Tekstiilikunstnik igavesti
Kas poliitikuna ei hakanud sinu allasurutud loominguline pool vägisi välja pressima? Tabasid end paberiservadele kavandeid kritseldamast?
Loomulikult ma kritseldasin! Loomulikult! Ja pildistasin. Ma küll ei näe ühtegi sellist võimalust, et keegi saaks kunstnikul mõtteid keelata. Nad ju tulevad ikka, ideed ja mõtted. Riigitöö oli väljakutse. Püüd teha midagi teiste inimeste heaks. Suruda oma asjad tagaplaanile.
Kas tunned, et poliitikas töötamisest oli sulle kui kunstnikule ka kasu?
Tahaks loota. Näiteks praegu see projekt, mida ma pakun märtsi alguses toimuvale ON Grupi näitusele, on seotud kultuuriministeeriumi-perioodiga. Ma arvan, et ma ei oleks selle mõtte peale muidu kunagi tulnud.
Millega oled viimasel ajal tegelenud? Oled tagasi kunstiakadeemias õpetamas?
Ega ma ei olegi sealt eriti eemal olnud. Ma alustasin ministrina 1999. Kuid 1997 olin ma ju kandideerinud kunstiakadeemias professoriks. Plaanid olid kõik tehtud, mul oli professori täiskoormus, sügisel 1999 oli mul ka diplomand. Kui ma tagasi mõtlen, siis on uskumatu, et ma sain õppejõuna hakkama ja ka ministrina ei astunud väga ämbrisse. Meeletu kontsentratsioon! Aga siis jäin ma kunstiakadeemiast ikkagi eemale ja 2001. aasta jäi päris vahele – ma tahtsin riigi asjadesse rohkem süveneda –, kuigi mingi kokkupuude oli ikkagi.
Möödunud aasta augustist oli mul aga selge, et ma tahan lihtsalt mõnda aega olla niisama. Kõik küsivad, et mida ma tegin, kas mul on ikka tööd. Ma mõtlesin, et kui ma vastan inimestele, et ma tahtsin olla niisama, siis paljud ei mõista mind, aga ma olingi neli kuud niisama. See tähendab, et mõtted muidugi tiirlesid ja settisid, aga muidu ma magasin poole päevani, siis ärkasin üles, tegin perele süüa. Harjutasin ennast päeval magamisega, soovitan kõigile! (naerab laginal)
Nüüd on muidugi jälle läinud niisuguseks rattaks, et ma lihtsalt ei tea... Aga alla ma ka ei anna! (lükkab mu ette lillelise riideriba) Kaheksandas klassis ma tikkisin endale selle Muhu tekkidest inspireeritud vöö. Siit hakkaski hargnema see, et tahaks teha mingit värvilist, Muhu motiividega kangast ja seda Kreenholmile välja pakkuda. Ma käisin läinud nädalal ka Muhus, Muhu muuseumis, pildistasin ja uurisin tikkijate kohta. Ühesõnaga, mõtted on praegu rahvakunsti lainel. Ma olen küll andnud Riigikogu ees vande, aga see loomine tuleb välja niimoodi, et täiesti PÖÖRANE! Nüüd on küll selline hetk, et kui oleks üks pisike ateljee kahe abilisega, siis saaks tohutult palju vahvaid ideid teoks teha!
Kas sul ei ole ateljee avamise plaani?
Ei. (naerab) Seda plaani hetkel mul küll ei ole.
Kui oled teiste heaks palju teinud, kas ei teki tahtmist tegeleda mõnd aega vaid iseendaga?
Ma olen aru saanud, et ega ma ei muutu ja mind on lihtsalt kogu aja huvitanud ka mittekunsti asjad. Kui ma viimase ajani olen nagu püüdnud seda välja vabandada, et oi, andke andeks, olen selline, siis nüüd ma olen aru saanud – pagan võtaks, miks ma peaksin vabandama! Selle arusaamiseni jõudmiseks oligi mul seda niisama vedelemise aega vaja.
Võibolla on paljudele pettumuseks, et ma tegelen paralleelselt kahe väga erineva asjaga. Aga esimest korda elus ma aktsepteerin seda ka ise iseendas, mis on hästi oluline. Seda ma võin küll öelda, et kunstitegemist, eriti just õpetamist, ei jäta ma mitte kunagi! Mulle meeldib tegeleda noorte loojatega ning mul ei ole kade anda neile oma häid mõtteid, ausalt ei ole. Nendel on ju alati mulle nii palju anda.
