Tele müüb mürinal

Või on see hoopis kaval turundusstrateegia? Inglismaa üleküllastunud tabloiditurul, kus viimase aastaga on tunduvalt kukkunud peaaegu kõikide lehtede müüginumbrid, on Daily Star enda omi suutnud kasvatada lihtsa põhimõttega: mis on telekas, on ka Staris. Toimetaja Peter Hillil on selle kohta lihtne teooria: "Enamiku inimeste elu keerleb teleka ümber - maailmas toimuv jõuab nendeni läbi teleri ja oleks rumal selle tähtsust alahinnata. Lood tavalistest inimestest ei müü enam." Niisiis võimutsevad Daily Staris seebistaarid, telemängude juhid ja tõsielushow'de osavõtjad.

SL Õhtulehe peatoimetaja Väino Koorberg väidab, et pole Daily Stari otseselt eeskujuks võtnud. Juhtumisi oli Koorberg vahetult enne Iraagi sõja algust Inglismaal. Ta ostis hommikul kõik lehed. "Suni esiküljel oli Blairi, Bushi ja Aznari kohtumisest, Guardiani esiküljel oli sama, isegi tasuta jagatava Metro esikaas pajatas sellest. Aga Daily Staril oli ainsana umbes sihuke lugu, et ""Eastendersi" staaril uued rinnad". Nii et see ei olnud mulle heaks eeskujuks," räägib Koorberg.

Aga oma leheski paneb Koorberg esikaanele loo, mis hästi müüb. Ja tele müüb mühinal. "Meie Farmi-lugusid kritiseeriti, aga müüginumbritest oli tulemus näha." Neil päevadel müüdi Õhtulehte koguni neljandiku võrra rohkem. "Loomulikult, kui ma näen, et lehte müüakse mõnel päeval esikaane tõttu 20 000 eksemplari rohkem, siis saab selle teemaga lehte edaspidigi müüa."

"Asi ei ole ju ainult teles, vaid ka selles, et sealt tuttavad näod on tuntud. Näiteks Urve Tiidus (Kanal 2 uudisteankur) käib mu emal igal õhtul "külas". Tema ei tunne mu ema, aga mu ema tunneb teda ja Tiidus läheb talle korda. Teiste puhul on täpselt sama fenomen - neid ei saa enam vaadata kui teletähti, vaid inimesi, keda kõik tunnevad."

Tele ei taha, et neist kirjutataks

Eesti kuumimaid tõsielushow'sid "Robinsonid", "Farm" ja "Salasuhe" tootva firma Ruut peaprodutsent Olavi Paide ütleb, et nende käsi pole saadete lehepromo juures kuidagi mängus. "Muidugi on tore, kui meie saated pälvivad arutelu ja ühiskondlikku reaktsooni. Iseasi, kas Õhtulehe esikaant saab ühiskondlikuks reaktsiooniks nimetada..." arvab Paide ja kahtlustab, et kaanetähed võivad pigem sündida ajalehtede ja telekanalite ristturundusest.

Koorberg mingit koostööd telekanalitega ei kinnita. Selle lükkab ümber ka TV3 pressiesindaja Annika Remmel: "Nii see meil küll ei ole. Risti vastupidi - me võime öelda, et me EI TAHA, et sellest kirjutataks ja sündmused varem ära räägitaks, aga nende ajakirjanikud ikka nuhivad info välja ja loomulikult nad ei oota sellega nii kaua, kuni me oleme selle telekas ära näidanud."

Kuigi Remmeli sõnul ei meeldi ei neile ega ka paljudele televaatajatele, kui Õhtuleht tõsielusarjade magusamad palad ette ära räägib, aitab leht siiski pikemas perspektiivis sarja reitingule ja populaarsusele kaasa. "Ega me iga esikaane üle siiski rõõmsad ei ole!"

Numbrid räägivad siiski, et lisaks lehelugejatele toovad mahlakad esiküljelood juurde ka hulgaliselt vaatajaid. Näiteks Alex Lepajõe jaanuarikuist pornoteemalist saadet külaliste Kati Murutari, Aivar Palumäe ja Arnold Oksmaaga reklaamis Õhtuleht saate toimumise päeval esiküljel. Tulemus: rekordiline 257 000 vaatajat, mis on 19,6 protsenti kogu Eesti elanikkonnast show tavalise 7-14% asemel. Pornosaatest tõusis suurem tulu ka Õhtulehele - esikaanematerjali jätkus järjestikku kolme lehte.