Rahvaauto kõrval on meil nüüd ka rahvapaat
Ehkki väikelaevast Cumulus 164 on praegu reaalselt olemas vaid üks prototüüp, on 12 paati BoatArtil umbes poole aasta jooksul juba ette müüdud. Kolme järgmise kallal käib töö Tartu teaduspargi tsehhis. Soodsaim mudel maksab 9600 eurot, kalleim tippvarustusega mudel 24 000 eurot.
Väikelaeva idee autor on leiutaja Kalev Essenson. Tema loodud projekt seisis mitu aastat sahtlis, kuni noored Tartu purjetamishuvilistest ettevõtjahakatised Richard Murutar ja Johan Rannast selle üles korjasid ning koos Essensoniga prototüübi kallale asusid. Koos osaleti ka ettevõtluskonkursil Ajujaht, kus jõuti finaali.
2012. aasta lõpus käidi Cumulus 164 prototüübiga juba Saksamaal Hansebooti paadimessil. Ehkki väikelaevade turul on tihe konkurents, usuvad BoatArti tegelased, et nende toode paistab silma. “See on rahvapaat, mis sobib mitmeks asjaks, ühtlasi heaks purjekaks ja kaatriks. Seda saab kasutada turvapaadi, kaatri, õppepurjeka, perekonna nn päevapurjeka ja kalapaadina,” ütleb BoatArti juhatuse liige Richard Murutar.
Iga kliendi puhul selgitab Boa BoatArt välja tema isiklikud vajadused ja selle, mis tingimustes hakatakse paati kasutama. Sellest tulenevalt valmib toode ka omas variatsioonis.
Rahvapaadiga võib sõita väga madalates vetes: jõgedel, järvedel ja rannikumerelgi. Seda on lihtne
purjepaadist mootorpaadiks muuta, sest sel on näiteks teleskoopsüsteemiga mast. Sadamakohta paat ei vaja, üks inimene on suuteline selle üksindagi lihtsa vaevaga treilerile ja sealt maha või vette ja veest välja tirima.
Samas on paat piisavalt suur: sinna mahub korraga kaheksa või rohkemgi inimest. Erilist hooldust alus ei vaja – seda tuleb lihtsalt pärast kasutamist puhastada ja korra aastas mootorisse õli valada. Kuna paat on universaalne – sobib pea kõigeks –, on tal ka mõningad puudused. Näiteks pole Cumulus 164 eriti mugav rasketes ilmastikuoludes, suurte ja teravate lainetega. Turvalisus on siiski tagatud kõikidele standarditele kohaselt.
“Cumulus 164 arendades ei olnud meie eesmärk luua kõige võimsamat kiirkaatrit ega kõige vingemat võistlusjahti, vaid pakkuda turule turvalist, lihtsasti käsitsetavat ja võimekat väikelaeva, mis sobiks hästi igasugustesse olustikesse,” selgitab Murutar.
Paadimehed tunnistavad, et nüüd, kus esimesed kliendid juba oma tellitud aluseid ootavad, on ka üksjagu ootusärevust. “Kui paadi kliendile kätte anname, peab olema seda toodet uhke tunne vaadata ka veel kümne aasta pärast. See tähendab, et peame pakkuma tippkvaliteeti kõiges,” räägib BoatArti müügijuht Martin Roostar.
Algse toore prototüübiga oli üksjagu muret ka. Kui omal ajal esimesed pildid sellest avalikkuse ette jõudsid, ei olnud tagasiside just eriti motiveeriv. “Tänaseks oleme seisus, kus meiega juba arvestatakse, oleme tõsiselt võetavad tegelased. Käime koos teiste laevaehitajatega mööda messe. Meil on kõvasti enesekindlust juures, et viia Eesti lipp taas üle maailma!” ütleb Murutar. Sellest johtuvalt on BoatArt endale seadnud ülimalt ambitsioonikad eesmärgid. Kui mullu müüdi peaaegu kümme rahvapaati, siis tänavu on kavas müüa koguni viikümmend!
Praegu ehitatakse hoolega üles rahvusvahelist müügivõrku. Teiste hulgas on sihikul Skandinaavia, Saksamaa, Prantsusmaa ja Hollandi väikelaevalembesed turud.