30.03.2007, 00:00
Kõigi võimaluste Meka
Kalev Kask julgustab Eesti ettevõtjaid laienema Silicon Valleysse, et luua sidemeid sealsete eri valdkondade tippesindajatega ning nende abil tooteid ja teenuseid kiiresti laia maailma levitada.
Silicon Valleyst ja San Francisco lahe piirkonnast tervikuna on tänaseks
päevaks kujunenud samasugune koht nagu Medicite valitsemise ja
renessansiaegne Firenze, kuhu ligi 500 aastat tagasi tänu suhteliselt
liberaalsele, teadmisi omandama innustavale õhkkonnale ja sama
suundumust toetavale kapitalile koondusid Euroopa ehk tolleaegse juhtiva
tsivilisatsiooni loovamad mõtlejad ja innovaatorid. Tollal avastati
palju põhjapanevat ning teadus ja tehnoloogia astusid edasi suurte
sammudega.
Tänases, oluliselt laienenud maailmas on sarnaselt
keskse, kuigi Firenzest võrreldamatult suurema koha omandanud killuke
Californiast San Francisco lahe ääres.
Avatud
keskkond
Põgusal vaatlusel on lihtsaim eeldada, et
kõik saab alguse ja sõltub vaid rahast. Kuid raha on ka New
Yorgis, Londonis ja isegi Brüsselist jagatakse seda nüüd koos
viisaastakuplaanidega. Innovatsioonipõhise majanduse osakaal kasvab aga
endiselt ainult seal, kus raha läheb betooni asemel inimestesse ja kus
inimestega, kes midagi teha suudavad, vastavalt ümber käiakse.
Silicon Valleyst on saanud Economisti parafraseerides “ainuke
koht planeedil Maa, kus olulisem kui su päritolu, peaehe või
riietus on see, kui head mõtted ja oskused sul on”. See pole
juhtunud mitte ainult tänu viimase nelja aastakümnega sinna kogunenud
asjatundliku ja globaalse võrgustikuga kapitalile, vaid liberaalsuse,
tolerantsi, teadmiste ja kompetentsi hindamise ülekaalule rahvuslike,
kihelkondlike või muude selles kontekstis pseudonäitajate üle.
See on eeldus: suhtumine, milleta ilmselt oleks raske olnud koguda
Californiasse elama ja töötama rohkem Nobeli preemia laureaate kui
kogu ülejäänud maailmas kokku. Suhtumine, milleta ei saabuks
siia igast maailma nurgast üha uued “kullaotsijad” uusi
ettevõtteid looma, milleta poleks võimalik erakordselt
elujõuline, võimsalt taastootev teadmistepõhine majandus.
San Francisco Chronicle kirjutas mõne aasta eest, et 70% Silicon Valley
ettevõtete tippjuhtidest on sündinud väljaspool Ameerika
Ühendriike.
Innovatsioonipõhise majanduse seisukohast
loodavat väärtust võiks illustreerida see fakt, et Silicon
Valley arvestuslik aastane rahvuslik koguprodukt on ligi 400 miljardit dollarit
(üle poole Venemaa näitajast) ja seda tilkagi naftat või
kildugi “vereteemanti” eksportimata: kõik on loodud
intensiivse intellektuaalse omandi ning inimkapitali kasutuse põhjal.
Millest siis ikkagi konkreetsemalt koosneb see unikaalne seisund,
mille nimeks on Silicon Valley? Miks on just siia – nagu ma ühte
kohalikku meest saunalaval kuulsin ütlemas – “maailm kokku
tulnud”? Mida sellest õppida? Kas seda on võimalik
kopeerida?
Riske soosiv ettevõtluskeskkond, tavatult tihe ja
barjääritu iseorganiseeruv side ideede ning rakenduse,
ülikoolide ja ettevõtete vahel on siia saabunule kiiresti
äratuntavad Silicon Valley iseärasused. Nagu ütles üks mu
Hiina päritolu riskikapitalistist sõber peaaegu esimese asjana, kui
ma olin ta Chicagost saabununa San Francisco lennujaamast peale võtnud:
“Siin olles on peagi selline tunne, et absoluutselt kõik on
võimalik.” Seda lauset olen kuulnud paljude suust ja seda
suhtumist on võimalik kopeerida ka Eestis.
Lisaks
mängib tähtsat rolli keskmisest märkimisväärselt
suurem äriline, turunduslik ja intellektuaalse omandi käsitluse
kogemus, mis on hädavajalik terade sõkaldest eraldamiseks, et
sõelale jääksid parimad, ning aitab vältida liiga pikka
tatsamist lootusetuse või
teadmatuse miiniväljadel. Selline kogemus aitab ka paremini ära
tunda, milline idee on sobiv pigem akadeemiliseks uurimistööks ja
millest võiks kujuneda turustatavat toodet või teenust pakkuv
ettevõte.
Ülioluline on teadlaste, inseneride,
turustajate ja turuvisionääride ning loominguliste patendiadvokaatide
olemasolu, nende sümbioos ja tihe vastastikku kasulik suhtlus. Isiklikult
võin öelda, et minu liiga pika haridustee vältel pole olnud
paremat kohta, kus iga päev kelleltki midagi uut õppida või
kõrva taha panna, kogemusi omandada ning neid kohe rakendada.
