Elava klassiku muuseum Emajõe Ateenas
Kui Haapsalus on Evald Okase muuseum, siis Tartus on vaikselt
tegutsenud Endel Taniloo muuseum.
Skulptor Endel Taniloo (84) kannab
kõlavat tiitlit – Eesti vanim tegevskulptor. Tema pagasisse kuulub
ligi 1000 tööd ja 40 näitust. Auväärses vanuses on ta
saanud hakkama isikliku majamuuseumi avamisega ja suvekodusse sauna
ehitamisega. Hiljuti tegi ta loomingus kannapöörde ja suundus
modernistliku vormiüldistusega traditsioonilise skulptuuri juurest
sürreaalsete postmodernistlike installatsioonide poole.
Taniloo ei näita välja mingeid märke
vananemisest. Eesti mehe keskmine eluiga on väidetavalt kusagil 65 kandis,
Taniloo saab tuleval jaanuaril 85-aastaseks, ületades Eesti keskmist meest
20 aastaga. Ta on nii energiline ja intensiivne, et enne oma silmaga veendumist
ei usukski.
Tema samm on kõvasti kepsakam keskmise Tartu
tudengi omast ja käepigistus sitke ja konkreetne – ärgem
unustagem, tegemist on tegevskulptoriga ja see eeldab füüsilist
vormisolekut.
Taniloo viimane suurem töö on president
Arnold Rüütli pronksbüst, mis Presidendi Kantselei tellimusel
augustis Kadriorusse presidendi lossi aeda paigutatakse ja mille jaoks praegu
sobivat tähtpäeva otsitakse. Skulptor on Rüütli vana tuttav
Tartu aegadest ja skulptori valik oli olnud just tema mõte.
Kuid siinse artikli kirjutamist suunas see, et viimased kolm aastat on Endel
Taniloo pidanud Tähtvere serval Jakobi mäel isiklikku
ateljee-muuseumi, mis asub baltisaksa nimeka kunstnikedünastia von
Kügelgenide poolt 1811 ehitatud majas Jakobi 35. Pealtnäha ei oskaks
seda ühekordset puumaja milleski erilises kahtlustada. Kui fotograafiga
intervjuuks 15 minutit varem kohale jõuame, teeb üks meesterahvas
värskelt üle värvitud fassaadi kallal veel viimaseid
viimistlustöid. Taniloo ütleb telefonis, et ootab meid täpselt
õigeks ajaks ja on hetkel Annelinnas asuvas ateljees ametis
Rüütli büsti pronksivalamisega – Tallinnast on meister
kohale tulnud. “Kas maja juures ehitustööd ikka
käivad?” tunneb ta veel telefonis huvi.
Maestro saabub
täpselt kokkulepitud ajaks nagu tõeline staar – tema kannul
tõttab iga liigutust filmiv kaameramees, kes on jäädvustamas
Rüütli kuju valmimist.
Avar ruum, kus Taniloo eksponeerib
ülevaadet oma loomingust (skulptuurid, kavandid, joonistused,
installatsioonid), on silma järgi umbes 60-ruutmeetrine võlvlaega
ja uhke 19. sajandi algusest pärit kaminaga stiilne klassitsistlik saal,
kus ta on elanud 16. eluaastast saadik – alates 1939. aastast. Selles
saalis on ta naise võtnud, seal on surnud tema isa.
Samas on
sündinud 19. saj lõpus Konstantin von Kügelgeni tütar
Sally von Kügelgen.
Umbes 200 tööd esitledes laseb
Taniloo käiku aastakümnete jooksul ja erinevate auditooriumide peal
lihvitud esitlemisoskuse, tema jutud on värvikad, kaasahaaravad ja
nutikad. Meie paaritunnise kohtumise jooksul ei teki ta sõnadevoolu
peaaegu ühtki pausi. Samas ei ole ta igavalt heietaja tüüpi, tal
on lihtsalt palju rääkida.