Millal sinust sai sina? Millal sa tundsid, et oled küps tegija?
Ma olen küpseks saanud kindlasti inimesena – ma nimetan ennast selliseks kenaks keskealiseks. Aga kunstnikuna? Kui ma kunstiülikooli astusin, olin ma väga noor. Ma ei suuda isegi meenutada, miks ma läksin just tekstiili. Tegin sisseastumiseksamid ka sisearhitektuuri, aga seal oli vaja joonlauaga tõmmata. Ma ei ole üldiselt tugev olnud kahe joone paralleelselt tõmbamises. Mitte kunagi (naerab kõlavalt). Ma ei arva, et ma kunstnikuna oleksin valmis. Teised ütlevad, et mul on oma käekiri, aga see on ka nagu muutunud. Praegu tahaks tegeleda jõulise rahvakunstiga. Kaasaegses võtmes – kaasaegses, eks! See tänase päeva nägu on minu meelest jube oluline, ilma selleta ei saa kohe mitte kuidagi.
Vaatasin täna hommikust peale sadu pilte oma töödest. On ikka uskumatu, kui erinevaid asju ma olen teinud. Alustasin hästi suurte mustvalgete trükikangastega, millel olid tohutud pealkirjad – “Taevane raev” ja “Kirg” ja ma ei tea, mis seal kõik oli. Siis oli üks periood pärast ühisnäitust Jaak Arroga aastal 87. See oli muuseas hirmus hea näitus. Iga kangas oli kümnesse! Mulle on teised tekstiilikunstnikud öelnud, et võtku ma nüüd need vanad disainid ja pakkugu neid tootmisse. Need tulbid ja sidrunid – mõtle, ma olen need kõik ära kinkinud! Mul ei ole ÜHTEGI kangast! Nüüd andsin tarbekunstimuuseumile selle kollaste sidrunitega kanga, et ma jumala pärast sedagi kusagile ära ei kingiks. Seejärel tegin ma täiesti mittetekstiilseid asju, nagu “Laastuvaip” ja “Vesikardin” tarbekunstimuuseumis. Siin on üks Soome projekt, laastudest tee üle järve. Siis jõudsin ma tagasi lillede juurde – ristusid minu loojanatuur ja harrastustendroloog, kes ma olen – Kreenholmi slaavilikud sitsikangad koos elavate lilledega. Enne seda oli veel ka Kunstihoone akna pakkimine – mulle on Christo kogu aeg meeldinud.
No ma tegin absoluutselt kõike! Siis aga tuligi näitus “Rutiin”. Seal oli mõte kasutada olemasolevaid lillelisi kangaid ning trükkida nende peale veel oma lilled. Niisiis ikka jälle selle armsa trüki juurde tagasi, mis ON nii suurejooneline. Ma olen ikka trükiinimene. Ma olen küll juhendanud vaipu ja saanud hakkama ühe väga suure gobelääniga, mitte küll ise kududes, aga kavandades ja juhendades. Rahvusraamatukogu suur gobelään on minu autorlus. Aga trükk mulle sobib, sest ta on suhteliselt kiire, sa näed oma tulemust.
Kuidas sujub koostöö Narva Kreenholmiga?
Narva Kreenholm on üks väga tore koht! Näed, need on sellised ringðabloonid, mille sisse kallatakse värv, nad on iseenesest juba ilusad. Neid on seal tuhandeid, nad hoiavad KÕIK alles! Ruum, kus need seisavad, on nagu näitus, sinna peaks inimesi viima piletiraha eest. Ja kuidas tuleb kangas! Üks asi on see, kui sa trükid ise, sul on suur raam ja sa oled käpuli trükilaua peal. See on üks võimlemine. Tööstuses aga tuleb see trükitud kangas masinast sadade meetrite kaupa. See on võimas! Oma kangaga ma ei ole seda veel näinud, sest minu kangast on Kreenholmis tehtud alles ainult pisikesi eksperimentaalkoguseid.
