Karolin on Eesti moes andnud tooni juba aastaid: alustanud EKAs õppides stilistitööga selliste fotograafide võtetel nagu Toomas Volkmann ja Herkki Merila, jõudis ta peagi professioonist väljapoole ulatuva tuntuseni tänu oma laitmatule maitsele, lahtisele jutule ja spetsiifilistele huvidele. Vähe on moekunstnikke, kes peavad lugu korraga filosoofiast, õudusfilmidest ning Axl Rose’ist.

Kohtun naisega, kes on muuhulgas toimetanud seni lõbusaimat ja värskeimat Eesti moelehte Mimi, loonud kollektsioone Tallinn Dollsi brändile, mõni nädal enne tema suurt soolodebüüti. Reeglina on see üpris närviline aeg. Tüüpiline on, kui kollektsiooni riided saavad lõplikult valmis vaid mõni tund enne show’d. Karolin aga eelistab teistsugust lähenemist. “Tõsine töö algas juba suvel. Ma ei ole viimase hetke inimene ja seega ei lükka asju edasi. Pigem teen kõik valmis varem kui hiljem. Mulle ei meeldiks närvitseda kaks tundi enne show’d, eelistan sellel hetkel rahulolu, mitte paanikat. Mul ei ole piisavalt tugev närvikava selleks.”

Edukuse inimlik pale

Tööd esimese isikliku kollektsiooniga alustas ta kohe, kui jõudis arusaamiseni, et on valmis sellist suurt asja ette võtma. “Mul oli peas selge, mis see on ja kellele see on mõeldud. Üks esimestest inimestest, kellega rääkisin, oli Mammu (meigikunstnik), kuna mulle on väga oluline terviklikkus ja meik loeb siin väga palju. Mind inspireeris edukas ja enesekindel naine. Siinkohal ma ei mõtle, et edukus peaks väljenduma palganumbris või ametinimetuses, mõtlen hoopis naist, kes on leidnud tasakaalu seesmise ja välimise ilu vahel, enesekindlat ja rahulikku inimest, kes on leidnud võimalusi eneseteostamiseks ja usub endasse.” Loomulikkus ja puhtus said nii modellide välimuse kui kogu kontseptsiooni olulisteks märksõnadeks.

Kollektsiooni “Vaikuse disain” nime ja sisu selgitab Karolin sedasi: “Olen metsainimene. Armastan vaikust ja linnakärast eemaldumist. Vaikus on minu jaoks suurim luksus. Viimase aastaga sai mulle, ja nagu mulle tundub – ka teistele linnainimestele vaikuse väärtustamise teema väga oluliseks. Kui tunned, et midagi on su elus puudu, võib selguda, et see on lihtsalt vaikus, aeg, mil kuuled iseenda mõtteid.”

Karolini kollektsioonis realiseerunud vaikus ei ole rusuv, see on selge ja klaar. Teiseks inspiratsiooniallikaks oli mets kui püha paik. “Seega tulemus sai selge, minimalistlik ja lihtne ühelt poolt ning voolav, pehme ja vaba teiselt poolt,” ütleb Karolin.

Kui ideed olid küpsed ja disain paigas, tuli alustada kollektsiooni publiku ette toomisega. “Mul on kohutavalt hea meel, et teen koostööd oma ala tõeliste proffidega ja ei pidanud tegelema jalgratta leiutamisega,” kiidab Karolin oma tiimi.

Üheks profiks on Karolini muusikust elukaaslane Konstantin Tšebulevski, kes sai ülesandeks viia kontseptsiooni edasi muusikasse. “Muusika eel on igal juhul vaikus ja pärast samuti vaikus, nii et ülesandes on oma loogika,” selgitab Karolin.

