Nägu, mis ei kõla tuttavalt. Kes on edukaima telesaate peaprodutsent Kaupo Karelson?
Keegi noor naine jagab Facebookis telesaate “Su nägu kõlab tuttavalt” lõppkontserdi reklaami. Ta on üks paljudest, kes aitab niimoodi reklaamida ülimenukaks osutunud telesaadet, kus Eesti tuntud näod kuulsaid lauljaid parodeerivad. “Mida sa selle saate peaprodutsendilt küsida tahaks?” uurin naiselt.
“Täiesti tundmatu nimi ja mitte midagi ei oskaks küsida,” tunnistab saate tuline fänn.
See varjus seisev isik on Kaupo Karelson (39), kes ei taha esialgu ka ise, et temast kirjutataks. “Kas te saates esinejatest ei tahaks teha? No ega mina ju selle saate juures kõige olulisem ka pole, sest suurema osa teeb ära tegevprodutsent Triin Luhats ja saate leidsid TV3 inimesed Urmas Eero Liiv ja Priit Leito,” kaupleb ta. Kuid pärast poolt tundi mõtlemist nõustub ta ka enda rollist rääkima.
Konkurendid tunnustavad produktsioonifirma Ruut üht juhti Karelsoni kui hea ninaga teleprodutsenti. Ent “näo-saate” populaarsus, või õigemini, nii suur populaarsus tuli ka temale üllatusena.
“Eks me üritame ka ise mõelda, mis on need tingimused, millest võib potentsiaalselt edukat saadet ära tunda. Näo-saade on näiteks väga hästi fragmenteeritud ja tänapäeval peab meelelahutussaade olema kergelt jälgitav, et lasta vaatajal mõne esinemise vahepeal nähtu üle kas või pereringis või mõnes muus kohas arutleda,” leiab Karelson. “Võtame võrdluseks näiteks telesarja “24”, kus ei saaks viit minutitki vahele jätta, sest siis jääksid sa kohe tegevusest maha, kuid selle saate puhul ei juhtu midagi, kui mõni koht vahele jääb.”
Näo-saate litsentsi ostsid eestlased Hollandist, kuid saade ise sündis Hispaanias. Eestis hakkas TV3 ja Ruut saadet ette valmistama juba siis, kui see oli ekraanile jõudnud kõigest kahes riigis – lisaks Hispaaniale ka Portugalis. Tele-mekas USAs jõuab saade ekraanile alles tänavu suvel.
Tegevprodutsent Luhats lisab saate menu aluseks ka dramaatilise võistlusmomendi puudumise, sest erinevalt nende eelmisest suuremast teleprojektist – “Eesti otsib superstaari” – suhtutakse näo-saates ka väiksematesse möödalaskmistesse naljaga. Luhats mainib, et Karelsoni tagasihoidlikkus ei ole päris õigustatud, sest tegu on ikkagi peaprodutsendiga selle kõige tõsisemas mõttes. “Ta on ikka iga päev kõige toimuva juures ning salvestuste juures ei vaata ta toimuvat kusagilt kaugelt, vaid jagab, kõrvaklapid peas, korraldusi.”
Karelson sattus teleproduktsiooni poolkogemata 1996. aastal. Vastne telekanal TV3 soovis Eesti Ekspressi kiirloteriid korraldanud Fortuuna Lotolt telesaadet ning see ülesanne langes ettevõttes välissuhetega tegelenud 22aastase füüsikatudengi Karelsoni õlule. “Võtsime ühe maailma vanima formaadi “The Price is Right” ja selle kindla formaadiga saime ka esimesed õppetunnid. Järgmisena tuli juba aastaid kestnud “Tähed muusikas”.”
Ise tarbib Karelson meelelahutuseks USA telesarju, kuid et teleturul toimuvaga kursis olla, peab ta pidevalt erinevaid uusi telesaateid vaatama. Karelson möönab, et nad on tootnud ka saateid, mis mingil põhjusel pole Eestis läbi löönud. Nagu näiteks Eesti oma toodang “Laulupealinn”, mis õnnetuseks oli eetris samal ajal Eesti teleajaloo kõige kallima teleprojektiga “Tantsud tähtedega”. (Näo-saade on selle telehooaja kalleim projekt, ühe saate maksumuseks hindavad konkurendid 15 000–20 000 eurot.)
Karelson nimetab läbikukkumiseks ka reality-show’d “Džunglistaar”, mille tegemine oli küll kallis, kuid mis piisavalt vaatajaid ei paelunud.
“Tähtede muusikas” ja ka näo-saate juht on Mart Sander. Karelsoni tugevaimaks küljeks hindab ta mehe omadust oma tööd nautida. “Karelson valib ja teostab ainult neid projekte, mida ta teeb tõesti kire ja hingega. Umbes viieteistkümne koostööaasta jooksul ei ole ma kordagi märganud, et ta võtaks midagi ette lihtsalt niisama, vastumeelselt või näiteks ainult raha teenimise eesmärgil.”
Küll toob Sander välja ühe iseloomujoone, mis võib Karelson iga esimest korda koostööd tegevatel inimestel kohati hirmu nahka ajada. “Igal hooajal tuleb talle korra kallale nn professionaalhüsteeriline atakk, mille käigus ta ähvardab kogu platsi puhtaks lüüa ja kõik koju saata,” sõnab saatejuht. “Mitmed, kes temaga esimest korda koos töötavad, ehmuvad sellest tõsiselt ära. Aga vanemad koostööpartnerid teavad, et see läheb õige pea üle ja siis, kui aur on välja lastud, liigub kõik jälle rahulikult sihtmärgi poole.”
Paljud kaastöötajad tõstavad aga ühiselt esile, et kui töö on tehtud, siis käib Karelson läbi iga väiksemagi osalise kuni koristajate ja autojuhtideni välja ning tänab neid. Kõik tunnevad ennast osana millestki suurest.
■Edekabel
■Ärapanija
■Kolmeraudne
■Faktuaalne kaamera
■Laulupealinn
■Eesti otsib superstaari
■Eesti talent
■Vanad ja kobedad
■Haara Mikke
■Õige valik
■Baar
■Buss
■Džunglistaar
■Nõrgim lüli
■Maie ja Valduri vägitegu
Lugu ilmus esmakordselt 3.mail 2013