Mina olen tõesti üks kanga-inimene! Ema õpetas mind õmblema ja 7. klassist tegin kõik riided endale ise. See tähendas, et ma sain õmmelda just nii lühikese seeliku, kui tahtsin. Siis tuli ju mini moodi ja mul oli 33 cm pikkune kooliseelik! Muidugi sai ikka käidud kangapoodides. Seesama Kreenholm, mis on praegu Sangar – ALATI oli seal järjekord. See oli üks mõte “Rutiini” näituse taga. Trükkisin nendesamade ajalooliste Kreenholmi kangaste peale. Neil on oma muuseum, kus on igast toodetud kangast 20 meetrit. Kujutad ette, nad andsid mulle igastühest kolm ja pool meetrit! Ma olin väga õnnelik. Ma võtsin tükke eri ajastutest, alates 20. aastatest, ja ka selliseid “koledate” värvikombinatsioonidega kangaid. Just nendest tulid päris huvitavad näitusetööd. Kreenholmis on tohutult potentsiaali, kas või kui needsamad ajaloolised mustrid taas tootmisse tuua.
Kuidas läheb sinu ristpiste-mustri tootmisse juurutamine?
See disain oli Kreenholmil Frankfurdi messil väljas, ning asi on hästi lootusrikas, aga mulle tundub, et ma saan seda veel natukene parandada. Kuna ma ei tee päris uut asja, vaid püüan olemasolevat disaini tootmisele kohandada, siis on see päris keeruline. Ma tegin ju selle mustri tükk aega tagasi valmis, mõtlemata mingitele tehnilistele piirangutele. Aga Kreenholmi poolt tuli pakkumine, et prooviks seda ka toota.
Kas sa intuitiivselt tabad moodi, või vaatad ajakirju ka?
Kunagi pole vaadanud, tegelikult minu meelest... kui sa ELAD, siis sa ju NÄED ja ongi tore, kui sa näed teistmoodi. Ma olen saanud häid mõtteid moest ja arhitektuurist. Aga ma ei ole kunagi spetsiaalselt läinud raamatukogusse ideedejahile. Kuidagi need ideed nagu tulevad. Ma kritseldan mõnele paberile ja viskan sahtlisse, õigel hetkel leian need sealt jälle üles ja saan edasi minna.
Kas sul ei ole seda tunnet, et Eesti tarbekunst põeb ja ei ole prestiiþne?
Ma ei ole sellega nõus. Meil on nii vahvaid noori, kes on osanud leida tarbekunstile – üldse mitte paha sõna: TARBE, TARVILIK, TAHAN, TARVITAN, igatahes meeldib mulle rohkem kui rakenduskunst – täiesti uue hinguse. Kõik need vahvad väikesed disainiettevõtted ja poed.
Just tekstiilikunstnikud on olnud hästi tublid. Siinsamas kesklinnas on mitu stuudiot ja saadaksegi hakkama! See ei ole kindlasti enam see galeriisse müügiasjade vohmimine, millest peab ka muidugi aru saama, aga vahepeal see ületas piiri. See ei olnud enam ilus disain, tarvilik, ega olnud ka pilvepealne asi… Või noored mööblikunstnikud. Ma ei taha küll ületähtsustada seda sõna “noored”, sest on olemas “loojad”. Loomine, see ei ole amet, mis lõpeb pensionieaga. Ma olen täiesti veendunud, et ka meie sinuga oleme kindlasti sellised vinged vastikud vanamoorid, kes elavad kaua ja loovad kaua (hahahaa).
Kes on su mõjutajad nooruses?
Uhkusega hinges võin öelda, et suures osas minu kodu ja minu ema. Ma pean oma ema väga hea maitsega inimeseks. Ta õmbles kõik asjad endale ise ja käis väga moekalt riides. Ta oli koolidirektor. Mäletan ühte helesinist suurte nööpidega kleiti, passe läbilõikega – see oli 60. aastate algus. Praegu vaatan – kui LÜHIKE see oli! Direktorina istus ta suure koolipildi keskel – ilus, natuke üle 30aastane naine. Või see, et mu isa tegi kõik mööbli koju ise. Kust 60ndatel ideid ammutati – ajakirjast Kunst ja Kodu. Seal oli Bruno Tombergi lehekülg: “teeme endale ilusa lihtsa riiuli”. Ilusad lihtsad riiulid! Uskumatult mugavad ja kenad tugitoolid, mis on praegugi veel suvilas olemas. Ma arvan, et kõik see kujundas mind. Mu ema oli ka harrastusmaalija ja joonistaja. Ma mäletan, kuidas me läksime maal karjamaale. Ema võttis maalikasti kätte, pani selle seisma. Endal oli niisugune ilus sitsikleit – moodne – seljas ja hakkas maalima – no mis sa veel tahad! Edasi tulid kõik need muud asjad.
