Vana Toomas annab teada
Inglismaalt, Cornwallist pärit Tom Middleton on varsti 20 aastat
produtseerinud muusikapalasid pea igasse elektroonilise muusika lahtrisse.
Isegi kui me ei tituleeri teda revolutsiooniliseks suurkujuks, on ta siiski
suurkuju. Suurkujuks nimetatu peab omas vallas olema maha saanud
tööga, mida hakatakse klassikaks pidama. Tom Middletonil on neid
teoseid mitu.
Enamiku aja 90ndatel tegi Tom muusikat koos paarimees
Mark Pritchardiga. Projekte oli palju ja püüti mitut sinilindu
korraga. Alias’ed ja stiilid nagu Chameleon ja jungle, Global
Communication, Reload ja ambient house, Jedi Knights ja electro-techno, pluss
oma plaadifirma Evolution Records, remiksid jne.
Hiljem hakkas Tom
üksinda töötama ja tema olulisemate plaatide nimekirja vaadates
võiks oletada, et loominguline kõrgpunkt oli
soolokarjääri ajaks möödas. Ometigi on Tom Middleton
seniajani oma alias’te, nagu Cosmos ja Amba, nime all usin musalooja.
2007. aastal peaks ilmuma Amba debüütalbum “Lifetracks”
ja samuti paar Tomi kompileeritud kogumikku, mis, kinnitan pitseriga, on
kindlasti põnevad, sest, oh my gosh, Tom Middleton ON musatark.
Sinu kahe projekti nimed on E621 (naatriumglutamaat) ja Secret
Ingridients. Viitavad need otseselt toiduainetele või on mõttes
ikkagi üüratut muusikaookeani uurida?
Täpselt nii,
mõte on alati üüratu muusikaookeani uurimises. E621 on toidu
puhul maitsetugevdaja, kuid mulle huvitav kontseptsioon. Mark Pritchard
tegutses juba enne minu tulekut Reloadi nime all ja mina olin tema muusikale
selle maitsetugevdaja.
Oled sa produtsendina iseendaga
konfliktis ka, et tahaks helisid nupukeeramisega ära retsida ja samas
jääda rahulike helide manu?
Ma arvan, et olukord peab
balansis olema, ma kutsun seda chiaroscuro’ks – mäng valguse
ja pimedusega. Minu jaoks ilmub chiaroscuro igasuguses muusikas, vahel on
muusikas rohkem valgust ja vähem varju, vahel vastupidi. Seega, kui
pimedus on meeleolu, näiteks helide ära retsimine, siis selline
muusika oleks uurimus pimedusest, ja vastupidi. Igal isiksusel on valgem ja
pimedam pool, loomulik polaarsus.
Sa tähistad oma musaga siis eelkõige
fundamentaalseid asju?
Absoluutselt.
Kas sa saad oma loengutel Red Bull Music Academy (RMBA) raames
piisavalt tagasisidet?
Täiesti. Kui ma pidasin esimese
loengu RBMA käigus Londonis, siis mängisin üht pala
jaapanlaselt Isao Tomitalt, kes interpreteeris klassikalist muusikat
süntesaatoritega, ja mõned inimesed hakkasid seda kuuldes nutma.
Muusikaajaloo kontekstis mõjutas see selgelt neid emotsionaalselt ja see
oligi antud harjutuse point, et muusika võib sind puudutada üdini,
mõnel juhul pisarateni.
Kas on tõesti oluline
Tom Middletonist rääkides iga kord jõuda lauseni
“See on see tüüp, kes tegi Richard D Jamesiga esimese Aphex
Twini EP “Analogue Bubblebath”?
Arvan, et märksa
olulisem on rääkida sellest, et kui ma Richardiga kohtusin, siis ta
õpetas mind muusikat produtseerima ja tema oli mu esimese teose
produtsent. Selle “Analogue Bubblebathi” EP peal on lugu
“Entrance to Exit”, mis valmis minu toodud sämplitest. Richard
aitas luua mu esimese musateose, minu esimese heliretke. See, et ma olen
sündinud temaga samal päeval ja samal aastal, on puhas kokkusattumus.
Annaksid sa peksa sind konformistiks nimetavale
tüübile?
Kas ma annaksin peksa? (üllatunult)
See on standardne rokenrolli küsimus.
(naerab) Ma ei pea end konformistiks. kui ma oleksin konformist, siis ma
teeksin ilmselt igavesti ühes ja samas stiilis muusikat.
Ühesõnaga, ma poleks selle tüübiga nõus. Minu
vaade muusikale põhineb minu isiklikel muusikalistel
tõekspidamistel ja traditsioonidel. Ma usun, et nii on igaühega,
kes on truu oma traditsioonidele ja asjadele, mida ta armastab – see on
muusikaline terviklikkus.