Kõrgetel pööretel jätkuv globaliseerumine Silicon Valleys
viitab ainult sellele, et ma pole ainuke ning kõigil sõltumata
päritolust on võimalus siin enam kui mujal oma püüdlusi
realiseerida.
Ideede ning ettevõtmisjulgusega inimesed mitte
ainult kolmest kohalikust tippklassi ülikoolist (Stanford, Berkeley,
UCSF), vaid kust iganes – Indiast, Hiinast, Euroopast, Venemaalt, ka
Eestist – leiavad kuulaja kõrva ning abistava käe erinevate
innovatsioonile loominguliselt orienteeritud toiduahela osaliste –
riskikapitalistide, pankurite, advokaatide hulgast. Ilma sellise toetava
infrastruktuurita ei jõua ükski idee mõttest kaugemale.
Kindlasti oleks suhtlusest nende inimestega kasu kõigil Eesti
teadmistepõhistel ettevõtjatel, et saada kogemust ja
ettevõtteid keerulistes vetes edukalt navigeerida. Sellel on suur vahe,
kas õppida eesliinil võitlevatelt praktikutelt või kuulata
järelkaja mõnes sammaldunud, introvertses koolimajas.
Palju uudishimulikke
Silicon Valleys on lihtsam oma
ideid tutvustada kui Brüsselis või Londonis, sest kompetentseid
kuulajaid ja arusaajaid kõrvu on enamasti oma ala tippekspertidest
riskikapitalistide ja teiste “lisaväärtusega” investorite
hulgas rohkem, nägusid tehakse ja poose võetakse vähem.
Otsivad ju siinsed investorid investeerimisvõimalusi
nüüd juba üle kogu maailma, et tuua ideid neid pärssivatest
kohtadest kõige viljakamasse pinnasesse. Kui Hotmail, eBay, PayPal,
Genentech ja palju teisi loodi siin, siia saabunud haritud ettevõtlike
inimeste poolt, siis Baidu leiti Hiinast, nagu ka Skype Euroopast. Indialastel
on oma ettevõtete ja teiste sidemete ning võimaluste
tutvustamiseks ellu kutsutud suur konverentside seeria “TieCon”.
Kuigi demograafilistel põhjustel on suurima potentsiaaliga
India ja Hiina, on viimasel ajal siiski nähtud, et Ida-Euroopas ning
Venemaalgi veel üht-teist leidub ning sealseidki ettevõtjaid on
hakatud esitlustele kutsuma. Hea meel oli näha, et Trigon Martinson oli
mullu ühel sellisel üritusel esindatud, aga osalejaid võiks
olla enamgi ja suhtlus organiseeritum.
Vahetu suhtlus inimestega,
kes aitaks sul tuultele avatud päris maailmas orienteeruda, on
hädavajalik. Ka negatiivse vastuse korral on asjatundlik tagasiside
äärmiselt kasulik, et edasiliikumiseks vajaduse korral
äriplaanides korrektiive teha. Sellist kogemust või tagasisidet on
Eestis igal teadmistel baseeruval või alles loodaval ettevõttel
hädasti vaja, et “suurt pilti” näha, et
konkurentsivõimeliste toodete ja teenustega eksportturule tulla. Mida
varem, seda parem, et leevendada Eesti ettevõtete ning eriti
tehnoloogiatesse ja innovatsiooni raha paigutavate inimeste ning asutuste
rahvusvaheliste turustusoskuste alast mahajäämust.
Turu
tundmaõppimine on väga kulukas ja aeganõudev. Veel enam
nõuab raha ja aega, et saada jälile, millised uued turud
võiksid tekkida ja kuhu enne teisi liikuda.
Uute turgude ignoreerimine maksab tavaliselt valusalt kätte –
ettevõtted (ja investeeringud) lihtsalt haihtuvad.
Õppimisvõimelisi, töökaid ja tähelepanelikke aga
saadab edu.
Silicon Valleys pakutavast paremaid kontakte on
väga raske leida, sest siia on kokku tulnud kogu maailm ja siit saab
sidemed kontsentreeritult, kerge vaevaga kätte. Vastavate kontaktide
loomiseks on vajalik dünaamiline, siinsesse keskkonda sulandunud esindus,
mille kaudu oleks ettevõtjatel Eestis võimalik
süstemaatiliselt asju ajada, et ennast näidata, investeeringuid saada
ja turgu kombata.
Täiesti selge on tänane trend, kus
järjest enam Euroopa innovatsiooniettevõtteid otsib
juurdepääsu Ameerika kapitalile ja turule. Euroopa turu killustatuse
ja adekvaatse kapitali vähesuse tõttu ei olegi praktiliselt
valikut, kui ettevõte tahab liikuda varase produkti arenduse staadiumist
turueelse produkti arendusse või isegi turustusfaasi.
Näiteks ettevõtete peakorterite ületoomine Prantsusmaalt,
Rootsist, Soomest, Šveitsist ja isegi Inglismaalt USAsse on olnud
praktiliselt ainuke võimalus sealsetele biotehnoloogiasektori
ettevõtetele saada juurdepääsu piisavale kapitalile, et
suhteliselt kulukat tootearendust ellu viia. Sellise käekäiguga on
mõistlik varakult arvestada ja ka Eestil tuleb teistega sammu pidada, et
rongist mitte liiga kaugele maha jääda. Vaja on suhelda ja
õppida, eriti kui seda saab teha Silicon Valleys.
Kalev Kask
EGeen International Corp, tegevdirektor