Siis, kui ma olin keskkoolis ja üliõpilane, mõjutas hästi palju muusika. Aga ka avarus, paljudes asjades, mitte ainult ruumis või looduses. Tegelikult on mind väga palju mõjutanud ka Eesti kunst. Kui ma läksin kooli õppejõuks, siis ma kutsusin Andres Toltsi andma ühte väikest kursust. Ta oli nii üllatunud. Ma ütlesin, et mina olen teda alati pidanud väga heaks tekstiilikunstnikuks. Ta on ka seda sitsi-asja, kirjude pindade komponeerimist, oma maalides kasutanud. Ka minu kangad olid hirmus kirjud. Kunagi ei ole ju nii, et punane lamp lööb peas põlema – ahah, see asi oli temast inspireeritud, aga tagantjärele on päris põnev neid seoseid leida.
Kas sul on ka sisemine tsensor, kes ütleb, et mingit asja nii ei tehta?
Vanasti me kogu aeg kaklesime Kaljuga sel teemal. Ma olen ju väga korralik, õppinud korralikku trükki. See tähendab, et ei tohi olla mingit näpujälge või vahet. Ma mäletan esimesi töid, mis ma tegin, ma võisin neid kümneid kordi ümber trükkida, sellepärast et ma olin nii nõudlik.
Me tegime kunagi koos Mailega (Grünbergiga – Toim.) tooli. Ma ootasin siis kaheksandat kuud Kalju Karli ja trükkisin seda toolikangast, aga ei tulnud ega tulnud korralik välja. Issakene, suure kõhuga trükkisin! Ja lõpuks ma ikkagi ei saanud sellist, nagu ma tahtsin! Ma mäletan, et Maile ka juba ahastas, et “taevas appi, halasta nüüd enda peale, mis sul viga on? KÄIB KÜLL!!!”. Ma ei ole kunagi selline olnud, et “käib küll”.
Lood Signest
Laastuvaip
Kui Signe käis kunstiinstituudi tekstiiliosakonnas, siis õpetati seal muuhulgas ka laastuvaiba kudumist. Laastutehnika on üks eriti keerukas telgedel kudumise tehnika.
Signele laastuvaiba tegemine ei istunud mitte üks raas. “Kuidas ma põdesin! Küll ei tulnud kavand välja, ja telgede taga olin ma tohutu hädakott. Siis ma mõtlesin, et ma MITTE KUNAGI ei hakka ise mingit laastuvaipa tegema!” meenutab Signe.
Aastaid pärast kooli lõpetamist tuli laastuvaip uuesti meelde. Mõttekäik oli umbes selline: kuna päris laastuvaip oli väga keeruline, siis teeks õige sõna-sõnalt võetava laastuvaiba. Signele meenus, et kui ta oli paariaastane, siis vanaisa tõmbas maal ise laastu. Ta sõitiski isa maakoju ja leidis sealt laastuhunniku. Üllatuseks nägid need vanad laastud välja täiesti nagu uued, ehkki olid 40 aastat tagasi tõmmatud! Tavaliselt läheb laast ilmastiku käes ju kohe halliks, need olid aga kollased. Laastuvaip saigi tehtud ja eksponeeritud näitusel Tallinna Tarbekunstimuuseumis.
Laastuvaibaga seoses on aga veel üks lugu. Signe oli siis kolmeaastane ja vanavanemate juures maal. Oli ilus päikesepaisteline suvepäev ja vanaisa tõmbas masina peal laaste. Pere suur hundikoer oli otsinud päiksevarju laastumasina alt ja oli üleni mattunud laastuhunniku alla, ainult saba paistis. Väike Signe tuli õue, nägi saba ja muidugi tõmbas sellest. Koer kargas RAUH püsti, aga nii õnnetult, et väikse Signe nina jäi koera hammaste vahele. “Sellest ajast peale on mul selline nina,” naerab Signe. Koer aga pani metsa ja ei tulnud enam kunagi tagasi ning küllap lasid külamehed ta hundi pähe maha. Signe aga viidi Raasikule velskri juurde, kus ta ninale tehti mitu õmblust. “Koer ei olnud ju süüdi,” ütleb Signe. Vot selline pikk ja dramaatiline lugu ühe laastuvaiba taga.
Tööeesrindlane
Pärast kunstiinstituudi lõpetamist töötas Signe rahvatööndusettevõttes Kodu, kavandades kardinaid ja laudlinu. Vana tööraamat tõendab, et Signe sai selle aja jooksul kaks korda preemiat “eesrindlike toodete juurutamise eest”. Esimesel korral 12 ja teisel 40 rubla.