Kuhu nüüd?
Vaatluse all on neli seadet/tarkvara, igaüks eri liigist.
Peugeot 407 navi (tüüp RT4, valmistaja MagnetiMarelli) on autosse
sisse ehitatud. Clarion MAP 770 esindab järelturul müüdavaid
navisid, mida saab ka jalgsi või jalgrattal liikudes pruukida. Autoroute
2007 on Microsofti tuntud tarkvara uusim versioon, millel nüüd ka
hääljuhtimine ja võib seega töötada nagu
klassikaline navi. Neljandana astub üles kodumaise kõrgtehnoloogia
üks tippsaavutusi, Regio CD-atlase versioon 4.0.
CD-atlas ei
suuda küll öelda, et nüüd pööra paremale
või nüüd hoia vasakule, ent ainsana on tal olemas väga
hea ettekujutus Eesti teedevõrgust. Teiste navide kaardid (valmistajad
Navteq või Teleatlas) sisaldavad päris korralikku Tallinna plaani,
ülejäänud Eesti on nende jaoks aga enam-vähem valge laik.
Olukord siiski muutub: Teleatlase järgmine versioon sisaldab juba Tartu ja
Narva plaani ning teatud piirkondade maanteevõrk muutub samuti
nähtavaks.
Esialgu pean kõigi mittetallinlaste ees
vabandama, et võrdluskatsed piirduvad pealinnaga.
Võtsin nimelt vaatluse alla kuus linnasisest marsruuti, kõik
väikese konksuga. Peterburi maanteelt TV3 majast Eesti Ekspressi
toimetusse Narva maanteel (umbes 7 km) olen ise palju kordi sõitnud.
Konks seisneb võimalike marsruutide rohkuses.
Veerenni
keskus ja Ülemiste järve ligipääsutee asuvad
üksteisest vaid 300 meetri kaugusel. Ent piire Järvevana tee keskel
sunnib tegema suurt ringi ja tagasipööret.
Balti jaama ja
Estonia teatrit lahutab vaid 900 meetrit vanalinna, aga kas sealt ka autoga
läbi pääseb?
Kui pika maa pidi läbima Postimehe
auto, kui viis reporteri Maakri tänava toimetusest Karu tänavale
sünagoogi avamisele?
Ning lõpuks pähkel
Mustamäe jalamilt. Kuidas pääseda Nõmme ujula
lähedalt Trepi tänavalt Glehni lossi juurde ja tagasi? Mainitud Trepi
tänav on nimelt autoliiklusele suletud.
Kohati
üksmeelsed, kohati eriarvamusel
Mis siis selgus? Trepi
tänava ümbruse osas langesid kõigi nelja katsealuse arvamused
üllatavalt ühte: õige tee kulgeb läbi Nõmme.
Üsna keerulist, väikesi kõrvaltänavaid sisaldavat trassi
mööda. Ainsaks erandiks oli Clarion, mille meelest võinuks
Trepi tänavast rahulikult üles sõita (aga mitte alla).
Seevastu Maakri ja Karu tänava vahele leiti neli täiesti
erinevat teed. Ainsana osutus läbitavaks Clarioni pakutu. Ent tema ei
teadnud lühima teekonna saladust – tuleb sõita läbi Pro
Capitali maja õue. Peugeot ja Autoroute tahaksid läbida Stockmanni
parklat, Regio aga liikuda ühesuunalisel Maakri tänaval valepidi.
Clarion suutis ka leida nipi, kuidas Balti jaamast Estoniasse
pääseda – ei tohi vanalinna trügida, vaid tuleb Mere
puiesteed mööda ringi sõita. Ülejäänud kolm
teejuhti saatsid sohvri vanalinna keelumärkidest moodustatud tupikusse.
Veerenni-Järvevana küsimust keeldus Regio menetlemast:
CD-atlas ei lubanud maha märkida marsruudi alg- ja lõpp-punkti,
sest need asuvad väljaspool tänavaid. Peugeot ja Autoroute tegid
tagasipöörde Pärnu mnt - Järvevana tee ristmikul, Clarion
natuke lähemal Tallinna piimatööstuse sissesõidu ees.
Keelatud see ei paista olevat, vähegi tihedama liikuse korral aga osutub
ilmvõimatuks.
Ideaalset navi pole veel
olemas
Kasutamismugavuse poolest asuvad Peugeot ja Clarion
enam-vähem samal tasemel. &a
mp;U
uml;hes punktis on üks tugevam, teises jälle teine. Clarion
“mõtleb” tänu kiirele protsessorile kärmemalt ja
häälega antavad käsklused on paremini ajastatud. Peugeot’l
on aga ekraan neli korda suurem ja navi ei nõua mingeid lisaseadmeid.
Clarionil on kindlasti vaja hoidikut, soovitavalt ka akulaadijat (sisalduvad
komplektis) ning seade ise tuleb autost lahkudes kaasa võtta. Ka
puutetundlik ekraan pole alati täpne ning mõned käsud kipuvad
krooniliselt sassi minema.
