10.04.2002, 00:00
Ennäe inimest
Kord olevat Platon oma õpilastega Akadeemias arutlenud selle üle, kes või mis
on inimene, kirjutab Diogenes Laertius oma raamatus “Väljapaistvate filosoofide
elust ja arvamustest” (VI B40). Lõpuks jõuti järeldusele, et inimene on
kahejalgne olend, kellel ei ole sulgi. Sellest sai kuulda Diogenes. Ta läks
turule, ostis kuke, kitkus selle sulgedest puhtaks, tõi Akadeemiasse ja laskis
lahti sõnadega: “Siin ongi teile Platoni inimene.”
Ecce homo, ennäe inimest,
ütles Pontius Pilatus, kui nägi okaskroonis Jeesust, tema enese meelest ohutut
veidrikku, kelle surmamõistmist juudid temalt nõudsid (Joh. ev. 19:5).
Ametnikuna oli Pilatus teinud oma parima, et Jeesust surmast säästa, kuid pidi
lõpuks ikkagi käituma kõiki asjaolusid arvestades. Meil pole mingit põhjust
kahtlustada teda ideoloogilises vihas veel tärkamata kristluse vastu.
Tema
hüüatust võib tõlgendada ja ongi tõlgendatud mitut moodi. Minu arvates märgib
see üllatust. Mõõdukalt edukat administratiivkarjääri teinud Pilatust on lihtne
ette kujutada ratsionaalse reeglitruu inimesena, kellele meeldisid olukorrad,
kus kõik asjad olid selged ja vastasid üldiselt aktsepteeritud arusaamadele.
Umbes samasugusena nagu neid Ateena kodanikke, kellele Sokrates adresseeris oma
kaitsekõne, või neid hollandi juudi kaupmehi, kes viskasid Spinoza oma
kogukonnast välja kõige jubedamate rituaalsete needustega, kui too ei nõustunud
võtma neilt vastu 1000 kuldnat aastas selle eest, et olla vait ja mitte
avalikult väljendada oma vaateid. Pilatust eristabki kõigist neist mu meelest
just see üllatus. Ennäe inimest, kes on vastuolus kõigega, mida ma pean
normaalseks, ometi on ta just sellisena inimlik, surma palge ees seistes veel
inimlikumgi kui mina.
Inimene on väidetavalt ainuke loom maailmas, kes oma
sündimise hetkel ei ole veel oma liigi valmis esindaja. Ta areneb päris
inimeseks alles kokkupuutes kultuuriga – ükskõik millise kultuuriga maamunal,
kuid kultuurita temast inimest ei saa. Eks seetõttu ole ka loomulik, et igal
kultuuril on oma inimesemääratlus, ning on küllalt palju keeli, milles vastava
rahva enesenimetus ja sõna “inimene” on sarnane, kui mitte üleni sama. Midagi
sellest vaatest on säilinud ka nüüdisaegses kultuuris, kus küti ja kaluri
vaistliku enesetunnetuse on asendanud “identiteet”. Identiteet võib olla nii
positiivselt motiveeriv (“eestlased on alati pürginud hariduse poole”) kui ka
ahistav (“rahvuslikult mõtlev eestlane ei sõlmi segaabielu”). Kõik tänapäeva
inimesele võimalikud identiteedid on mingil tasemel välja mõeldud, ehkki iga
üksikisiku poolt omaks võetuna saab just tema identiteedist, elustiilist,
kodukohast, traditsioonist tema enda maailmas ehtne ja loomulik.
On ainult
üks joon, mis enamikku eestlasi praegusel ajal omavahel ühendab. Igaüks neist
tahaks tegelikult olla keegi teine. Ka poliitikud, kapitalistid ja muud
seltskonna-ajakirjade modellid tahaksid olla keegi teine, ega nad muidu ei
üritaks nii väljanägemises kui käitumises meeleheitlikult sarnaneda
kolleegidega “päris” maailmast. Isegi haritlaste hulgas on tõenäoliselt küllalt
suur protsent inimesi, kes oleksid nõus hakkama näiteks ministriks ja selle
nimel loobuma mõnest oma eluviisile sügavalt omasest joonest. Selle olukorra
nimi on identiteedikriis, sest korralikult toimiva identiteediga inimene tahab
arusaadavalt olla ta ise. Ja see kriis on üsna üleüldine.
Ilmselt just selle
tõttu üritataksegi Eestis praegu ühiskondlikku teadvusse lansseerida
meelelahutustööstuses toodetud märke, millega iga “õige” eestlane justkui peaks
end identifitseerida suutma. Edu on vahelduv. Eurovisiooni kontserdi piletid
jäid küll müümata, kuid jalgpalli on hakanud vaatama juba ka isegi mõned
inimesed, kellest pean isiklikult lugu. Kultuuri tippjõud on suunatud nõretav-
patriootilise sõjafilmi tegemisele, mida nähtavasti viiakse ühiskülastuse
korras vaatama koolitäied lapsi, mõned võib-olla isegi samade õpetajate poolt,
kes minu eakaaslasi viisid vaatama linateoseid partisan Kovpakist. Jääb vaid
loota, et sellega ei saavutata sama tulemust.
Kõik seda liiki märgid
võib edukalt tööt
ama panna vaid ühel juhul – kui marginaliseeritakse need, kes ei nõustu neid
omaks võtma. Mul pole midagi selle vastu, kui keegi end jalgpalli vaadates
välja elab, kuni sporditeadlikkust ei peeta normiks, ja põhimõtteliselt on mul
hea meel sellegi üle, et Eesti võitis Eurovisiooni, ehkki ma ei ole seda
võidulaulu ise kuulnud (sest mulle lihtsalt meeldib teistsugune muusika).
Eestlase-identiteet, millesse selline maailm enam ei mahu, pole mu meelest
parem Platoni inimese-definitsioonist ja just seetõttu põhjustab kindlasti
lõppkokkuvõttes veel suurema identiteedikriisi kui see praegune, mida selle
abil ravida püütakse. Inimest ei saa väljamõeldud märkide abil panna armastama
oma kodumaad.
Mida tegid Platon ja tema õpilased, kui Diogenese kukk mööda
Akadeemia klassituba ringi jooksis? Nad lisasid inimese kahele tunnusele
(kahejalgne, sulgedetu) veel kolmanda: laiaküüneline.