Achtung, Vene kapital!
Marksistlik mõttetera, et kapitalil puudub kodumaa,
sai läinud nädalal Euroopa Liidus kõrgeimal tasandil
kahtluse alla pandud. Peaks kapital pärinema Venemaalt, Hiinast või
Pärsia lahe naftariikidest, on sel “kodakondsus” täiesti
olemas.
Selle avastuse väljahõikamise au langeb Saksa
liidukantslerile Angela Merkelile, kes esines sellesuunalise avaldusega
(siinkirjutaja teada) esimest korda 2. juulil. Merkel ütles
ajakirjanikele, et Saksamaa peaks mõtlema, kuidas piirata teatud
ettevõtetele teatud tingimustel juurdepääs Saksa majandusele.
Kuna Saksa kantsler on seni olnud liberaalse majanduse eestvõitleja,
pandi tema mõtteavaldust tähele. Möödunud
neljapäeval teatati Brüsselist, et Euroopa Komisjon hakkab uurima,
kas ja kuivõrd on Euroopale ohtlikud Euroopa
Liidu väliste riikide investeerimisfondid. Hinnanguliselt on Hiina,
Venemaa ja Lähis-Ida riiklikesse investeerimisfondidesse kogunenud 2,5
triljonit (2500 miljardit) dollarit, mida ollakse valmis paigutama Euroopasse.
Huvipakkuvad majandusharud on telekommunikatsioon, postiteenindus, energeetika,
infrastruktuur ja pangandus.
Probleem pole välisinvesteeringud
iseenesest. Muret põhjustab tõsiasi, et mõningate riikide
majandused on keskselt juhitud ehk siis valitsuste kontrolli all. Sellest
johtuvad ohud olid jutuks ka maailma seitsme juhtiva tööstusriigi G-7
esindajate kohtumisel tänavu aprillis Washingtonis.
Nüüd on lubanud asjaga tegelda Euroopa Komisjoni siseturgu kureeriv
volinik Charlie McGreevy. Mees, kes on tuntud vabaturu veendunud
pooldajana. Kõrge ametnik on pressiesindaja kaudu teada andnud, et
tegeleb võõrkapitali küsimusega juba tänavu
sügisel.
Tegemist on tema hinnagul “uue
nähtusega”, probleem on komissari “radariekraanil”.
Seega võiks juba tänavu sügisel oodata Euroopa
Liidus mingeid seadusandlikke samme, mis piiravad teatud riikide kapitali
sissetungi liidu majandusruumi.
Kuidas on ELil võimalik
hakata taganema vabaturu põhimõtetest?
Brüsseli
ajud on leidnud võimaluse sobivaks tõlgenduseks: seda saab teha
siis, kui välisinvestor ise neist taganeb. Siseturu volinik McGreevy
märgib, et nendel juhtudel, kui välisinvestor tahab mingit
ettevõtet (näiteks energeetika valdkonnas) saada oma valdusse
turuhinnast kõrgemat hinda makstes – nii nagu Vene
miljardärid on seni Läänes kinnisvara kokku ostnud –, on
põhjust kahtlustada, et sellisel investeeringul on mingi muu
eesmärk kui majanduslik kasu.
Maksja
tellib muusika?
Lääne ja Venemaa suhete pingestumise
taustal räägitakse uuest “külmast sõjast”.
Selliste ajalooliste paralleelide paikapidavuses võib kahelda (külm
sõda oli unikaalne nähtus ühes kindlas ajas), ent kuna uute
ilmingutega põrkuvad inimesed haaravad tuttavate võrdluste
järele, siis mingem mänguga kaasa.
1946–1988 (daatumeid võib pädev lugeja siia-sinna
nihutada) väldanud külmast sõjast on teada juhtumid, kus
Nõukogude Liit toetas rahaliselt Läänes tekkinud
rahuliikumisi. Seda eriti 80. aastatel, kui ameeriklased paigutasid
Lääne-Euroopasse uued keskmaaraketid. Tollaste Nõukogude
salaoperatsioonide eest vastutanud seltsimeeste õpilased on
nüüd Venemaal võimul.
Pole põhjust
imestada, et mullu pigistati Venemaal välismaalt finantstoetust saavate
valitsusväliste organisatsioonide hingamine seadusandlikul tasandil kinni.