Külalisteraamatus
on pikad nimekirjad kõikvõimalikest kunstitegelastest
Tartust ja mujalt, Taniloo ise on kõige uhkem uue Tartu linnapea
hiljutise külastuse üle. Muuseum on avatud kõigile
huvilistele, Hansapäevade ajal võtab Taniloo külalisi vastu
keskaegsesse kostüümi riietatuna. “Evald Okas teeb mulle silmad
ette,” arvab skulptor Okase Haapsalu-muuseumist rääkides,
“tal on terve majamuuseum, mul ainult üks tuba.” Taniloo
hoolitseb oma looming
u tutvustamise eest peaaegu ainuisikuliselt, muuseas koostab ta praegu
korralikku isikkataloogi.
Muuseum-tuba sisaldab Taniloo skulptuure
läbi seitsme aastakümne, lisaks fotoalbumid, voldikud jm
esitlusmaterjal, et anda kujuri loomekäigust täit ülevaadet.
Esindatud on muuhulgas poisikese-eas tislerist isa kõrval tehtud
puunikerdused, millega Taniloo Pallasesse Anton Starkopfi jutule läks.
“Tahusin need lepapuust loomakesed 14-aastaselt
kopsukelmepõletikus olles. 1943.a tahusin juba elevante. Samal aastal
läksin pärast Tartu Õpetajate Seminari lõpetamist nende
karudega professsor Starkopfi juurde ja küsisin, kas mul tasub tulla
skulptuuri õppima. Starkopf andis mulle kirjaliku soovituse, nii sain
õppida ühe aasta Pallases.”
Siis tuli 1944. a
minna Saksa armeesse. Taniloo ütleb muhledes, et ta teenis armees
“rehnungsführerina” ehk arveametnikuna. Kuid sellegi
pärast vangistati ta 1944 novembris venelaste poolt ja saadeti Siberisse.
Pärast Siberist pääsemist sügisel 1946
jätkas ta õpinguid Johannes Saali ja Ants Viidalepa käe all,
et teha veel Pallase vaimus hele-tumedusele üles ehitatud
söejoonistust, kuid 1952 Tartu Riiklikku Kunstiinstituuti lõpetades
oli ideoloogiline surve kunstile juba terav ja Taniloo sai instituudist lisaks
Pallase vaimule kaasa ka kohustusliku realismiõpetuse.
1997
ilmunud Taniloo kataloogis kirjutab kunstiteadlane Rait Toompere, et kujuri
loomingu nurgakiviks kujunes realistlik laad, mis monumentaalskulptuuris on
üldistuslikuma vormiga, portrees ja aktis rõhutab
lüürilist tundelaadi. Taniloo lemmikžanr on figuraalplastika, ta on
töötanud väga erinevate materjalidega ja suudab neid hästi
käsitseda. Taniloole on omane 60ndatest pärit abstraheerimise ja
geometriseerimise taotlus, lakoonilist lihtsust on ta eelistanud ka hilisemas
loomingus.
Ohtra pisiplastika – aktide,
portreede jm – kõrval on muuseumis esindatud ready made
installatsioonid XXI sajandist, mis erinevad Taniloo varasemast loomingust
oluliselt. Need on kergelt sürri maiguga ja koosnevad laokile
jäänud vidinatest ja juppidest, mida kunstnik pole raatsinud ära
visata, näiteks taies nikerdatud klaverijalgade otsa pistetud
nukupeaga.
Kunstiteadlastelt Taniloo kohta aru pärides kohtan
ettevaatlikku suhtumist. Ta ei näi olevat just lemmikskulptor, kelle
kunstiuuendusi armastatakse üles lugeda. Samas leiavad kunstiteadlased
üksmeelselt, et kuigi Taniloo ei ole käinud just avangardi
esiridades, on ta korralik skulptor, äärmiselt hea suhtleja ja soe
inimene ning tal on suuri teeneid Tartu kunstielus. Tartu Kunstimuuseumi
teadusdirektor Tiiu Talvistu räägib, et Tanilool on Tartus suur
fänniklubi, kuhu kuulub linna pigem traditsiooniliste kunstieelistustega
seltskond.
