See ei kehti ainult aastaaegade kohta, vaid ka laiemalt. Isegi ühiskonna kui sellise kohta. Näiteks Vanas Hiinas oli keisril taeva mandaat, mis väljendus inimeste heas elus ja korras. Kui aga maad võttis vaesus ja korratus, oli see kindel märk mandaadi kadumisest ja vajadusest uue, pädevama poliitika või lausa keisri järele. Nüüd on meil sama asja jaoks valimised.

Vanas Roomas kirjutati avalikke teadaandeid sisaldav "ajaleht" Acta Diurna kivitahvlitele, kust rahvas seda lugeda sai, meil on aga internet ... Jällegi - muutub vorm, mitte sisu. Aga - kui vorm muutub, siis mille vorm? Ja mis on see sisu?

Tiit Tarlap räägib oma tänavu kevadel ilmunud ulmekas "Aegade julm laul" - raamatu tegevus ulatub kultuuri koidikust 21. sajandi lõpus aset leidva globaalkatastroofini - seda, kuidas alati on muutunud küll ühiskonnakorra vorm, kuid kuskile pole kadunud ahnus, kurjus ja ekspluateerimine. Ilmselt vastab see tõele. Aga see pole kogu tõde. Lugesin näiteks hiljuti läbi kunagi sarjas "Klassikalised lood" ilmunud 18. sajandi briti autori Laurence Sterne'i teose "Tundeline teekond läbi Prantsusmaa ja Itaalia". Minajutustaja keskendub seal peamiselt pikantsetele seiklustele. Äärmiselt amüsantne. Ja samuti omal moel ajalooline, kirjeldades kommete ajalugu. Ka seal näeme, kuidas sama sisu - vastassugupoolte erootiline tõmme - on eri aegadel leidnud eri avaldusviise. Seega ei sisaldagi ajalugu ainult koledusi ning koleduste kõrval leiab ka kõik elamisväärne üha uusi ja põnevaid vorme.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid