Piranesi unistused ja arheoloogia
Kindlasti on paljud märganud Tallinnas plakateid, millel olevat
Constantinuse võidukaart varjab pisut kummaline tekst: PIRANESI UNISTUSTE
ARHEOLOOGIA. See tekitab küsimusi. Tõesti, mis saab olla ühist unistustel ja
arheoloogial? Ehk vaid see, et mõlemal juhul on kõige olulisem peidetud
sügavale.
Aga kes või mis on Piranesi? Neile, kes pealkirjale järgnevat
peenekirjalist selgitust lugeda ei viitsi, võib see tundmatu sõna meenutada ehk
mingit itaalia rahvusrooga (a la tiramisu). Tegemist ei ole siiski ei toidu ega
uue itaalia restorani reklaamiga, sest Giovanni Battista Piranesi (1720–1778)
on üks põnevamaid 18. saj kunstnikke, suur UNISTAJA ja hinnatud ARHEOLOOG. Kuid
mitte ainult!
Nimelt oli ta samaaegselt ka …
… ARHITEKT. Kuigi
Piranesi oli hariduselt ehitusmeister, kes puutus selle töö praktilise poolega
kokku üsna vähe, tuleb rääkida temast kui graveerimisnõelaga töötavast
arhitektist. Kõigepealt ei olnud ta kunsti peateema mitte inimesed, vaid
antiikne ja kaasaegne Rooma ja selle ümbruse vana ja uus arhitektuur. Teiseks
näeb ta professionaalina ehitisi tavainimesest erinevalt. Kuigi vahel tundub,
nagu püüaksid ta objektid füüsikaseadusi eirata, on isegi ta ebamaised vanglad
spetsialistide arvates ehitatud täiesti maistest materjalidest ning seejuures
tehniliselt õieti projekteeritud!
Samamoodi avaldub Piranesi töödes ka ta
lavakujundaja ettevalmistus, mis mõjutab kompositsioonide ülesehitust, suunab
vaataja pilgu diagonaalis (lava)sügavusse ja muudab majad pidulikeks ja
võimsateks kulissideks eluteatris.
… GRAAFIK. Oma loomult oli Piranesi siiski eelkõige sündinud graafik. Ta oli virtuoos, kes ei korranud oma tuhandes (!) ofordis juba kord omandatud võtteid, vaid varieeris oma kunstnikukäekirja vastavalt meeleolule ja teose teemale. Tema uurimusliku eesmärgiga loodud tööde teostus on teaduslikult täpne, kuiv ja lineaarne. Müstilistele “Vanglatele” iseloomulikud pikad intensiivsed joontevihud on spontaanse, otse alateadvusest väljavoolava hetkeinspiratsiooni tunnuseks. Jõulises, mahlakas laadis linnavaadetel näeme seevastu musta tooni sellist varjundirohkust, et need mõjuvad kohati peaaegu värvilistena.
… TEADLANE. Piranesi oli teadlane
nii otseses kui ka eriti ülekantud mõttes. Nagu paljud kaasaegsed, unistas ta
möödunud aegade teistest kultuuridest, millega saavutatakse kontakt vaid
arheoloogia kaasabil. Jäädvustades leide ning uurides muistseid ehitusviise,
osales ta sageli tõelistel väljakaevamistel. Piranesi 1756 ilmunud
neljaköiteline uurimuslik gravüürikogumik “Rooma muinsused” tegi tast ühe
juhtivama antiigitundja Itaalias.
Teiseks kujunes ta looming omamoodi
vaimseks arheoloogiaks ehk teisisõnu inimeses endas peituvate, kuid sellal
ammu-unustatud (antiiksete) väärtuste ülesleidjaks. Just sealt pärineski ju
valgustusajastu unistus Vana-Rooma “kuldajast”, mille uurimine ja
tundmaõppimine süvendas usku demokraatia, õigluse ja korra võimalikkusesse
kaasajalgi.
… MÕTLEJA. Erinevalt ajajärgu üldisest hoiakust puudub tal
sentimentaalsus ning ta ei haletse ei lagunevaid ehitusmälestisi ega neis
pesitsevaid vaeseid. Samas pole ta laad pelgalt fikseeriv, pigem filosoofiline.
Uurides, mis on siin ilmas mööduv ja mis on jääv, proovib ta aru saada elu
lõputust ringkäigust ning näha nii hoonete kui ka inimeste fassaadi taha
peidetud olemust.
… PSÜHHOANALÜÜTIK. Piranesi võib näidata meile
päikesepaistet, mis mõjub kui tulevikulootus, ning kujutada varemetest tõusvat
elu kui usku hariduse ja mõistuse võitu. Aga ta võib viia vaataja ka
maa-alustesse hiigelvanglatesse nagu oma ajastu kollektiivsesse alateadvusse,
kus peidavad end vangistatud vabaduseiha, allasurutud demokraatiavajadus ning
tagakiusatud eneseväärikus.
… TÕELINE ROOMLANE. Olles sündinud ja kasvanud Veneetsias, linnas, kus ranget ja väärikat antiiki asendavad maalilised kanalid ja neil peegelduvad õhulised paleed, tunnetas ta Rooma kui linna omapära sellega harjunud kohalikest intensiivsemalt. Loomulikult ja vabalt ühendas ta oma teostes siinse mineviku ja oleviku. Seepärast ei mõjugi ta peamiselt antiikmälestisi tutvustavates sarjades võõrana ei baroksed ehitised ega ka pühamu küljes lehviv pesu.
… ÕPPEJÕUD. Piranesi ainus
tõeline õpilane oli ta poeg Francesco, kellest samuti sai graafik. Ta ei
pidanud kuskil loenguid ega rajanud isegi oma koolkonda. Ja ometi oli ta
hinnatud õppejõud ühes ainulaadses õppeasutuses, mida ta oponent Johann
Joachim Winckelmann nimetas “kogu maailma kõrgkooliks” ja “Euroopa
akadeemiaks”. See kool oli Rooma, Igavene Linn, mille vaatamisväärsusi oma
gravüüride kaudu tutvustades andis ta uute põlvkondade kasvatamiseks enam kui
paljud tõelised õpetajad.
… MEEDIATEGELANE. Paljude Piranesi kaasaegsete
arvates suutis ta estampide vaatlemine asendada Rooma külastamist. Tänapäeva
inimeste silmiski sarnanevad need kaadritega Roomat ja antiiki käsitlevast
põnevast õppefilmist. Seega on vana graafika mitte ainult fotode asendaja, vaid
ka nüüdisaegsete meediate eelkäija ning Piranesi looming kui 18. sajandi
televisioon, mis vahendas inimestele muuhulgas teadmisi ammukadunud
kultuuridest.
… MODERNnE INIMENE ja seda nii oma ajastu kui isegi
tänapäevases mõttes. Seetõttu ei kanna ta ainsal tema eluajal valminud portreel
korraliku kodaniku moodi patsiga parukat, vaid näitab vabameelselt oma
hõrenevat juuksevaru.
Ühtlasi on teada, et ta kirglik, ülevoolav
temperament ning taltsutamatu tegutsemistung tingisid nii ekstsentrilise
elustiili, mil polnud midagi ühist isikupära allasuruva valgustusaegse
kombeõpetusega.
Oma ajast tunduvalt ees olid ta seisukohadki, mis
vastandusid Vana-Kreekat absolutiseerivale teoreetikule Winckelmannile. Viimane
väljus küll diskussioonist võitjana ja sai uue stiili – klassitsismi
peaideoloogiks, kuid paari põlvkonna möödudes osutusid õigemateks siiski
kunstniku seisukohad.
Erinevalt oma vastasest ei otsinud Piranesi nimelt
antiigist mingeid kättesaamatuid ideaale, mille jäljendamisega loodeti
saavutada täiuslikkust. Mõistes, et tagasiteed minevikku ei ole, kujutas ta
kaasaja saavutusi Vana-Rooma omade kõrval kui võrdväärseid.
… EDUKUSE
ETALON. Olles mõnes mõttes pigem 20. kui 18. sajandi inimene, kuulub ta nende
hulka, keda siinmail nimetatakse tegijateks. Toetudes vaid oma andele ja
ettevõtlikkusele, võis ta saavutada kõik, mida seni pakkusid oma kangelastele
vaid muinasjutud.
Olles nii kunstnikuna kui oma loomingut ise trükkiva ja
müüva ärimehena väga edukas, sai ta kuulsaks ja rikkaks (elades lõpuks isegi
talle kuuluvas lõbusa nimega palees – Palazzo Tomatos). Ta abielust võrsus
kaheksa järeltulijat, kellest kaks poega suundusid ärist poliitikasse.
Erinevalt oma paljudest kolleegidest oli ta loojana nii iseseisev, et ei
sõltunud mitte tellijatest, vaid pani need õhinal ootama, mida temal oli neile
pakkuda.
Ja peale selle kõige oli ja on Piranesi…
…MÜÜT. Piranesi ja ta looming muutusid legendaarseks juba ta eluajal. Üle Euroopa osteti temalt massiliselt kõike – üksiklehti, sarju, albumeid. Neist vaimustusid nii idealistlikud antiigiihalejaid kui ka tulu ihkavad antikvaarid, nii trenditeadlikud aadlikud kui asjatundlikud haritlased.
“Unistuste arheoloogi” Piranesi müüdiga on võimalik tutvuda ta 21 originaalteose vahendusel 15. septembrini Väliskunsti Muuseumis Kadrioru lossis.