Miks sõnad on paremad kui numbrid

Alfa Romeo on enamasti oma toodangut numbritega tähistanud. Halbadel aegadel oli see ehk õigustatud (oleme ausad, 1970.-80. aastate massi-Alfad olid ikka ühed käkid), aga praegu... Vaadake seda pilti. Mis kirevase päralt peab see fantastilise väljanägemisega iludus varjuma mittemidagiütleva arvu 159 taha? Kui Alfa marketroididel värskeid ideid nappis, oleks ju võinud pöörata pilgu margi kuulsusrikkale minevikule. Giulietta või Alfetta sobiks ju hästi?

Jah, keskklassi Alfa sai uue kuue (tegelikult ka kuuealuse), autoriks ehk tänapäeva kuulsaim autodisainer Giorgio Giugiaro. Ja mis siin salata, maestro Giugiaro sai maha tema tasemele vastava klassikaga (kui päris aus olla, siis on 159 ja kupeekerega Brera sama teema kaks lahendust).

Kui Walter da Silva kujustatud 156 (159 eelkäija aitas Alfa kui margi taas jalule) hiilgas ümarate ja voolavate vormidega, on 159 peal selgelt näha sirgjooni ja kante (näiteks autonina ja -külje eraldusjoon). Kolm paari väikesi ümmargusi tulesid koos neid ümbritsevate tumedate triipudega teevad “näolime” ehk pisut kurjakski. Kuna radiaatorivõre keskmine, kilbikujuline osa ulatub jälle üle kogu autonina kõrguse, tuli kasutada 156lt tuttavat nippi ja paigutada numbrimärk juhi poolele. Küll aga läks evolutsiooni käigus kaduma 156 teine eripära, peidetud tagauste lingid. 159-l kujundati neist omaette väikesed meistriteosed.

Neljaukseline kupee?

Ehkki 159 ületab eelkäijat gabariitidelt (pikkust tuli juurde 23 ja teljevahet 10,5 sentimeetrit ning tootja kinnitab ka kõigi sisemõõtmete kasvu), ei tundu kabiinis sugugi rohkem ruumi olevat. Isegi minusugusel keskmise kasvuga juhil jääb pealae ja autolae vahele narrilt väike õhuvahe ning “iseenda taga” tagaistmel pole ka laiutada võimalik. Ka pakiruum oma 405liitrise mahu ja ahtakese luugiavaga ei sobi just praktilisuse etaloniks. Aga ehk ei üritanudki Giugiaro luua üliruumikat sedaani? Võibolla mõlkus tal hoopis meeles trendikas ja stiilne neljaukseline kupee? Ning mis selleski halba? Kes soovib avarust, võib ju osta mahtuniversaali.

159 interjöör on otsetkui sõitjate järgi voolitud ning peatähelepanu langes mõistagi juhile. Seda loeb välja näiteks sohvri poole keeratud keskkonsoolist. Kaks peamist “kella” armatuurlauas on üsna tavalised, kolm väiksemat keskkonsoolis aga sügavale tunnelitesse “uputatud” ja tõesti ainult juhile nähtavad. Silma hakkavad ka väikesed, ent seda tähendusrikkamad detailid. Digitaalne odomeeter vahetab numbreid mitte niisama, vaid need “sõidavad” ekraanil nagu mehaanilisel numbriketasega näidikul kunagi. Kirjad näidikutel pole inglise, vaid itaalia keeles: “Giri”, “Benzina”, “Olio” ja “Acqua”.

Mulje oleks peaaegu täiuslik, kui esiistmed keha paremini järgiksid. Küljetugi jääb kurvisõidul kehvaks ja istmepadja kõrgem serv tundub samuti vales kohas olevat.

Opeli tehnoabi

159 tehnika pärineb osaliselt Alfa oma arsenalist, osalt aga vahepeal lõhki läinud “abielust” General Motorsiga. Proovisõiduautotki viis edasi 2,2liitirine Opeli algupäraga mootor. Selle tähistus – 2.2 JTS – ajab pisut segadusse. Kas T nagu Turbo? Siiski mitte, kuigi numbrilised näitajad sobiksid küll. JTS dešifreerub hoopiski kui Jet Thrust Stoichiometric ja märgib Fiati kontserni kõnepruugis otsepritsega bensiinimootoreid. Igatahes paistab see jõuallikas silma nii käreda mineku (paigalt sajani 8,8 s) kui ka mõõduka janu (maanteel alla 8 liitri 100 km peale, mitte ainult paberil, vaid ka päriselus) poolest. Veidi häirib vaid uimasevõitu reageerimine gaasipedaalile. Ent proovisõit näitas ka asja head külge – libedal teel veojõu doseerimiseks oli see täpselt paras. Sama võib öelda ka rooli töö kohta, kahe peale kokku võimaldasid need lumel ja jääl autot väga täpselt tunnetada ja haardumise piiril hoida. Sirgel teel ja suurema kiirusega näis rool pigem tundetu, keskkoht võinuks selgemalt eristuda.

Sedaani kõrvale lisandub 159 valikusse peatselt universaal – Sportwagon jõuab esmakordselt avalikkuse ette just täna, neljapäeval, Genfi autonäitusel. Ning kindlasti tulevad ka neliveolised versioonid. Alfistad, elu on ilus, eks ole!

 

Alfa Romeo 159 2.2 JTS

Disain

5

Tehnika

5

Kiirus

4

Nauding

5

Praktilisus

3

Hind

3

Mulje: Unustage igapäevamured, siit tuleb ilu, kiirus ja stiil.