Seevastu evib Clarion hulka
lisafunktsioone. Ta oskab muusikat mängida ja pilte näidata ning saab
neli tundi hakkama ilma välise toiteta. Ka andmebaas on tal vägevam
ja navit saab Bluetoothi abil mobiiltelefoniga paari panna. Ekraanil huvipunkti
sümbolit (näiteks hotelli või autotöökoda) klikates
saab sinna otsekohe helistada.
Kiirusi ja võimalusi
võrreldes tuleb mainida, et üldiselt on autofirmade
“originaalnavid” kaks-kolm aastat järelturul pakutavatest
vanemad. Põhjus: uus seade nõuab esmalt autoga kohandamist ja
seejärel põhjalikke katsetusi.
Arvutistki
tõuseb abi
Autoroute ja Regio on kõige odavamad,
sest riistvara tuleb juurde osta minimaalselt. Marsruudi saab ka ilma
GPS-vastuvõtjata valmis joonistada, selle olemasolu annab
võimaluse reaalajas toimetada. Teisest küljest kinnitavad
programmid reeglit, et universaalsed seadmed ei suuda ühtki funktsiooni
täita spetsiaalriistadega võrreldaval tasemel.
Autoroute
töötab nagu tavalised navid, ent jagab käsklusi harvemini ja
kipub nendega hilinema (ehk aitab, kui muud rakendused arvutis kinni panna?).
Kui juht peaks etteantud teelt kõrvale kalduma, siis Autoroute ainult
hoiatab, ent uut teekonda ei arvuta. See-eest lubab ta teekonnapunkte üsna
vabalt liigutada. Kasutajaliides on küll natuke kohmakas, ent siiski
peajagu üle Clarionist ja Peugeot’st.
“Tutvuse
poolest” võrdlusse võetud Regio CD-atlase kohta kehtib
enam-vähem kõik Autoroute’i kohta öeldu. Vaid
teekonnapunktide paikapanemisel on Regio pirtsum ja see raskendab tema
kasutamist (Tal)linnas. Ent kogu ülejäänud Eestis on CD-atlas
ainuke neljast, millest üldse mingit abi tõuseb.
Hääljuhtimine küll puudub, orienteerumine toimub kaardile
joonistatud ideaalmarsruuti ja tegelikku liikumisteed võrreldes.
Sülearvuti kasutamine eeldab minu meelest kaassõitja
olemasolu. Rooli tagant ekraanile piilumine on ohtlik, nuppude näppimine
veelgi enam. Ka tavanavi seadistamiseks tuleks auto peatada, sõidu ajal
peaks ilma kõrvalise abita hakkama saama. Ergonoomika osas sisseehitatud
navile vastaseid pole, ent veel kord – ÄRGE NÄPPIGE NUPPE
SÕIDU AJAL!
Navitarkvara pakutakse ka pihuarvutile ning seda on autos läpparist märksa mugavam käsitseda. Samas on PDA-l olemas enamik navi puudustest, lisaks veel väiksem ekraan.
Mobiiltelefoni tarbeks on olemas suisa tasuta naviprogramme. Ent tasuta lõunaid mitte – kuna töö eeldab pidevat kaartide allalaadimist, läheb kasutamine üle mõistuse kulukaks. Väike ekraan ei pruugi isegi segada, sest kuvama ei pea kogu kaarti – piisab ristmike kujutisest.
Ekraaniga GPS ei oska küll käsklusi anda, kuid kui sinna kaart sisse laadida, saab seda kasutada umbes nagu CD-atlast. Pisikese GPSiga saab liikuda ka autota.
CD-atlast pakub ka Läti Jana Seta, nende kaardid aga hõlmavad kogu Baltikumi (hind 2300 krooni).
Ning lõpuks eksisteerib ka hulk online-planeerijaid (näiteks viamichelin.com). Paned kodus marsruudi kokku, trükid välja ja lased kaassõitjal paberilt ette lugeda. Vanamoodne, ent see-eest ei maksa pennigi.
Kiire ülevaade
| Peugeot RT4 | Clarion MAP770 | Microsoft Autoroute 2007 | Regio |
Liik | Kõvakettaga sisseehitatud | Kantav järelturu | Navi- ja kaardi- | Kaardi- |
Vajalikud lisad | Auto | Kõik olemas | Sülearvuti, GPS- | Sülearvuti, GPS-vastu- |
Head | Seadistamis- | Kiirus, auto- | Hind, | Hind, |
Vead | Hind, vana mudel, vähe teid | Väike ekraan, vähe teid | Vähe teid, aeglane | Puudub hääl- |
Kasutatav | Tallinn, Euroopa | Tallinn, Euroopa | Tallinn, Euroopa | Eesti |
Hind | 35 000.- (paketis audio- | 8360.- | Alates 840.- | 990.- |