Möödunud aastal
räägiti, et funky house võtab grime’i positsiooni
Londonis üle, konflikt skenede ja publiku vajaduse vahel?
See on muusika loomus, et meedia kargab mingile uuele asjale mõneks
ajaks turja, kuid kui suured plaadikompaniid ei karga, siis
läbilööki ei pruugi tulla ja musa läheb tagasi
underground’i.
...ja kaob?
Mitte
ilmtingimata, tavaliselt sünnib metamorfoos millekski muuks. Ma näen
grime’i muutumist, olen jälginud selle arengut, see on väga
huvitav liikumine ja praegu on grime’il murdehetk. Isiklikult huvitun
pigem dubstep’ist kui grime’ist. Kuid dubstep on väga
kontekstuaalne ja töötab minu jaoks hästi suure
soundsystem’iga pimedas ruumis.
Oled remiksinud
mitmeid staare: Depeche Mode, Prince, Underworld, The Rapture jt.
Võiks me remiksimist vaadelda kui second hand produktsiooni
või...?
Ma ei pea seda second hand loominguks, remiksimine
on ikkagi kunstivorm iseeneses. Mitmetel puhkudel ei meeldi mulle remiksid
põrmugi, isegi idee remiksimisest ei meeldi. Eriti kui puudub
mõttekas sisu. Kuid kui mind palgatakse remiksi tegema, siis
püüan võimendada emotsioone. Kogu mu eesmärk seisneb
emotsioonide helilises väljendamises, mind huvitab vaid tekkiv tunne.
Üks aktuaalne hitt räägib meile, et “Thou
shalt not make repetitive generic music”? Oled
nõus?
(kõva naer) Eiii, see on tobe. Me armastame
kordust, kordamist muusikas, kogu korduse mõte ongi nauding
groove’ist ja tsüklitest, siseneda protsessi ja lasta sel areneda.
Kes on sinu jaoks hetkel olulised produtsendid?
Alles hiljaaegu sai mulle teatavaks selline mees nagu Jon Hopkins. Ta on
teinud koostööd Brian Enoga ja pandi nüüd Coldplayd
produtseerima. Ta on 27aastane ja töötab ainu
lt arv
utiga. Kuigi klassikalise muusika taustaga, on tal sarnane tunnetus nagu Aphex
Twinil, Warp Recordsil ja IDMil – dekonstrueeritud digitaalne saund. See
on väga harmooniline, rikas, hästi arranžeeritud ja orkestreeritud.
Mulle kui õppinud tšellistile on see väga veetlev. Üks
minu muusikalisi eeskujusid on Brian Eno ja Jon Hopkins esindab peaaegu
sellise lähenemise järgmist tasandit.
Kas sa oled
kuulnud ka eesti elektroonilist muusikat?
Täna õhtul
(intervjuu toimus 18. aprillil – toim.) kuulsin just Eesti artisti
Kalvikut. Ta sämplis betoonitehast ja rakendas house’i tempot. Ta on
ilmselgelt huvitatud nii house’ist kui keskkonna ambient’ist ja
nende kokkusegamine on äärmiselt huvitav. Olen tegelikult väga
huvitatud kohaliku muusika kuulmisest, nii et märgi ära mu myspace
aadress: www.myspace.com/tommiddleton .
Mida on
oodata sinu ülesastumisest 2. juunil Von Krahlis?
Ma
armastan väga erinevat muusikat, mu stiil on loomult väga
eklektiline. Mind esinema kutsunud DJ Meri rääkis, et tallinlased on
avara muusikalise maitsega ja pole vajadust hitte mängida. Olen väga
elevil, sest kui keegi ütleb, et sa võid mängida sügava
ja muusikalise seti, siis see tähendab rohelist tuld! Saan välja
otsida mõned eriti ilusad palad, mis oleksid antud kontekstis
mõjusad. Eriti kui inimesed tulevad samavõrd kuulama kui
pidutsema. Kui inimesed tulevad ka kuulama, siis võin valida
hämmastavaid palasid.
* Tom Middleton esineb DJ-setiga
laupäeval, 2. juunil Von Krahlis üritusel “Tallinn
Express”.
Aphex Twin “Analog Bubblebath”
EP (1991) [Mighty Force]
Reload “Collection of short stories”
(1993) [Infonet]
Global Communication “76:14”
(1994) [Dedicated]
Jedi Knights “New School Science”
(1996) [Evolution]
“The Trip vol.1”,”The Trip vol.2” Navigated by Tom Middleton
(2004 ja 2006) [Family