Taniloo oli aastatel 1977–87 Tartu
Kunstnike Liidu esimees. “Liidus hakkasid minu ajal toimuma
näitused kaks korda aastas. 80ndate teisel poolel saime Tartusse
sügavtrükipressid ja 1986. a sain juba kirjutada, et Tartus on
jälle oma graafika.” Tema teene on 1980ndate lõpus
maalitudengitele Tartu Kunstimajas ateljeepindade väljavõitlemine,
mis tähendas aastatepikkust tööd linnavõimude vastuseisu
murdmiseks. Ligi 40 aastat on Taniloo õpetanud Tartu kunstikoolis
klassikalist skulptuuri ning veab praegu Tartu Kunstnike Liidu seenioride
rühma, mille arvel on 17 näitust Eesti eri paigus, järgmine kohe
tulemas.
Taniloo õpilane Ellen Kolk iseloomustab teda kui
maru ja humoorikat meest, kes pole aastate jooksul justkui muutunudki: tantsib
ja mängib tänaseni koosviibimistel suupilli. Sõprade
sõnul on ta selt
skonnahing, kelle juurde suvekodusse Rutjale on lähedasemad sõbrad
alati oodatud.
Ateljee-muuseumis on ühele riiulile
ritta laotud ümmargused maakivid, millele on nägu pähe maalitud.
Taniloo näeb kivides ja puujuurikates isiksusi ja iseloomulikke
karaktereid – neid veidi edasi toksides ongi kuju käes. See eeldab
elavat kujutlusvõimet ja head läbisaamist loodusega ja annab
tunnistust skulptori universaalsetest vormiotsingutest ja huvist materjali
iseloomu vastu. Taniloo suureks kireks on ka vanavara kogumine, oma
triikrauakogu on ta kinkinud Tartu Linnamuuseumile, petrooleumilambid Eesti
Rahva Muuseumile. “Suvekodus on mul praegu näitus-väljapanek
eesti talurahva puunõudest. Eesti Rahva Muuseum oli nõus
võtma kõik potid ja pajad ja pliidirauad enda kogusse, mul oligi
ruumi vaja.”
Tanilool on mitmeid omaalgatuslikke ideid
monumentideks Tartu linnaruumis. Vanemuise ette tahaks ta merd armastava mehena
teha merejumalat. Omal ajal on talt monumentaalskulptuure tellitud ohtralt, see
on oluline peatükk tema loomingus. “Skulptuur on nii tugevalt seotud
materjaliga ja selle töötlemise raskusega, et on ikka olnud
sõltuv riiklikust tellimusest. Monumentaalskulptuur peaks olema iga
kujuri unistus ja vene võimu all oli hiigelmonumentide ja ansamblite
aeg, skulptorilt nõudis see väga head realistlikku
figuurimodelleerimise oskust,” ütleb ta ise.
Avalikud
monumendid jäävad aga paratamatult ajaloole jalgu, kui see on olnud
nii heitlik nagu Eestis. Vene ajal valminud ideoloogilised monumendid on
teadagi leidnud tänaseks sageli kurva lõpu. Taniloo suurim
töö on 1963 valminud Saaremaa 1919. aasta ülestõusu
monument, mis asus Kuressaare keskväljakul, koosnedes 40 umbes tonnisest
dolomiidiplokist ja oli 4,2 m kõrge. Taniloo räägib: “Ma
olen nüüd neid ajalooraamatuid uurinud ja selgub, et mingit
ülestõusu ei olegi tegelikult olnud.” 1990ndate alguses
hävis monument kõrvaldamise käigus.
“Kahju
jah, suur töö sai tehtud, oleks võinud ikka seda asja
arutada,” ütleb kujur leplikult. Oma hiigelmonumenti saab ta praegu
näidata vaid fotodelt.
Vana-Vigala kooli ette
tegi Taniloo 1976. a neljas elusuuruses raidkuju Mihkel Aitsami portreest, mis
on tänaseks samuti teisaldatud. “Vana-Mihkel kuulutati suureks
revolutsionääriks ja tõsteti kooli juurest ära
võsa äärde, kust Tauno Kangro ta millegipärast omale koju
viis. See on Eesti kõige suurem kivist portree, ei tea kas keegi
viitsibki kunagi enam sellist teha, peaks selle Kangro käest tagasi
küsima.” Kuju omanikuks saab tulevikus ilmselt Eesti
Ajaloomuuseum.
