Ohtlikud ATVd
Sageli pannakse ATVga aga puusse nii sügaval padrikus, et sinna ei saa ligi ühegi masinaga peale sarnase maastikusõiduki.
ATV võib tappa
"ATV lömastab ka täiskasvanu," hoiatab liiklusjurist Indrek Sirk. Tema arvates juhtub luumurdudega lõppevaid ATV-õnnetusi meil peaaegu igal nädalavahetusel, ent neid ei registreerita, sest seaduse järgi ei mahu need liiklusõnnetuse mõiste alla. Erinevalt Eestist on näiteks Soomes ATVde ohtlikkusega arvestama hakatud. "Neil on see juba tõsine mure, sest traagiliste ATV-õnnetuste arv on võrreldav teel juhtunud liiklusõnnetustega," teab Sirk.USAs on Tarbija Tooteturvalisuse Komisjon (
Registreerimine segane
Vaadates, kui hoogsalt Eesti turismiärid ATV-matku reklaamivad ja kui massiline on osavõtt hobisõitjatele m õeldud võistlusest Saku krossirajal & amp; ndash; Favor Offroadi korraldaja Urmas Lassi sõnul oli mullu stardis paarkümmend, tänavu juba vähemalt poolsada masinat -, ei saa enam kuidagi väita, et ATV oleks Eesti rahvale uudne sõiduriist.
Ometi registreerib Riiklik Autoregistrikeskus (ARK) sedalaadi masinaid endiselt kord väiketraktoriteks, kord maastikusõidukiteks ja mootorratasteks või mopeedideks, aga mitte ATVdeks. Jurist Sirk põhjendab ARKi sellist teguviisi asjaoluga, et ATVsid on palju eri liike. "Oleneb omanikust, mis kategoorias ta masinat arvele võtta tahab." Siit algab Sirgi meelest üks suur segadus - kui sõiduk on arvel maastikus&a mp;a mp;o tilde;idukina, ei tohi sellega teedel sõita. Kui on arvel väiketraktorina, ei tohi maanteel ületada piirkiirust 40 km/h, kuigi korralik ATV "lendab" ka üle sajakilomeetrise tunnikiirusega. Kui võtta masin arvele mootorrattana, võib teel sõita normaalse kiirusega, aga seaduse silmis metsa enam asja ei ole. Üks on Sirgi sõnul siiski kindel - et mis tahes mootori jõul liikuvat sõidukit juhtida, on vaja juhiluba. Ja seda nõutakse vastavalt kategooriale, millises ATV on registreeritud. Kui ikka on registreeritud.
Kahjulik loodusele
Ekspressiga vesteldes on motomehel parajasti käimas algajate tsiklimeeste sõidukoolitus - Velt ei taha, et temalt ratta ostnud inimesed kukuksid. (Liiklusjurist Sirk täheldas viimaste aastate avariistatistikas motoõnnetuste hüppelist kasvu, "kuna rahval on raha, mida vabasse aega investeerida".) Ometi pole Velt ATV ostjatele sellist koolitust veel algatanud. "Ei tahaks nüüd öelda, et ATV on halb ja mina seda ei soovita, aga iga inimene peaks selge peaga mõtlema, et tegu on ohtliku aparaadiga. Rumalusi ei maksa teha."
Üks rumalus, mis meie tärkavale ATV-kultuurile ehk süngeimat varju heidab, on uljaspeade hoolimatu suhtumine loodusesse. "Alati hakkab alarm tööle, kui ATV- kampa tee ääres näen," ohkab looduskaitsja Kaja Riiberg. "Nad ei sõida ju teid pidi, panevad ikka metsa alt loodust hävitades. Vähemalt kaitsealadel võiks nad lindpriiks kuulutada." Veltil on selle vastu vaid üks ravim - luua võimude heakskiidul ATVdele rohkem ametlikke sõidukohti. "Sakus Männiku tankodroomil oleks juba liiklusmärke vaja, nii palju sõidab neid seal ringi."
Ameeriklased ATV vastu
Esmapilgul näib All-Terrain-Vehicle ("kõikjal liiklev sõiduk") ohutu - suured rattad, lai rööbe, nelivedu, sügav iste. Kuid mulje petab. ATVd vigastavad ja tapavad üle 111 000 ameeriklase aastas. Kusjuures rängimat hinda maksavad alla 16aastased lapsed. Viimase paari aastakümne jooksul on ATV-õnnetustes hukkunud laste arv kasvanud sedamööda, kuidas maastikusõidukite tootjad on müüki paisanud üha suuremaid, kiiremaid ja võimsamaid ATVsid. Tootjate lähenemine turvaküsimusele - jätta kõik ohud tarbija vastutusele - ei ole kohane. On aeg reguleerida ATVde kasutamist sarnaselt autodega.
Moraal USA tarbijaühingu
ATV-uuringust