopis keegi teine ning luua hoopis teistsugust muusikat, mis teeb aga asjad veelgi põnevamaks.

Plaadi avalugu “Sisse” heliseb esialgu uinutavalt, veidi yanntiersenlikus võtmes, kuid juba teise minuti keskel kõnnivad Juhkami sõrmed klaveriklahve mööda loost välja – lisandub uus mõõde ja ilmneb tema muusika teravus ning ajatus. Lisaks Zappa kontrollitud maniakaalsusele (“Hulkuri Samba”) ja Epliku plaatidelt tuttavale sügavale kohavaimu tunnetusele (“Dorpati katustel”) leiame plaadilt ka Grünbergile viitavaid momente (“Mandelbrot”) ning ühe eksootilise kõlavärvinguga ballaadi (“Amatsooni kaebelaul”). Lõpetuseks vilistab Juhkam end plaadilt välja, justkui demonstreerides muretust selle edasise käekäigu vastu; nautides vabastavat tunnet, mida kogeb rändur, kes on järjekordse seiklusrikka teelõigu seljataha jätnud, kuid silmab ees juba uusi kutsuvaid avarusi. Muide, lugude pealkirjad on üles märgitud kahes keeles, ilmselt selleks, et tulevastel kuulajatel, olenemata oma emakeelest, nendega lihtsam suhestatuda oleks. Loodetavasti ületab “T” geograafilisi piire sama mängleva kergusega kui sellel olev muusika žanri piire, sest album on seda väärt. 9/10

Juhkami debüütplaadi esitluskontsert toimub 8. septembril meelelahutusasutuses Sinilind (Kinomaja ruumides, Tallinnas).