M&a
mp;a
mp;a
mp;o
tilde;ttemall on järgmine – kui nõukogulased rahastasid
kunagi Läänes tegutsenud rahvaalgatuslikke rahuliikumisi oma huvides,
siis võib-olla tegelevad praegu samasuguse asjaga Lääne riigid
Venemaal. Toetades valitsusväliseid organisatsioone
kodanikuühiskonna loomise sildi all, aga tegelikult taotledes Venemaa
nõrgestamist. (Muuseas, siit ka Kremlis leiutatud mõiste
“suveräänne demokraatia”; “demokraatia” on
praeguse Vene võimu nägemuses USA salarelv, mida kasutatakse
sõltumatute riikide painutamiseks Ameerika sõltuvusse, kui aga
panna “demokraatiale” ette “suveräänne”, siis
on siin tegu juba puhtalt Venemaa enda pürgimusega – mis siis, et
see “demokraatia” on pehme totalitarismi moodi; peaasi, et see
on omaenda südametukse.)
Enne valitsusväliste
kodanikualgatuste ruunamist võis jälgida Lääne kapitali
väljatõrjumist Venemaa gaasi- ja naftatööstusest,
mõistagi riiklikes huvides ja strateegilist julgeolekut taotledes.
Vorst vorsti vastu
Ent põhimõte
“vorst vorsti vastu” ei kehti ainult diplomaatias
(saatkonnatöötajate pariteetne väljasaatmine ja persona non
grata’ks kuulutamine, nagu nüüd võib Moskva ja Londoni
puhul näha), vaid ka majanduses. Kantsler Merkel selgitas seda
järgmiselt: “Kui rääkida riikidest, kuhu Saksa kapitali ei
lasta sisse või lastakse väga vähesel määral,
siis tuleks kaaluda, kas nendele riikidele on vaja anda
kõiki võimalusi.”
“Võimalusi” mitte ainult Saksamaale investeerimiseks, vaid
Euroopa Liitu üldse. Kui Merkel selle mõttega esines, oli
Saksamaa veel Euroopa Liidu eesistujamaa. Sakslased eesistujatena
said uusi ideid õhku visata.
Nad viitavad Ameerika
Ühendriikides juba üle kolmekümne aasta tegutsevale
ministeeriumidevahelisele ametile CFIUS (Committee on Foreign Investment in the
United States), mis on pädev keelama teatud majandustehingud. Näiteks
tõkestas CFIUS 2005. aastal Hiina suurima arvutitootja Lenovo katse
võtta üle IBMi süle- ja lauarvutite tootmine.
Mullu pandi veto Araabia Ühendemiraatide valitsusele kuuluva Dubai Ports
Worldi katsele osta ära Ameerika sadamaoperaator P&O.
Keegi
ei söanda väita, et USA majandus pole allutatud turumajanduslike
mehhanismide mõjule, ning ometigi kaitstakse seal strateegilist
tähtsust omavaid majandusharusid (ohtlikuks
peetava) väliskapitali eest.
Euroopa Liidus tahetakse
nüüd teha sedasama.
Eesti Kapo hoiab Vene rahal silma peal
Eesti Vabariik on uuel võitlustandril esirinnas. Kaitsepolitsei viimases aastaraamatus on 13. leheküljel alapealkirja all "Majandusjulgeolek" põgusalt käsitletud neid julgeolekuriske, mis johtuvad Vene kapitali sissetungist Eestisse. Kapo ametlik väljaanne on huvitav selle poolest, et siin ei tehta vahet Venemaalt tuleval n.ö riiklikul kapitalil ja erakapitalil. Tsiteerin Kapo raamatust: "Huvipakkuvad ongi eelkõige Venemaa taustaga investeeringutega ettevõtted, mis oma majanduslike huvide realiseerimise kõrval võivad olla kaasatud Venemaa välispoliitilistesse mängudesse." Pole kahtlust, et Eesti kaitsepolitsei nuusutab hoolega õhku.
Venemaa rikkamaid inimesi, alumiiniumimagnaat Oleg Deripaska (varandus 17 miljardit eurot) teatas 13. juulil Financial Timesis ilmunud intervjuus, et erinevalt Jukose omanikust on tema valmis kohe ning vastuvaidlematult talle kuuluva kompanii Rusal riigile tagasi andma. Deripaska FT-le: "I don´t separate myself from the state. I have no other interest." ("Ma ei lahuta end riigist. Mul pole mingeid muid huvisid.")
Lugupeetud miljardäri tuleb uskuda - pole midagi ülevamat Vene riigist. Berliinis ja Brüsselis on sellest hakatud järeldusi tegema.