Ossinovski teenib miljoneid äris, mis jääb enamikule eestlastele hoomamatuks
Ta lööb kaasa suures mängus Venemaa raudteepolügoonil, rööpalaiusega 1520 millimeetrit. Selle hiigelpolügooni lahutamatuteks osadeks on Soome, Mongoolia, kuid ka
Eesti.
Ossinovski ettevõtted toodavad ja remondivad vedureid ja vaguneid, müüvad varuosi, rendivad vaguneid kaubavedajatele ja ehitavad raudteid.
Näiteks Usbekistanis ehitab ta koos Saksa partneritega vaguni alusvankrite valamise tehast. Tema ettevõte on Balti riikide tugevaim tegija malmivalu alal, seda iseloomustab suur maht ja väga hea kvaliteet. Samuti peab ta ennast tugevaks vagunite ehitamises ja ekspluateerimises. Usbekistan on Ossinovskile ajalooliselt suur partner, sinna tarnib ta varuosi ja seal remondib veduriparki.
Ossinovski vagunid sõidavad alates 2002. aastast ka Kasahstanis. Ärimehe hinnangul võiks iga Eesti tööstus- või põllumajandusettevõte edukalt Kasahstanis tegutseda. See on eestlastele “jõukohase“ tehnoloogilise arengu ja avatud majanduspoliitikaga riik.
Tähelend erastatud raudtee ajal
Ossinovski sündis samuti Kasahstanis, Almatõs. Võib-olla aitab tohutu vahemaa Eesti ja tema sünnimaa vahel tal nii edukalt tunnetada oma ärilist mänguruumi.
Kui Eesti riik raudteed erastama hakkas, haarasid transiidiärimehed peast: riik ei andvat endale aru, mida teeb. 1520 rööpalaiusega polügoonil võivad sõita küll erarongid, kuid raudteesid seal ei erastata.
Eesti Raudtee erastamise ajal (2001) oli Ossinovski veel väike kohalik varuosamüüja.
Tema tähelend polnud ilmselt kuidagi seotud raudtee erastamise ja hilisema taasriigistamisega. Olgugi et just nende kahe sündmuse vahelisel ajal ehitas Ossinovski koostöös Venemaa raudtee- ja transiiditegelastega oma äri üles.
Leningradi raudteeinseneride instituudi lõpetamise järel suunati noor mees Ossinovski Eestisse – Tapa veduridepoosse. Ta mõistis üsna pea, et raudteeäris peituvad palju suuremad võimalused kui pelk palgatöö väikeriigi väikesel raudteel, mis pealegi töötab oma olemuselt nagu “vene karu sabapikendus“.
Polügoonil 1520 maksavad omad seadused. Nendest tähtsaim sätestab, et keegi ei astu sellesse ettevõtlusesse ootamatult, ilma koputamata.
Ossinovski isa on Venemaa tunnustatumaid teoreetikuid logistika alal – raudteeakadeemik. Isa positsioon polnud Ossinovskile karjäärilift, kuid lõi eeldused selle äri mängureeglite mõistmiseks.
Lai haare
Venemaa raudteeäris on nii, et kui seal mõne “ässaga“ viina võtta, võib temalt kuulda, et ta on sellele alale suunatud. Seda, kes suunas, tavaliselt ei täpsustata. Tarmukale Ossinovskile anti võimalus raudteeäris kätt proovida suurema haardega ja tal kukkus see hästi välja. Talle kuuluvad ettevõtted Eestis, Lätis, Leedus, Poolas, Ukrainas, Rootsis, Gruusias ja Venemaal. Kuu aega tagasi asutas ta Soomes ettevõtte Skinest Finland, millega on esimesed lepingudki juba sõlmitud.
Äri toimub kõikides nimetatud riikides sarnase tehnoloogia, ideoloogia ja põhimõtete alusel. Kui oled jala ukse vahele saanud, siis tuleb teha palju tööd ja hästi. Raudteevennaskond pole padjaklubi: edu saadab neid niinimetatud omasid, kes suudavad kõigi partnerite rikkust kasvatada.
Keevaline kasakas
Ossinovski on väliste tunnuste järgi justkui vana ja rikas mees, kelle poeg Jevgeni, riigikogulane, teeb sitkelt karjääri poliitikuna. Kuid liigagi sageli lööb Oleg Ossinovskis välja hoopis noore kasaka mentaliteet, kes võiks kergelt haarata mõõga.