Kuna Eesti mood rajaneb paljus DIY printsiipidele, on disaineri teha absoluutselt kõik, kanga otsingutest sponsoritega läbirääkimisteni välja. Kanga kvaliteedis ei olnud Karolin nõus järeleandmisi tegema. Üks olulisemaid kontseptuaalse moe jooni on koha valik kollektsiooni esitluseks. Näiteks korraliku elustamiskuuri läbinud Kenzo brändi show Pariisi moenädalal toimus juudokeskuses ja Stella McCartney kutsus oma moodi vaatama Pariisi ooperisse. Karolini show leiab aset Eesti ühes suurimas filmistuudios Widescreen. “Lavastusliku poole pealt oli mulle oluline, et modellid saaksid kõndida pikalt ja sirgjooneliselt, publikuga samal tasandil, kuna lähtudes lihtsuse printsiibist ei soovinud ma näha erilisi keerutusi ega ekstrapoose.” Ehk siis oli vaja leida võimalikult võimas ruum, kus kõik külalised korraga saaksid olla front row kangelased.

Tallinn, Antwerpen, London

Suvelõpu veetis Karolin moemaailmale märgilise tähendusega linnas Antwerpenis moemajandust tudeerides, tundes, et oma valdkonna ärilisel küljel peaks end tingimata täiendama. “Traditsiooniliselt valmib kollektsioon suvel, näitad seda septembris, selleks, et ta jõuaks järgmisel aastal müügile. Sisuliselt tähendab see, et bränd saab esialgse investeeringu tagasi heal juhul alles aasta pärast,” räägib Karolin. See muudab moe finantseerimise poole komplitseerituks, kuna vahepealsel n-ö rahatul ajal peab valmima juba järgmine kollektsioon. Siin on lihtne astuda ämbrisse, juhul, kui üks kollektsioon ei müü. Seetõttu vajuvad paljud brändid ära juba esimese aastaga.

Enne Antwerpenit oli aga EKA. Kunstiakadeemia moeharidust peab Karolin väga mitmekülgseks “ja tegelikult sa saad teada kõik, mida moedisaineril vaja teada. Turundust võib-olla tagantjärele mõeldes oleks võinud rohkem olla, kuigi tegelikult selles vanuses ei saa ju sellest vaimustuda ning Kunstiakadeemia ei ole see koht, kuhu seda otsima tullakse.”

Stilistina tegutses Karolin eelkõige just ülikooli ajal.

“Disaineri ja stilistina mõtlen erinevalt,” võrdleb ta oma kahte ametit. “Siis kui disainid, pead mõtlema meeletult käike ette, et jõuda lõpuks rõivani, mida soovitakse osta, kanda ja armastada. Stilist tegutseb aga praeguses hetkes ja ka tagasiside tuleb kiirelt, ei pea poolteist aastat ootama.”

Kahte silmapaistvamat moeala ei tasu aga tema sõnul võrrelda. “Hierarhiseerida siin ei saa. Stilistika poolt tihtipeale alavääristatakse, kuid see pole põhjendatud, kuigi loodu on efemeersem, füüsiline väljund ju tegelikult puudub. Mulle endale meeldivad mõlemad viisid end moes väljendada. Stilist on DJ ja disainer on helilooja.”

Nii professionaalne kui isiklik uudishimu sunnib Karolini hoidma teiste kohalike moetegijate saavutustel silma peal: “Mulle tundub, et Eesti mood on saanud uue energia. Asi pole uutes inimestes, vaid just nimelt energias, ei pea ju olema ise uus, et midagi uut luua. Näeb palju ilusaid kollektsioone, mis võiksid jõuda ka välismaale, aga lihtsalt sellepärast, et Eestist välja müüa, on võidu joosta mõttetu.”

“Vaikuse disain” Widescreen studio 22.11.2012
Karolin Kuusik (31)EKA moedisaini bakalaureus 2004.

Karolin on olnud ametis kui ajakirja Stiina moetoimetaja, Ekspressi moelisa MiMi peatoimetaja, ajakirja Cosmopolitan moetoimetaja, Tallinn Dolls rõivabrändi disainer ja reklaaminägu.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena