Vägivaldne film “Puhastus” ei leia ostjaid
Soome Solar Filmsi produtsent Markus Selin lootis Sofi Oksaneni populaarromaani “Puhastus” kärarikka välismaale müümise kiiluvees müüa edukalt ka romaani põhjal tehtud filmi, kuid seni on filmi saatnud tagasihoidlik edu.
Filmi müüva Taani firma TrustNordisk müügijuht Susan Wendt nendib, et on pettunud: filmi on müüdud kümmekonda Ida-Euroopa riiki ja Hongkongi.
“Ootasime müügilt plahvatuslikku algust, ootasime midagi erilist,” kurdab Selin. “Prantsusmaalt, kus raamatul oli Soome mõistes edu, saime halva pakkumise ja ei võtnud seda vastu,” ütleb ta. Eestis oli “Puhastusel” 18 096 vaatajat, Soomes 206 000, kus see on selliste tõsiste filmide jaoks väga hea tulemus.
Filmi vähese müügiedu põhjuseks arvab Wendt, et see ei ilusta ainet, vaid on ränk. “Levitajad kaaluvad, kuidas vaatajaile sellist filmi turustada,” lisab ta.
Eesti-poolne produtsent Taska Filmist Maria Avdjuško ütleb: “Meie Eesti tootjate arvamus oli algusest peale, et filmis on liiga palju vägivalda, kuigi räägitakse teemadest, mis on väga tõsised. Ilmselt on tegemist ka kultuurilise erinevusega, meie vaataja on tundlikum ja talle ei pea oma ajalugu lahti seletama. Ei pea ka vaatajat koos pildiga lõpuni viima, teinekord piisab vihjetest, nagu heli või näitleja reaktsioon, et mõista, millest jutustatakse.”
“Ainus põhjus, mida on ette toodud, on see, et filmis on liiga palju vägivalda. Tegelikult vägivalda otse ei näidata, see on olemas inimsuhetes,” nendib nukralt Selin. Soomes oli film alla 16 eluaasta keelatud. Eestis oli film keelatud alla 14 eluaasta.
“Puhastus” linastus Busani festivalil Koreas, kuid Ameerika filmitööstuse ajaleht Variety, mis on selle festivali sponsor, arvustust ei avaldanud. Küll tunnustas teine Ameerika tuntuim filmiväljaanne, kuukiri Hollywood Reporter filmi kui ajaloolist õuduslugu ja “põhiliselt väga head gooti melodraamat, mis siiski tundub küllalt ehtne, et köita emotsionaalselt”.
Soome produtsent Selin jääb optimistlikuks: “Hetk ei ole veel käes.” Soome on “Puhastuse” esitanud võõrfilmi-Oscarile ning selle kampaaniaks Ühendriikides on eraldatud 100 000 eurot.