Keevalisus toob Ossinovskile kaela painavaid kohtuvaidlusi äripartneritega. Hoolimatult julge “sissesõit“ Eesti Raudtee peakorterisse, kus ta püüdis mõned aastad tagasi saavutada (hiljem konkurentsikuriteoks tembeldatud) kokkulepet, viis mehe lühikeseks ajaks isegi Rahumäe arestimaja trellide taha.
Siiski võtab Ossinovski vaid kaalutletud riske, kus panused on kõrged ja võidu võimalused suured. Temas voolab küll adrenaliin, kuid talle ei meeldi viletsat tubakat kimuvad pesemata pätid. Nüüd hoidub ta lausa foobiliselt igasugustest kokkulepetest riigi või Eesti Raudteega.
Ossinovski nõuab oma ettevõtete juhtidelt koguni, et nad teeksid igapäevaselt võimalikult vähe tegemist riigiga. Ta püüab eemale hoida riigi ja temaga seotud äriühingute tellimustest. Mõningatel juhtudel on selliste lepingute sõlmimine lausa keelatud! Riigiga äri ajamine võib tähendada magusaid lepinguid, kuid alati ka enda sidumist ohtlike skeemidega: suhted, raha, hüved. Ossinovski väidab, et ettevõtja võib riigiga äri tehes kriminaaluurimise alla sattuda või süüdlaseks
jääda korruptsioonijuhtumites, mida ta pole mingil moel põhjustanud.
Tema praegune valulaps on Skinest Energiale kuuluv tuulepark, mis töötab juba neli aastat ilma riikliku dotatsioonita, ehkki kõik teised taastuvenergia tootjad saavad toetusraha. Dotatsioone jagavad ametnikud pakuvad talle kokkuleppeid, kuid Ossinovskile tundub, et nendega nõustudes võiks ta taas pokri sattuda.
Haub plaani osta riigilt pankrotivara
Ometi valmistub Ossinovski erastama suurt tükki Eesti Raudteest – infrastruktuurist eraldatud riiklikku veofirmat EVR Cargo. Ta paneb oma üha kasvavat ärigruppi kokku nagu puslet, sobitades uusi tükke vanade kõrvale.
Eesti raudteedel liigub raha, kaupa tuleb vedada niikuinii. Järelikult võib ta silma kinni pigistada asjaolu ees, et EVR Cargo opereerib vanade Ameerika veduritega, mille soetamisele Ossinovski omal ajal jõuliselt vastu seisis. Polügoonil peavad sõitma vaid polügoonil toodetud rongid, sest need sobivad siia kõige paremini. Kuid Ameerika vedurid on nüüd olemas ja neid tuleb ekspluateerida kuni täieliku amortiseerumiseni.
Parema meelega soetaks Ossinovski veofirma varad hoopis pankrotipesast. Ta kalkuleerib, et peatselt Hiinast saabuvad uued manöövervedurid ajavad EVR Cargo äri upakile. Raudteejaamades manööverdamisega eriti ei teenita, seal eelistatakse vanu odavaid veduri
lokse, mis ajavad asja ära.
Ossinovski hindab otstarbekust ja efektiivsust. Erinevalt ärimaailma kolleegidest ei sõida ta uhke autoga, vaid lasi Volkswageni väikebussi ümber ehitada omamoodi kabinetiks, kus saab tööd teha ka pikematel reisidel. Ossinovski arvates pole kõige paremad asjad ilmtingimata kõige ilusamad ja popimad, vaid kõige käepärasemad.
Teeb pojast peaministrit!
Ka hindab raudteeärimees haridust. Ta ei värba oma ettevõtetesse noori mänedžere, kel puudub kõrgharidus. Selline inimene on Ossinovski arvates laisk, pole viitsinud diplomi nimel vaeva näha.
Läbi ja lõhki parempoolse, lausa ameerikaliku maailmavaatega Ossinovski tunneb suurt uhkust oma poja Jevgeni üle, kellest ta loodab kasvavat Eesti tulevast peaministrit – seda siis
vasakpoolsete lipupartei Sotsiaaldemokraatide ridadest. Isa usub, et poeg suudab kunagi läbi suruda tööjõumaksude suuremahulise tõusu, mis sotside arusaamadest küll pisut kõrvale näib kal
duvat.
Ossinovski seletab seda vastuolu, parafraseerides Winston Churchilli: kui sa oled noor ja sa pole vasakpoolne, siis sul pole südant, aga kui sa oled vana ja pole parempoolne, siis sul pole mõistust.