Kärdlas asuv 1966 valminud kuju 1941. aasta
kaitselahingutes langenud nõukogude sõjameestele seisab veel omal
kohal, kuigi Taniloo ise on selle teisaldamist toetanud ning soovitanud see
enne ära koristada, kui Euroopa Liit Teise maailmasõja monumendid
kaitse alla võtab. Kuju on siiski Kärdla elanikele nii omaks
saanud, et tänaseni pole seda liigutatud.
“Tahtsin selle
sambaga mälestada kõiki Teises maailmasõjas hukkunuid, mitte
ainult nõukogude mehi. Mulle on öeldud, et selle sõjamehe
peas olev kiiver on natuke saksa kiivri moodi – see on isegi hea.”
Taniloo leiab, et Pronkssõduri suhtes oleks ideoloogilise tähenduse
kõrval rohkem tähelepanu väärinud kuju kunstiline
väärtus.
Tänaseni seisab Taniloo monumentidest omal
kohal 1958. a valminud Fr. R. Kreutzwaldi kuju Kadriorus. Savivormi tegemisel
selle sisse jäänud ja seal õnnetu lõpu leidnud konna
eksponeerib Taniloo
aga aeg-ajalt näitustel postmodernistliku taiesena.
Tugeva
käepigistusega saadab Endel Taniloo uudishimuliku muuseumikülalise
ära. Peatükk eesti skulptuuriajaloost on taas selgemaks saanud.
Eesti Kunstimuuseumi skulptuurikogu juhataja
Endel Taniloo oli sõjajärgsel perioodil noore skulptorina tugev just realistlikus ja natuurilähedases laadis. Hiljem on ta teinud terve hulga eestilikult tagasihoidlikke modernistlikke portreid ja dekoratiivseid kompositsioone. Tal on mõned päris hea kompositsiooni ja ansamblilisusega monumendid ja memoriaalid. Paljude 60ndate-70ndate vormiliselt modernistlike sõjamälestusmärkide kohta peab ju ütlema, et need olid omal ajal hästi tehtud. Taniloo on olnud stabiilselt tubli skulptor, ent kui tema kõrval jätta eesti skulptuuri uuendajatena nimetamata Edgar Viies, Riho Kuld, Ülo Õun või Jaak Soans, teeksime viimastele muidugi liiga.
Tanilood tõstaksin aga esile veel hea suhtlejana, kõige kiiduväärsem on tema roll Tartu kunstielus. Ta on Tartule iseloomulik kunstnikutüüp. Sealsetel näitustel on tunda sõbralikkust, ühtehoidmist ja boheemlaslikku olustikku, mis on säilinud just tänu Taniloo-sugustele Tartusse juurdunud isiksustele.
Tartu Kunstimuuseumi direktor 1952–76
Endel Tanilood iseloomustab väga suur töökus. Ta on end alati loominguliselt vormis hoidnud, töötab ka praegu pidevalt ja läheb kaasa uute suundade ja trendidega. Lisaks loomingule on Taniloo teiseks küljeks organisaatori ja grupijuhi roll. Organisatsiooni eesotsas olles töötab ta väga sihiteadlikult ja rakendab kogu energia eesmärkide saavutamiseks. Ta on hea suhtleja ja sõbralik kolleeg. Taniloo ei ole diktaatorlik juht, vaid väga koostööaldis ja seetõttu laabus ta tegevus ka Kunstnike Liidu esimehena.
Selles ametis iseloomustas Endlit initsiatiivikus: ta lahendas terve rea kunstielu kitsaskohti. Ta töötas väga operatiivselt linnajuhtidega ja nii õnnestus saada noortele kunstnikele ühetoalisi kortereid ateljeedeks. Ühte pooleliolevasse majja Annelinnas, kus Taniloo tänaseni elab, ehitati teenekamatele kunstnikele püstakutäis korralikke kolmetoalisi kortereid koos ateljeedega.